Raskauspahoinvointi

Stytti56

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!

Itse raskaana 7+0 ja tänään olis aika varhaisultraan. Millasta raskauspahoinvointia ootte kärsinyt? Mä herännyt neljältä ja edelleen klo 11.30 huimaa ja oksettaa jos vaihdan asentoa, oksennan tai ainakin meinaan oksentaa. Huimaus on todella pahaa. Oon oksentanut ehkä 8 kertaa tässä aamun aikana. Milloin yhteys terveydenhuoltoon? En ees töihin voinut mennä kun vaan oksennan ja pelkkä liikahtaminen aiheuttaa niin kamalan huimauksen ettei meinaa pysyä pystyssä. Ahdistaa jo nyt, jos tää jatkuu viikkoja tai vaikka kuukausia😭

Voiei! Kuulostaa tosi kamalalta ja ei minusta normi raskauspahoinvoinnilta. Ootko kuullu hyperemeesistä? Vaikuttaa enemmi siltä. Minulla raskauspahoinvointi on ollu lievää etovaa oloa ja oksennus parina päivänä viikossa. Toki kaikilla on erilaista, mut tuolla on mainittu just monta kertaa päivässä oksentelu ja huimaus hyperemeesin oireina. Hirveesti tsemppiä ♥️

Voiei! Kuulostaa tosi kamalalta ja ei minusta normi raskauspahoinvoinnilta. Ootko kuullu hyperemeesistä? Vaikuttaa enemmi siltä. Minulla raskauspahoinvointi on ollu lievää etovaa oloa ja oksennus parina päivänä viikossa. Toki kaikilla on erilaista, mut tuolla on mainittu just monta kertaa päivässä oksentelu ja huimaus hyperemeesin oireina. Hirveesti tsemppiä ♥️

Uskaltaakohan jo tässä vaiheessa olla yhteydessä terveysasemalle tai muulle lääkörille? Edelleen täysin sänkypotilaana ja mitään en voi tehdä, asentoa ei voi vaihtaa tai huimaus on niin kova että meinaa kaatua..

Uskaltaakohan jo tässä vaiheessa olla yhteydessä terveysasemalle tai muulle lääkörille? Edelleen täysin sänkypotilaana ja mitään en voi tehdä, asentoa ei voi vaihtaa tai huimaus on niin kova että meinaa kaatua..
Minä en kyllä oo mikään hyperemeesi asiantuntija, mut kyllähän toi vaikeuttaa sun normaalia elämää aika merkittävästi, jos et pysty koko päivänä tekemään mitää. ♥️ Oisin yhteydessä jonnekin ja kysyisin miten tässä toimitaan. En vaan tiiä mikä ois oikee paikka 🤔 kannattaisikohan kysellä neuvolasta mielipidettä?

Jos lääkkeet tuntuu vaihtoehdolta, niin kannattaa tiedustella sellaista lääkettä kuin Xonvea. Moni lääkäri ei siitä vielä tiedä. Pahoinvointisi kuulostaa todella pahalta.

Ja siis jos olet tosiaan noin huonossa kunnossa, voi olla syytä tehdä muutakin tutkimusta? Ottaisin sinuna yhteyttä lääkäriin ♥️

Miulla oli raskausaikana sellaista, että satunnaisina päivinä huimasi todella paljon ja oli pahoinvointia. Ja olivat yleensä juurikin yksittäisiä päiviä, kun muuten oli vain etova olo. Tuo huimaus johtui todella matalasta verenpaineesta ja provosoi sen etovan olon pahoinvoinniksi. Kannattaa ainakin verenpaineet mitata.

Kyllä uskallat ja pitääkin. Voihan se olla muutakin, joten jos sulla on esim työterveyshuolto niin voit olla myös sinne yhteydessä.

Mulla oli ihan raskauden alussa (tyyliin viikko 4 tai 5) yhden yön ja päivän ajan ihan hirveä asentohuimaus ja oksetus ja vähän kuumeinenkin olo. Sen jälkeen se katosi. Jäi epäselväksi, oliko se jokin pöpötauti vai olisiko se voinut liittyä raskauteen. Yksi tuttu kertoi sairastaneensa äskettäin pöpön, joka oireili juuri noin (ja hän ei ollut raskaana).

Yleisesti ottaen asentohuimaus (se, että asennon vaihto pahentaa huimausta, ja sen takia ei pysty liikkumaan) ei kai ole yleinen raskausoire? Eli jos joku tätä lukeva kärsii siitä, niin ei kannata sietää sellaista pitkään vaan pyytää terveydenhuollosta apua!

Sittemmin on tullut tutuksi keskivaikea raskauspahoinvointi ja lievä huimaus/maailman pimeneminen makuulta seisomaan noustessa, mutta ne ovat ihan erilainen kokemus tuohon akuuttiin juttuun verrattuna. Ja raskauspahoinvointiin on onneksi lääkkeitä.

Takaisin