Raskausultrat neuvolakäynneillä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ultrattiinko ensimmäisellä neuvolan vastaanotolla? Tai myöhemmin?

Mun raskaudenseurannat oli Helsingissä, kummallakaan kertaa ei ekalla käynnillä ultrattu, eikä myöhemminkään. Paitsi poikkeuksena esikoisen aikaan ekalla neuvolalääkärillä (joskus rv15?) oli ihana yllätys kun lääkäri ultrasi!

Espoossa asuessa meidän lähimmässä neuvolassa ei ollut ollenkaan ultraa, lääkärikäynnit oli eri neuvolassa missä kuulemma olisi ultra ollut, mutta sitä ei koskaan omalla kohdalla käytetty, vaikka terveydenhoitaja oli perätilaksi merkannut vikan käynnin.
Vantaalla tokasta lapsesta ekan käynnin th laittoi lääkärille tarkistamaan viikot ja ultrattiin myös. Täällä myös jokaisella lääkärikäynnillä ultra ja terveydenhoitaja myös pyysi joskus koekaniiniksi kun opetteli ultran käyttöä vatsan päältä. Kolmosesta ei sitten päässyt ultraan, ja muutettiin ennen ekaa lääkäri käyntiä.
Nyt keusoten alueella ja täällä on myös jokaisella lääkärikäynnillä ollut ultra.
Ihanaa ollut nuo ylimääräiset ultrat ja varsinkin vikalla lääkärikäynnillä saada varmuus kummin päin siellä ainakin silloin on.

Ei meilläkään ultrata. Ainoastaan kun lääkäri varmisti vauvan asennon loppu raskaudesta, eikä oikein saanut selvää.

Mulla ultrasi th alkuraskaudesta kahteen kertaan (pikkukunnassa vieläpä, ja suht hyvällä laitteella!). Ekalla kerralla oli vielä riisinjyvä jolta ehkä nähtiin syke, mutta toisella kertaa näkyi jo pieni nallekarkki-pullavauva 😍 loppuraskaudessa olin eri paikkakunnan neuvolassa, ja täällä oli tosi vanhanaikainen ultrakone. Sillä katsottiin vain että on pää alaspäin joskus reilu kuukausi ennen LA. Nykyinen paikkakunta isompi kuin alkuraskauden paikkakunta mutta eipä se neuvoloiden varustelusta kerro.

Ensimmäisessä raskaudessa ei ultrattu neuvolakäynneillä. Toisessa raskaudessa ultrattiin ekalla käynnillä kun pyysin. Ekassa raskaudessa ei tainnut olla muuta kuin sairaalan ultrat, toisessa raskaudessa sain pari ylimääräistä ultrauskertaa kun neuvolassa hoitaja ultraili. Sukupuolikin neuvolassa paljastui uteliaalle ennen rakenneultraa.

Turussa ei ole ultrauslaitteita neuvoloissa. (Ainakaan niissä neuvoloissa, joissa olen käynyt). Sairaalaan on pitänyt mennä, jos on ultraukselle tarve. Yleensä siis vain nt-ultra ja rakenneultra. Olisikin neuvolassa ultra, niin ei olisi tullut esikoisen perätila yllätyksenä.

Täällä ei ole ultrattu neuvolassa kun vasta neuvolalääkärin vastaanotolla rv 35+. Silloin on ultrattu padilla. Muuten ultrat on hoidettu HUS Bulevardin sikiöseulontayksikössä. Ensimmäisenä nt-ultra, eli mahdollinen varhaisultra menee omasta pussista jos sellaisen tahtoo.

Muokattu viimeksi:
Espoossa ei ole ultrattu neuvolassa kun vasta neuvolalääkärin vastaanotolla rv 35+. Silloin on ultrattu padilla. Muuten ultrat on hoidettu HUS Bulevardin sikiöseulontayksikössä. Ensimmäisenä ny-ultra, eli mahdollinen varhaisultra menee omasta pussista jos sellaisen tahtoo.

Mitä! Siis semmoisella i Pad tyyppisellä padillako? Uskomatonta. 😲

Mitä! Siis semmoisella i Pad tyyppisellä padillako? Uskomatonta. 😲
Nimenomaan sellasella ipad-tyyppisellä eli ei kovinkaan selkeää kuvaa, mutta se oli itselläkin vain lääkärin vastaanotolla lähinnä sellainen pikainen vilkaisu, että kaikki hyvin. Muut ultrat tosiaan ollut sitten HUS:n sikiöseulontayksikössä tai naistentautien poliklinikalla, jonka sivupiste oli onneksi omassa neuvolassa (ylimääräinen ultra suuren sf-mitan takia). En sitten tiedä saavatko nykyään käyttää tuota oikeaa ultralaitetta (joka siis HUS:n käytössä), sitä ei vielä silloin ollut, kun oli neuvolalääkäri.

