Reseptejä.

aqwititi

Oman äänensä löytänyt
Heippa kanssa odottajat!
Täällä kaipailtas ruokareseptejä. Tuntuu et päivästä toiseen tulee tehtyä samoja ruokia niin alkaa kyllästyttämään pikku hiljaa. Tää olis ainaki erittäin iloinen jos teiltä muilta sais vähän uusia ruokia reseptivihkoon.:)

Näitä meillä tehdään yleensä:

- Siskonmakkarakeitto
- Makaroonilaatikko
- Kaalilaatikko
- Karjalanpata
- Hedelmäinen kanakastike ja riisi
- Nakkikeitto
- pasta carbonara

Tällä hetkellä porisemassa kesäkeitto jota en oo ennen tehnykää nyt vaan tuli hirvee hinku saada sitä.:D

mä oon tehny itselle cannelloneja (myös lasagne maistuu, samoin kuin erilaisia pastakastikkeita sekä kerma että tomaattipohjaisina. meillä lapset syö jostain syystä innokkaasti itsetehtyä pinaattikeittoa (ostan pakastepinaattia, muuten teen itse) ja oon myös tehnyt heille lohifilettä kermassa (ts. uunikalaa, koska he vain syövät sitä, ostan vain pienen pyrstönpalasen). tytölle oon tehnyt kananjauhelihasta kanapyöryköitä (hänelle ei voi ainakaan vielä tarjota kaupan, koska niissä on kananmunaa). lapsille maistuu myös kinkkukiusaus.

Meillä tehdään mitä milloin tekee mieli, nyt viimeaikoina on ollut: jauhelihakastike ja perunat, lihakeittoa, lihakastike(kastikelihoista tehtyä) ja perunamuusia, kermainen kanakastike ja riisiä, makaronilaatikkoa, sosekeittoja, kaalikeitto/laatikko, nakkikastike ja perunaa ja kaikkiin kastikehässäköihin lisäksi olen tehnyt salaatin tai raasteen.. :) olen ajatellut pyytää serkkupojalta koulun ruokalistan lainaan, niin otan sieltä ruokaideoita ylös, kun usein tulee jumittua noihin samoihin ruokiin, niin saisi vaihtelua! :)

Me ollaan nyt viime aikoina syöty esimerkiksi bataatti-perunapaistosta kasvispihvien kera, pinaattilättyjä keitetyn perunan ja puolukkahillon kanssa, porkkana-perunasosekeittoa, härkäpapupihvejä ja riisiä, avokadopastaa ja kasvis-papu-wokkivihannessörsseliä. Tänään ajattelin ehtiä liotella linssejä, saisin tehtyä linssiperunapaistosta vähän isomman satsin. Sitä voisi sitten kiireen keskellä sulatella pakkasesta ruuaksi. Ja pitää viikonloppuna koittaa panostaa muutenkin ja tehdä valmiita ruokia pakkaseen, kun kohta alkaa töissä kiireet ja tietää että ruuanlaitto jää tärkeysjärjestyksessä ihan liian alas :)

Se on kyllä aika herkkua, jos tykkää avokadosta ja juustosta (ei tosin ehkä järin tervelliistä :D). Ja se on tosi nopee ja helppo tehdäkin :)

Meillä syödään kans aika perushuttuja mm. jauhelikastiketta eri variaatioilla perunoiden/riisin/ makaroonin kanssa, tomaattisosekeitto on kaikkien herkkua, nams. Teen myös toisinaan semmoista mexinpata tyyppistä pataa itse, en siis osta valmiita pussiaineksia ollenkaan. Uuniriisiä ja kanaa, erilaisia laatikkoruokia mm. kanamakaroonilaatikkoa, jauhelihaperunasoselaatikkoa, perunalaatikkoa kinkulla, kalalla, tonnikalalla, jauhelihalla yms. Uunimakkaraa, ranskanpottuja ja nakkeja/lihapullia, porkkanalettuja....

