Rautavalmisteet raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko joutuneet syömään rautavalmistetta? Minkä merkkistä olette syöneet? Miten vatsa on sietänyt sen?

Esikoista odottaessa söin jossain vaiheessa muistaakseni obsidan nimistä valmistetta. Ei aiheuttanut ongelmia, mutta sen kanssa piti ohjeen mukaan olla niin pitkään syömättä että päädyin ottamaan sen yöllä, kun kuitenkin heräsin joka yö. Nyt mietityttää olisiko taas hemoglobiini alhainen, kun väsymys vaivaa. Jo 17. raskausviikko menossa, joten se virkeä keskiraskaus luulisi jo alkaneen.

Kolmannesta söin viimeisen raskausviikon jotain Pirkan nestemmästä rautavalmistetta ja hb nousi 103->130 viikossa. En tosin tiedä kuinka tarkka tuo sormesta otettava testi on. Ummetusta taisi vähän tulla.

Alan kohta syömään juurikin Obsidania, kun sitä suosittelivat terveyskeskuksessa raskautta ajatellen. Maltofer menee tällä hetkellä vielä viikon, kun sitä saa ottaa ruoan kanssa mikä on minulle helpompi. Obsidanissa ajattelin itsekkin herätä aamusta ottamaan ennen ruokaa, että ehtii imeytyä. :)

Ensimmäisessä raskaudessa aloitin hemoglobiinin laskettua juurikin Obsidanilla. Ei ole mitään hyvää sanottavaa siitä valmisteesta, valitettavasti. Ei sopinut minulle, vatsa meni täysin juntturaan (yleensä ei raskausaikanakaan ummetusongelmaa) eikä hb edes noussut. Vaihdoin nestemäiseen rautaan, Floradixiin. Se toimi oikein hyvin, vaikka olikin suuria vaikeuksia saada nieltyä sitä, oli meinaan aivan kauhean pahaa. Mutta tosiaan hb nousi oikein hienosti. Toisessa raskaudessa aloitin Floradixillä, oli vielä isompia ongelmia saada nieltyä sitä eikä hb lähtenyt nousemaan. Olin vähän pelästynyt tuosta ensimmäisen raskauden aikaisesta rautatablettikokeilusta, mutta uskalsin sitten testata Ferrodan-nimistä valmistetta suositusten perusteella. Se sopi, ei aiheuttanut ummetusta ja hb nousi pienelläkin annoksella.

Mulla käytössä vatsaystävällinen Ferrodan, eikä mitään ongelmia ole ollut sen kanssa, vaikka yleensä mulla vatsa reagoi aina kaikkeen. Käytän sitä joka toinen päivä, koska lisääntymispolin lääkäri sanoi, että rauta imeytyy paremmin, kun ei ota joka päivä.

Ensimmäisessä raskaudessa aloitin hemoglobiinin laskettua juurikin Obsidanilla. Ei ole mitään hyvää sanottavaa siitä valmisteesta, valitettavasti. Ei sopinut minulle, vatsa meni täysin juntturaan (yleensä ei raskausaikanakaan ummetusongelmaa) eikä hb edes noussut. Vaihdoin nestemäiseen rautaan, Floradixiin. Se toimi oikein hyvin, vaikka olikin suuria vaikeuksia saada nieltyä sitä, oli meinaan aivan kauhean pahaa. Mutta tosiaan hb nousi oikein hienosti. Toisessa raskaudessa aloitin Floradixillä, oli vielä isompia ongelmia saada nieltyä sitä eikä hb lähtenyt nousemaan. Olin vähän pelästynyt tuosta ensimmäisen raskauden aikaisesta rautatablettikokeilusta, mutta uskalsin sitten testata Ferrodan-nimistä valmistetta suositusten perusteella. Se sopi, ei aiheuttanut ummetusta ja hb nousi pienelläkin annoksella.

Minulla on myös toiminut Ferrodan. Ei ärsytä vatsaa minulla millään tavalla. Ferrodan sopii käytettäväksi hyvin sekä tyhjään vatsaan että aterian yhteydessä. Toki tulee välttää maitovalmisteita sen kaksi tuntia ennen että jälkeen tabletin ottamisen. Eikä täysjyvätuotteitakaan tulisi syödä heti. Kahvikin taitaa heikentää raudan imeytymistä (itse en juo kahvia, joten en ole varma).

Ennen Ferrodania kokeilin jotain pureskeltavaa rautavalmistetta (olikohan Maltofer? Apteekissa mainostettiin olevan raskaana oleville). Oli niin pahaa, etten sitä voinut enää käyttää. Lisäksi oli minulle tehoton. Se ei kuitenkaan pistänyt vatsaa sekaisin.

Mulla oli ensin käytössä obsisan, ja siitä sain aivan kamalat vatsakivut öisin. Nyt kokeilen ferrodania, ja ainakin viime yö meni kivuitta. Ehkä tää toimii.

Olen nyt syönyt viime neuvolasta lähtien Retafer valmistetta. En saanut hemoglobiinin mittausta, mutta hoitaja sanoi että voin kokeilla syödä rautaa, jos siltä tuntuu. Väittäisin että olo on alkanut olla virkeämpi, vaikka hoitajan mukaan näillä viikoilla ei yleensä hemoglobiini laske ja edellisen mittauksen arvoni (120) on ihan hyvä. Vähän vatsassa tuntuu välillä ikävältä (mutta sekin voi johtua pelkästään raskaudestakin) eli ei ainakaan paljoa aiheuta vaivoja.

Oi täähän onkin mun ketju! :woot:

Rv 24 ja hb oli tippunut 127 -> 108. Ferrit 5,1 eli rautavarastot käytännössä tyhjät.
Saa nähä nyt, aloitin YA rauta + C. Moni oli kehunut vatsaystävälliseksi ja tehokkaaksi.

Jännittää vähän jos alkaa tulla oireita, kun mulla on muutenkin epäilty IBS ja vatsa toimii ihan tosi arpapelillä. Tai oikeastaan aina on ääripää, oli ripuli tai ummetus. :facepalm:

Takaisin