Raskauteen liittyviä kirjoja/podcasteja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hannie_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hannie_

Piirimestaruustason postaaja
Tammikuiset 2025
Onko kellään suositella jotain hyviä raskauteen/odotusaikaan liittyviä kirjoja tai podcasteja?

Bongasin jostain just Kätilön kahvitunti-nimisen podcastin, joka vaikutti mielenkiintoiselta ja sen ajattelin itse ottaa kuunteluun!

Lisäksi puoliso luki vähän aikaa sitten (jo ennen plussaamista) Kunpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan (ja lapsesi kiittävät että sinä luit) ja kehui sitä kovasti 😊

Mä kuuntelin ton Kunpa vanhempasi... pari vuotta sitten ja muistan siitä vaan sen jouduin taistella et sain kuunneltua loppuun asti 😄 Samoihin aikoihin kuuntelin Minja Koskelan Äidiksi tuleminen, ja siitä muistan pitäneeni.

Hei baby -podcastin kuuntelin kans pari vuotta sitte ihan ahmimalla kun oli pahin vauvakuume päällä 😄 Nyt uusia jaksoja ei kyllä oo tullu kuunneltua, et niistä en osaa sanoa.

Mä kuuntelin ton Kunpa vanhempasi... pari vuotta sitten ja muistan siitä vaan sen jouduin taistella et sain kuunneltua loppuun asti 😄 Samoihin aikoihin kuuntelin Minja Koskelan Äidiksi tuleminen, ja siitä muistan pitäneeni.

Hei baby -podcastin kuuntelin kans pari vuotta sitte ihan ahmimalla kun oli pahin vauvakuume päällä 😄 Nyt uusia jaksoja ei kyllä oo tullu kuunneltua, et niistä en osaa sanoa.
Hei babyn uudet jaksot on ehkä vähän tylsiä 😅 tai siis ainakin nää kaikista uusimmat, juttelevat eniten parisuhteista ja ratkovat muiden suhdeongelmia ja vähän vähemmän puhuvat enää lapsista. Tai joka jaksossa kai jotkut pienet kuulumiset on ollut, mut ite kaipaisin enemmän sitä perhefiilistelyä mitä heillä oli tietty eka tuottari, mut muutama sen jälkeenkin.

Podmeltä kuuntelin lisäksi just Mutsiputken, mikä oli hauskakin, mut heille ei oo tulossa uusia jaksoja kai lähitulevaisuudessa 😕

Nonsense podillä on ollut kans raskaus- ja perhejaksoja 🤔 Les Mamas oli kiva myös 😊 noita löytää paljon kun hakee raskaus tai äitiys hakusanoilla 😁 oon kuunnellut "melkeen kaikki" 😂

Esikoisen odotusaikana kuunteli äänikirjana Hullu kuin äidiksi tullut kirjan. Pidin siitä kovasti. Ensimmäinen raskaus oli itselle jotenkin henkisesti raskasta aikaa ja tästä sain vertaistukea :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mää oon kuunnellu aika paljon äänikirjoja ja jonkin verran podcastejä töitten lomassa 😌

Tykkäsin paljon jo täällä aikasemmin mainituista Äidiksi tuleminen ja Hullu kuin äidiksi tullu. Lisäksi oon kans kuunnellut kirjat Ärhäkkä kuin äidiksi tullu ja Yksin tehty lapsi. Noissa kahessa otetaan paljon kantaa myös ihan yhteiskunnallisiin asioihin.

Yritin kuunnella kans sellasen kirjan ku Kuinka kasvattaa Bebe, mut meni hermo jatkuvaan ranskalaisten paremmuuden hehkutukseen ja tarinoihin siitä kuinka jenkit tekee kaiken lasten kasvatuksessa ihan väärin 😅

Podcasteistä oon kuunnellu jonkin verran tota kätilön kahvituntia ja jtn muitakin mitä löysin spotifysta. Yle areenasta kuuntelin viime talvena sellasta podcastiä ku Synnytystarinoita ja tykkäsin siitä tosi paljon ku juontajat oli tosi symppiksii ja joka jaksossa oli oma teemansa ☺️

Mää oon kuunnellu aika paljon äänikirjoja ja jonkin verran podcastejä töitten lomassa 😌

Tykkäsin paljon jo täällä aikasemmin mainituista Äidiksi tuleminen ja Hullu kuin äidiksi tullu. Lisäksi oon kans kuunnellut kirjat Ärhäkkä kuin äidiksi tullu ja Yksin tehty lapsi. Noissa kahessa otetaan paljon kantaa myös ihan yhteiskunnallisiin asioihin.

