Rautainfuusio ja kilpisrauhaset

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Päivän pohdiskeluja tässä ajattelin kysellä täältä 😄

Sain siis rautainfuusion viikkoa ennen kolmannen lapseni syntymää eli n.4kk sitten. Levottomat jalat hävisi pian ja olokin on ollut aivan superpirteä verrattuna siihen, etten ole kokonaista yötä nukkunut lapsen syntymän jälkeen. Oletan tämän johtuvan juurikin rautavarastojen täydennyksestä!

Mutta. Nyt oon ehkä kuukauden ajan saanut ihan HULLUJA hikoilukohtauksia (tätä kirjoittaessa taas moinen kohtaus päällä) ja painokin tippuu (pelkkää posia!) yllättävän hyvää vauhtia. Toki se on tavoitekkin eli menen pienellä kalorivajeella ja käyn tunnin vaunukävelyllä keskimäärin 6x viikkoon.

Tää hikoilu on jopa kiusallista, varsinkin kun se iskee päälle esim kaupassa 😅 en todellakaan käytä 3 lapsen arjessa aikaani meikkaamiseen ja hikoilukohtauksen aikana naama lehahtaa ihan tulipunaiseksi ja hikikarpalot puskee ihosta.

Mietinkin, olisiko rautainfuusio voinut tuoda sivutuotteena kilpirauhasen liikatoiminnan? Sykkeitä en oo mittaillut, olo on sinällään mainio , lukuunottamatta tätä hikoilua😅😄 jostain muistelen lukeneeni, että infuusio buustaisi kilpirauhasia, mutta en löydä sitä enää mistään 🥲

Onko joku perehtynyt asiaan?

Ja juu, asia selviäisi verikokeilla, mutta ajattelin täältä nyt ensihätään kysellä onko jollain tietämystä aiheesta 😄😇

Aika harvinaiselta kuulostaa, en ole törmännyt! Hidas kilpirauhanen voi johtua raudanpuutteesta, niin sitä kautta tilanne yleensä normalisoituu rautainfuusion myötä, mutta että menis liikatoiminnan puolelle. 🤔 Hikoilu voi liittyä imetykseenkin, tai sitten sun aineenvaihdunta on alkanut nopeutua.

Muokattu viimeksi:
Lisämainintana, että aloitin e-pillerit samoihin aikoihin hikoilukohtausten alkamisen kanssa ja suorimman yhteyden ajattelin olevan juurikin niiden kanssa. Nämä e-pillerit ei kuitenkaan sovi mulle ilmeisesti, sillä pointti oli saada kokonaan vuodottomaksi mutta vanhojen 5päivän menkkojen sijaan vuotelen n.20 päivää kuukaudessa sisältäen normimenkat liuskojen välissä (vaikka syö putkeen) 😅

Aika harvinaiselta kuulostaa, en ole törmännyt! Hidas kilpirauhanen voi johtua raudanpuutteesta, niin sitä kautta tilanne yleensä normalisoituu, mutta että menis liikatoiminnan puolelle. 🤔 Hikoilu voi liittyä imetykseenkin, tai sitten sun aineenvaihdunta on alkanut nopeutua.

Ainiin, piti sanoa että vauva korvikemaidolla 😄

En oo saanut rautainfuusiota, mutta niinkin hassu asia tapahtui että mulle kehittyi kilpirauhasen vajaatoiminta synnytyksen jälkeen. Ja koska liikatoiminta on ilmeisesti myös autoimmuunisairaus niin kai siihenkin voi sairastua 🤔 Siis ilmeisesti kun keho nostaa immuunipuolustusta taas synnytyksen jälkeen niin se saattaa hyökätä juuri kilpirauhasen kimppuun vahingossa, näin lääkäri mulle sanoi 💁‍♀️
Itse sain sattumalta tietää Puhdin testipaketin kautta melkein 7kk synnytyksestä, en olisi edes arvannut koska TSH-arvo on aina ollut mulla hyvä. Enemmän musta tuntuisi että olisi enemmänkin liikatoiminnan puolella oireiden puolesta, paitsi hirveä väsymys vaivaa usein.

Kannattaa siis tarkistuttaa arvot jos yhtään epäilyttää 👍

Päivän pohdiskeluja tässä ajattelin kysellä täältä 😄

Sain siis rautainfuusion viikkoa ennen kolmannen lapseni syntymää eli n.4kk sitten. Levottomat jalat hävisi pian ja olokin on ollut aivan superpirteä verrattuna siihen, etten ole kokonaista yötä nukkunut lapsen syntymän jälkeen. Oletan tämän johtuvan juurikin rautavarastojen täydennyksestä!

Mutta. Nyt oon ehkä kuukauden ajan saanut ihan HULLUJA hikoilukohtauksia (tätä kirjoittaessa taas moinen kohtaus päällä) ja painokin tippuu (pelkkää posia!) yllättävän hyvää vauhtia. Toki se on tavoitekkin eli menen pienellä kalorivajeella ja käyn tunnin vaunukävelyllä keskimäärin 6x viikkoon.