Tomaattikeitto on kyl niin hyvää.:) Jauhelihakastiketta oon himoinnu marraskuusta lähtien mut mies ei oikeen nyt sain vihdoinkin taivuteltua sen perinteiseen spagetti jauhelihakastikkeeseen en malta oottaa huomista siis.:D

Aqwititi: Jos tuohon carbonaraan kaipailet täydellistä ohjettä niin tässä tulee ;)

Leikkele pekoni erittäin pieniksi palasiksi ja paistele se erittäin rapeaksi. Rasvaa ei tarvitse lisätä, sillä siitä itsestään lähtee sitä niin paljon. Paistamisen jälkeen heitä lautasen päällä olevalle käsipaperille tai vastaavalle kuivatteleen rauhassa.

Keitä spagetit oman maun mukaan, meillä tykätään kun jättää ihan hitusen kypsemmäksi kuin al dente.
Sillä välin kun spagetit keittyvät niin riko 1-2 kananmunaa kulhoon (oman maun mukaan) ja mausta kevyesti suolalla ja pippurilla. Leikkele vielä ruohosipulia siihen joukkoon. Raasta parmesaanijuusto valmiiksi. Itse laitan vähän reilu puolet yhdestä parmesaanipakkauksesta (se kolmio :alien)

Kun spagetit on valutettu ja ovat vielä kuumia niin heitä sekaan kaikki, eli pekonit, kananmuna mausteineen ja parmesaani.
Samantien kun heität ne joukkoon niin sekoita.. Sekoittamisen tarvitsee olla aivan todella intensiivistä ja kovaa, jotta kananmuna ei paakkuuntuisi joukkoon. Tämä vaihe kestää n. 45sec - 1 min.

Kun tuo on tehty niin heitä sekaan yksi kermapurkki mikäli niin haluat, meillä ei ole yleensä tarvetta kun on noinkin aivan todella hyvää. Muista suolata spagettivesi kunnolla, ettei tule sellaista hirveetä suolaisuuseroa pekonin ja spagetin kesken.

Varaudu siihen, että ensimmäinen kerta ei välttämättä onnistu ihan niin hyvin, mutta seuraavalla kerralla menee jo varmasti paremmin kun löytää sen oman makunsa tuosta :wink

Muita suositeltavia ruokia on ehdottomasti kermainen ja kookosmaidolla valmistettu kana-riisi pata. Enchilladat ja hitaaaaaaasti kypsytetty bolognese. Tuo bolognese on täällä aivan spesiaalia herkkua, ainoa vaan et kunnon valmistukseen menee vähintään sen pari tuntia.

Hyvää ruokahalua ! :wink

Pitää kokeilla joskus, jos vaan saan tilaisuuden ku mies yleensä haluu tehä carbonaran ku on hänen lemppariaan.:D

Hehe tuolla siitä tulee vielä lempparimpi :wink

Jos hei joskus tarvitset jotain resepti-ideoita hieman nirsomallekkin syöjälle niin kysy pois, täältä repertuaarista löytyy ku on jostain 7-vuotiaasta asti kokkaillut kaikenlaista niin kokemuksen ääni puhuu, ilman mitään koulutusta :D

Meillä tuo kauniimpi osapuoli on meinaan todella nirso, tai no oli.. Ei ole enää kun on saanut kunnon ruokaa siitä asti kun ollaan oltu yhdessä :smiley-angelic006

Mä oon hurahtanut kaikenlaisiin keittoihin nyt, kun ostettiin sellanen mixeri (jolla voi sitten helposti vauvallekin tehdä soseita ym) esim. bataattikeitto, kurpitsakeitto (täällä Keski-Euroopassa kurpitsa on ihan must ruoka-aine) ja porkkanakeitto. Ja teen tällä mixerillä myös usein raikkaita smoothieita aamupalaks/välipalaks.