Yritin kuunnella kans sellasen kirjan ku Kuinka kasvattaa Bebe, mut meni hermo jatkuvaan ranskalaisten paremmuuden hehkutukseen ja tarinoihin siitä kuinka jenkit tekee kaiken lasten kasvatuksessa ihan väärin 😅

Podcasteistä oon kuunnellu jonkin verran tota kätilön kahvituntia ja jtn muitakin mitä löysin spotifysta. Yle areenasta kuuntelin viime talvena sellasta podcastiä ku Synnytystarinoita ja tykkäsin siitä tosi paljon ku juontajat oli tosi symppiksii ja joka jaksossa oli oma teemansa ☺️
Mulla tuli sama fiilis tuosta Kuinka kasvattaa Bebestä 😅

Kasvatusoppaista pidin ehkä eniten Metsästäjä, keräilijä, kasvattaja -kirjasta, vaikka siinäkin pyörittiin vähän tuon jenkit vs muu maailma asian ympärillä 🙈 kotimaisista sanoisin että Hyvän vanhemman salaisuus on lukemisen arvoinen, mutta etsisin sen käsiini kiinteänä kappaleena lukemista varten. Äänikirjana jäi ennenkaikkea paitsi ihanista ja samaistuttavista sarjiskuvituksista (katselin ne e-kirjan puolelta mutta siinäkin näkyy niin tylsästi ruutu kerrallaan...), ja sen lisäksi jotkut asiat taisi olla paremmin esitetty taulukkona ja listana kirjassa, kuin luetussa versiossa.

Hippiäinen oli kiva luettava myös. Ei tietokirja vaan ihan puhtaasti raskausromaani, joten kevyempää luettavaa / kuunneltavaa 😊

Vinkkaampa muuten tänne Naisasialiitto Unionin julkaseman Tasa-arvoinen kasvatus - opas vanhemmille ja muille lasten läheisille -kirjan! Oon ite lukenu siitä vasta kolmisen lukua, mut ai että se on musta ihan 5/5. Asiat on selitetty ymmärrettävästi, termejä avataan, paljon haastatteluja / eri ihmisten kokemuksia (sekä vanhempien että lapsien), osioiden lopussa aina tiivistelmä ja muutamia kysymyksiä pohdittavaksi. On itellä aiheuttanu hyvää pohdintaa ja keskustelua puolisonkin kanssa, vaikka molemmat koetaan olevammekin ihan ok:sti perillä asioista.

Mä kuuntelin pari viikkoa sitten Karoliina Sallisen Tee se itse -vauvan. Oli viihdyttävää kuunneltavaa, tykkäsin ☺️

Kiitos kaikille suosituksista, täältähän tuli monta hyvää lukuvinkkiä! Tallensin osan BookBeatiin omalle listalle ja osan otin kirjastoa varten ylös 🥰

Kivoja vinkkejä täällä! Hei Babyn raskauteen liittyvät jaksot oon kuunnellut varmaan 5 kertaa ja ajattelin taas kuunnella uudelleen samassa tahdissa tämän raskauden kanssa...:tears: Muita mistä tykkään (osa maksumuurien takana): Äititreffit, Mammanutturat, Nonsense, Mamcast, Tutin täydeltä. Ja Papupatalla myös muutamia Saran raskausjaksoja.

Vähän ohi aiheen, mutta itse tykkäsin viime raskaudessa katsoa Areenasta kaiken raskauteen liittyvän sisällön. Esimerkiksi Raskaana, jossa neljä naista kertoo omasta ekasta raskaudestaan.

Minä olen kätilön kahvitunnista tykännyt, myös yksin tehty lapsi -podcastia olen kuunnellut, saman nimisen kirjan haluan myös lukea jatkossa. Ja helminauha-podcastia aloin nyt myös kuunnella, aihepiirinä siinä lahjasukusoluhoidot.

Hey baby mäkin oon kuunnellut, niitä alkupään jaksoja just. Kun on kolmas jo tulossa, niin ei nyt samalla tavalla kaipaa kaikkea aiheeseen liittyvää. Ehkä sit lähempänä vois taas alkaa kuunnella/lukea jotain.

Vinkkaan lisäksi Synnytystarinoita-podcastin (YLE areena), Hyvien synnytystarinoiden kirjan sekä Kasvukausia (toim. Ida Pimenoff). Jos joku ei oo katsonut, niin suosittelen YouTuben synnytysvideoita, oon ihan koukussa niihin. Linda Juhola, kenza, dora palmroos, Sofia aello-tikka, Anniina jalkanen ja Chachi Gonzales muutamia mainitakseni.

Odotushuone, Liberon podcasti. Uusi podi tullut raskaus- ja vauva-aiheista. Törmäsin yhden somettajan julkaisuissa että oli ollut vieraana ja tässä aamulla olen ekaa jaksoa kuunnellut 😊 10 jaksoa näytti löytyvän ja itse kuuntelen spotifyn kautta.

Odotushuone, Liberon podcasti. Uusi podi tullut raskaus- ja vauva-aiheista. Törmäsin yhden somettajan julkaisuissa että oli ollut vieraana ja tässä aamulla olen ekaa jaksoa kuunnellut 😊 10 jaksoa näytti löytyvän ja itse kuuntelen spotifyn kautta.
Olen tätä jo neljä jaksoa kuunnellut, ja on mielestäni tosi hyvä! Just tällaista podcastia vanhemmuudesta ja raskausajasta olen kaivannut.

Takaisin