Tää hikoilu on jopa kiusallista, varsinkin kun se iskee päälle esim kaupassa 😅 en todellakaan käytä 3 lapsen arjessa aikaani meikkaamiseen ja hikoilukohtauksen aikana naama lehahtaa ihan tulipunaiseksi ja hikikarpalot puskee ihosta.

Mietinkin, olisiko rautainfuusio voinut tuoda sivutuotteena kilpirauhasen liikatoiminnan? Sykkeitä en oo mittaillut, olo on sinällään mainio , lukuunottamatta tätä hikoilua😅😄 jostain muistelen lukeneeni, että infuusio buustaisi kilpirauhasia, mutta en löydä sitä enää mistään 🥲

Onko joku perehtynyt asiaan?

Ja juu, asia selviäisi verikokeilla, mutta ajattelin täältä nyt ensihätään kysellä onko jollain tietämystä aiheesta 😄😇
Ei liity rautainfuusioon, mutta mun äidille tuli kolmosen eli mun veljeni synnytyksen jälkeen kilpirauhasen liikatoiminta ja se kertoi, et paino putosi ryminällä, se hikoili hulluna ja energiaa oli kuin pienellä eläimellä. Alkoi joitain kuukausia synnytyksen jälkeen. Ei olisi malttanut edes nukkua, kun hän kävi ihan ylikierroksilla. 😄 Vaikka liikatoiminta ei tietenkään missään nimessä ole toivottava ja terveydelle hyvä tila, niin hän sanoi, että se oli tosi kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kannattaisi käydä tarkistuttamassa arvot. Mä kävin aiemmin Synlabissa ottamassa kilppariarvot, mut kai ne neuvolastakin voisivat laittaa lähetteen?

En itse saanut moista hikoilua rautainfuusiosta :) Olen käynyt kahdessa infuusiossa kolme vuotta sitten, ei lapsia.

@SuperTaateli Nyt vasta huomasin tuon maininnan e-pillereistä, kyllä nyt todennäköisimmin niistä johtuu. Ole myös varovainen tuon vuotamisen kanssa, itse valuin kaikki infuusion tuomat rautavarastot pois, kun tuudittauduin valheelliseen "kaikki hyvin nyt" -tunteeseen, enkä ollenkaan älynnyt, millaisia määriä kuukautisten mukana poistui verta.

Ei liity rautainfuusioon, mutta mun äidille tuli kolmosen eli mun veljeni synnytyksen jälkeen kilpirauhasen liikatoiminta ja se kertoi, et paino putosi ryminällä, se hikoili hulluna ja energiaa oli kuin pienellä eläimellä. Alkoi joitain kuukausia synnytyksen jälkeen. Ei olisi malttanut edes nukkua, kun hän kävi ihan ylikierroksilla. 😄 Vaikka liikatoiminta ei tietenkään missään nimessä ole toivottava ja terveydelle hyvä tila, niin hän sanoi, että se oli tosi kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kannattaisi käydä tarkistuttamassa arvot. Mä kävin aiemmin Synlabissa ottamassa kilppariarvot, mut kai ne neuvolastakin voisivat laittaa lähetteen?

Kuulostaa erittäin tutulta äitisi oireet! 😅😂 ja tavallaan en edes haluaisi tietää onko tää liikatoimintaa, koska jos on niin sitä alettaisiin hoitamaan ja siihen tosiaan loppuisi kaikki "hauskuus" 🫡😂 mutta täytynee ne vissiin käydä tarkistuttamassa jossain kohtaa, viimeistään ennen töihinpaluuta 😆

Taidan kuitenkin ensitöikseni vaihdattaa nuo e-pillerit. Syön tämän just alkaneen liuskan (testimielessä vielä, josko tasaantuisi ihmeen kaupalla) ja jos hikoilu ja kk-vuoto 247 jatkuu niin pyydän toiset pillerit testiin 😄 ehkäpä 5kk neuvolassa vois kysäistä lähetettä kilpparikokeeseen, ei siitä haittaakaan oo (paitsi jos se on ja sitä aletaan hoitaa ja väsymys palaa 😆)

Minä en oo käyny infuusiossa, mut kilpparin liikatoiminta todettiin viime joulukuussa. Mulla oli kyl paljo oireita näin jälkikäteen ajateltuna, mut sillo mulla oli selitys joka vaivaan, enkä oikeestaan ollu huolissaan mistään. Mulla oli just tota hirveetä hikoilua. Aattelin et johtuu huonosta kunnosta+ huonosti hengittävästä takista. Sykkeet oli koholla. Luulin johtuvan huonosta viiden markan kiinan aktiivisuusrannekkeesta. Kävin usein vessassa ja sydän hakkasi hirveetä kyytiä aina nukkumaan mennessä. Aattelin et oon vaan jotenki poikkeuksellisen ahdistunu ja keho reagoi siihen. Laihduin paljon lyhyessä ajassa. Aloitin sillo just työt äitiysvapaiden jälkeen ja muutenkin yritin vähän laihduttaa, joten sitäkään en kauheesti ihmetelly. Eli keho kävi kyllä monessa mielessä tosi ylikierroksilla, mutta mulla oli myös tosi paljo väsymystä. Minä en ollu siis mitenkään pirteänä vaan ihan todella väsynyt. 😅

Takaisin