Mies kokkaa myös paljon ja on hyvä siinä, niin mikäs tässä esim. kanttarelli-kana valkoviinikastikkeessa oli aivan superherkkua mitä tässä kerran teki :) Mutta joskus on kyllä vaikea keksiä ruokalistaa ihan viikonlopukskin (viikolla syödään molemmat töissä ja illalla ei usein kokata juuri mitään) eli reseptit on tervetulleita!

Niin ja kaikista pastoista ja lasagneista voi pienellä vaihtelulla tehdä erilaisia (kaikki tällaset pastat ym hiilaripommit on mun herkkuruokia :)) esim. ainaisen jauhelihan sijaan pinaatti-fetalasagne, tonnikalalasagne ja pastoja esim. kinkku-juustopasta, katkarapu-avocadopasta.

Meiän mixeri kärähti taas vaik ollaan vaan kaurahiutaleita jauhettu pojalle onneks on takuuta jäljellä ja et poika syö puuronsa normi kokosista hiutaleista keitettynä.:)
Se oli kyl hyvä ku oli töissä ni siellä tuli syötyä lämmin ateria, mut nyt ku on vanhempainvapaalla ni joutuu miettimään 2 päivän välein mitä syö seuraavat pari pv taas.:D

Muutamia meidän suosikkeja (nämä kaikki testattu ja toimivat myös 5v pojalla :P) :

- Haudutettavat lihapadat ja paistit -> kannattaa tutustua ruhon eri osiin ja mitä niistä voi valmistaa, halvatkin osat ovat maukkaita ja niistä saa riittoisia usean päivän ruokia!
- Italialainen jauhelihakeitto (käytännössä perus jauhelihakeitto mihin lisätty yrttejä ja tomaattimurskaa)
- Kasvis- tai texmex -lasagne
- Kanakeitto -> osta lihatiskiltä grillattua rintafilettä tai kypsennä rintafileet ensin itse ja paloittele sitten keittoon, hakkaa ihan täysin ne olemattomat mössösuikaleet! Ja lisäksi tuorejuustoa pehmentämään makua.
- Ratatouille -> ihana lihan lisuke! Paksukuorisemmat vihannekset (kesäkurpitsa, munakoiso) kannattaa kuoria jos tarjoaa lapsille, toimii yleensä paremmin niin.
- "Chili" con carne -> pata jauhelihasta, pekonista, pavuista, maissista ja tomaattikastikkeesta. Paras riisin kanssa. Tulisuusaste hyvin oman maun mukaan säädeltävissä.
- Shepherd's pie -> muusilla kuorrutettu jauhelihapata. Kannattaa käyttää lampaan jauhelihaa kuten oikeasti kuuluiskin, on paljon parempaa!
- Moussaka -> munakoisoa, tomaattikastiketta, juustoja. Voi lisätä myös jauhelihaa.
- Munakasrulla -> täytteitä voi muunnella miljoonalla eri tavalla.
- Täytetty jauhelihamureke
- Wokit - useimmiten käytän naudan suikaleita + oman maun mukaan vihanneksia. Riisin tai nuudelien kanssa.

Perunat valmistan yleensä joko maustettuina lohkoina uunissa tai muusina, johon voi lisätä esim bataattia, pinaattia, kukkakaalia. Pastaa meillä käytetään tosi vähän, ja se aina täysjyvänä. Samoin riisi, tosin jotkut ruoat vaativat puuroutuvaa (jasmiini tms). Erilaiset pavut sopivat hyvin kaikkien jauheliharuokien joukkoon!

Nyt tarvisin vatsaystävällisiä reseptejä!! Massu on kovalla (aiheuttavat suppareita) ja nyt en keksi muuta kuin juoda vettä, mutta haluisin ideaa lämpimiin ruokiin, joka ei kerryttäisi kaasua ja koveta massua.. :oops:

Takaisin