Rautatablettien syönnistä viimeisellä kolmanneksella

Hintriikka

Silmät suurina ihmettelijä
Itselläni on ollut jo pitkään todella kovaa väsymystä ja neuvolassa siitä sitten kerroinkin. Mittasivat ja no HB olikin 106 (huom. tippunut 148). Terkka sanoi, että nyt olisi hyvä alaa syödä rautatabletteja 1-2 päivään miten maha kestää..

Minkälaisia kokemuksia teillä kohtalotoverit on rautatableteista? Syön tällä hetkellä Maltofer nimistä purutabuna.
No,maha on tietty juurikin niin kova kun vaan voi ikinä olla :) vielä pitää 5,5 viikko sinnitellä, sitten helpottaa...

Hei.
Minä söin Obsidania. Ensimmäisessä raskaudessa siitä ei tuntunut olevan apua, vaan arvot laski entisestään. Tiedä sitten mistä johtui? Toisessa raskaudessa söin samaa ja silloin arvot nousi hyvin eikä vaikuttanut vatsan kovuuteen mitenkään, vaan vatsa toimi oikein hyvin. Loppuraskaudesta söin Iron vital M+  kapseleita ja arvot pysyivät hyvinä, eikä mitään vatsaoireita siitäkään.

Lääkäri on määrännyt tabletit, mutta silti oon syönyt molemmissa raskauksissa näitä rautamehuja, Floradixiä ja välillä muita, enkä tabletteja ollenkaan. Hemoglobiini on noussut nopeasti muunmuassa 95:stä yli 120:een. Mitään vatsaoireita ei ole tullut, kun tuo imeytyy niin hyvin. Suosittelen :) aikaisemmin mulle on tableteista (Obsidan) tullut vatsavaivoja, mm. ummetusta.

syön rautatapletteja aina iltaisin kun huomasin kuinka maha alkoi niin sanotusti voimaan pahoin kun otin sen aamulla... nyt kun otan illalla opsidanin ja aamulla syön kaura puuroo tai jotain muuta runsaskuituista aamupalaa niin ei ole mahan kanssa mitään ongelmaa ja jotenkin on paljon mukavanpi kun saa rauhassa juoda aamu kahvin kun ei tartte miettii et joko on mennyt se muutama tunti siitä lääkkeen otosta et saa juoda maito pohjasia tuotteita :D

Mä käytin nestemäistä rautavalmistetta, eli se oli tippa muodossa. Itselläni alkoi loppuajasta hb laskea ja ei noussu rautaa lisäämällä..... Kävin jo labrassakin näytteissä kun kokoajan vaan laski. Syy löyty loppujen lopuks hb näytteenottajasta, eli mulla oli aina harjoittelija neuvolassa joka otti näytteen ja aina ostaessaan se ei puristanyt veritippaa tarpeeksi liinaan vaan otti näytteeseen aina kudosnestettä jota on kun sormet turvoksissa. Tais olla oikeesti hb jotain 140 luokkaa ;)

Obsidania söin itsekin koko raskauden aikana. Siinä paketissakin taitaa lukea, että voi ottaa raskauden ja imetyksen aikana, niinpä olenkin jatkanut sitä. Tyttöni on nyt 2 viikkoa vanha ja siis edelleen syön obsidania. Nyt tosin olen huomannut, että mahani ei juurikaan tuosta tykkää, mutta raskausaikana ei ollut ongelmaa.
Obsidanin lisäksi söin raskausaikana magnesiumia (kärsin hirveistä suonenvedoista, ne tosin loppui synnytykseen ) ja jotain vitamiinia mitä suosittelevat.

Itse aloitin obsidani tablettien syönnin alkuraskaudessa, joskus n.rv 20. Hemoglobiinit nous ihan vähän eikä oikee auttanu. Nyt loppuraskaudessa aloin syömään niitä taas ja vatsa ei enää kestänyt, maha oli iha sekasin.. Sit vaihdoin nestemäisee rautavalmisteesee ja vatsa ei oo enää sekasin ja muutenkin piirtee olo. Nestemäinen rautavalmiste ei yleensä aiheuta vatsavaivoja, ainaki näin minun kohdallla tapahtu, ja tuntuu et tuo nestemäinen valmiste on auttanu paljo nopeemmin :D Nyt rv 37+1

Takaisin