Mulla terveydenhoitaja ei ole koskaan ultrannut neuvolakäynneillä. Kaikki ultrat (varhaisultra, niskaturvotus-ultra ja rakenneultra) on tehty samaisessa neuvolassa mutta kätilön toimesta. Meidän paikkakunnalla ei vissiin muut neuvolassa ultraa kuin tämä yksi kokenut kätilö ja lääkärit.

Meillä pikku paikka kunnalla neuvolan hoitaja ultraa vaikka joka kerta. Muistaakseni on itsensä opiskellut kätilöksi mutta en ole ihan varma. Mutta jos joku huolettaa niin silloin on ultraava lääkäri kerran kuussa paikalla ja voi ultrata. Nt ja rakenne ultra pitää käydä isommalla paikkakunnalla sairaalassa.

Wow, enpä olisi uskonut, että näinkin monessa paikkaa ultraamiset jää niin vähiin kertoihin! Minä olen pienemmältä paikkakunnalta, ja joka kerta on ultrattu neuvolakäyntien yhteydessä, jopa silloin ekalla kerralla kun lapsi oli vain sellainen savupilven näköinen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En tiedä, pärjäisinkö ilman ultrauksia, jotenkin sitä haluaa varmuuden joka käynnillä, että onhan kaikki siellä hyvin.

Meillä pikku paikka kunnalla neuvolan hoitaja ultraa vaikka joka kerta. Muistaakseni on itsensä opiskellut kätilöksi mutta en ole ihan varma. Mutta jos joku huolettaa niin silloin on ultraava lääkäri kerran kuussa paikalla ja voi ultrata. Nt ja rakenne ultra pitää käydä isommalla paikkakunnalla sairaalassa.
Kätilö saa ultrata, terv.hoitaja ei. Pikkupaikoissa usein kätilötekee niitä neuvolatädin töitä, isommilla paikoilla ovat useimmiten terv.hoitajia, jolloin yksi lääkäri ultraa useamman hoitajan asiakkaat.

Meillä myös Ylivieskassa ultrataan joka neuvolakäynnillä. Sitä en tiedä, onko sitten kätilö, joka toimii terveydenhoitajana. Mutta ihanaa kyllä joka kerta nähdä pikkuinen ja meidän th on myös erittäin innostunut aina vauvasta ja intoilee joskus jopa tulevaa äitiä enemmän, ite oon vaan aina niin häkeltynyt että siellä tosiaan kasvaa mun ensimmäinen pikkuinen. :folded:

Mitä, ultrataanko joissain paikoissa neuvolassa. 😶 Täällä vaan kuunnellaan sydänääniä eikä sitäkään ekalla käynnillä.

Juu alkuraskaudessa ultrattiin joka käynnillä. Rakenneultran jälkeen kun ultrassa näkymä alkoi olla jo vähän kehno niin enää kuunneltiin sydänääniä. 😊

Kokemusta kahdesta kunnasta eikä ole ultrattu neuvolassa, ei edes lääkärillä. Ar-ultran olen aina käynyt omakustanteisesti ja sitten, jos raskaus on jatkunut, niin nt- ja rakenneultrat julkisella, ei muuta. Jaa no yliaikakontrollissa ultrattiin kyllä kaikki 3 loppuun saakka kestänyttä raskautta. Ja kolmatta odottaessa kävin omakustanteisessa varhaisrakenneultrassa rv 18+, kun en pystynyt odottamaan viralliseen rakenneultraan asti.

On pikku kylä isomman paikkakunnan kupeessa, on ultrattu alkuraskaudessa. Raskauksia hoitava terkka ultraa ja varmistaa että sikiöpussi löytyy ja ultraillaan viikottain kunnes syke näkyy. Tämä varmasti auttaa heitä kohdentamaan resursseja oikein. En ole varma terkkani koulutuksesta, että onko hän kätilöksi asti opiskellut, mutta ainakin hän on opiskellut ultran käytön perusteet. Laite itse on kierrätyskamaa, tullut isommasta tk:sta kun sinne on saatu parempi. Vähän kummastuttaa että miksi joka neuvolassa ei ole tuota peruslaitetta, kun niiden koko on viime vuosina pienentynyt ja hintakin tullut alas. Mieluummin juoksutetaan sitten äitejä pikku juttujen takia isompiin yksiköihin. Toki ymmärrän sen että varsinaiset seulaultrat tekee ihan koulutettu ja kokenut kätilö, joka voi tarpeen vaatiessa konsultoida viereisen huoneen lääkärin jos jotain erikoisempaa löytyy.

Ei oo ultralaitteita meidän kaupungin neuvoloissa . Sairaalalle mentävä jos tarvii ultran 😐 alkuraskauden ultran voisi kyllä lisätä ihan vakioksi kaikille, monestakin syystä! 😇

Takaisin