Raskausoireet ja niiden katoaminen

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Moikka!
 
Nyt on sellainen tilanne että olen 5+5 raskaana ja rinnat on olleet noin viikon kipeänä. Tänään ei kuitenkaan enää ollenkaan! Kohta iskee pikku paniikki, onko se taas mennyt kesken! Ensimmäisestä raskaudesta kun oireet loppui oli pikkuinen papunen kuollut noin 6+5 vaikka se todettiin vasta muutaman viikon päästä NP-ultrassa 10+0.
Onko muilla kokemuksia että oireet katoilee ja tulee takaisin? Etenkin tuo rintojen pakotus ja särky?
 
En kyllä tiedä miten kestän jos on KM menossa [:(]
 
IhaNainen, ei kantsi maalailla piruja seinille [:)]
Itsellä osa raskausoireista katosi melko varhaisessa vaiheessa, kuten just toi rintojen arkuus.
Osa oireista, kuten pahoinvointi, sinnitteli sitten pitkälti yli 3kk matkassa mukana.

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta [:)] Tsemppiä!
 
Kiitos helpottaa kun joku on kokenut moista. Täytyy nyt vaan malttaa! Viion päästä menen varhaisultraan, silloin eletään aikaa noin 6+5. Toivottavasti kaikki on hyvin.
 
mulla katos tissikipu vähän väliä aluks.
Sitten katos pahoinvointi ja väsymyskin helppas samaan aikaan ja olin ihan varma että
nyt on joku huonosti, sillon joku rv9 muistaakseni.
Mutta kyllä kaikki oli ihan hyvin.
Että tuskimpa mitään hätää on sulla,
tiedän kyllä että sitä huolestuu tosi helpolla.
Hyvää raskausaikaa[:)][:)][:)]
 
moikka!

kannattaa yrittää olla murehtimatta, vaikka onhan se helpommin sanottu kun tehty.. mäkin stressasin melkein hiukset päästäni alkuraskauden aikana, kun oli niin vähän oireita. mullakin liikku päässä ties mitä ajatuksia, kun rintojen (tarkemmin vielä nännien) kipuili vaihteli välillä. välillä siis oli tosi arat, ja välillä taas ei juuri ollenkaan.

mutta luulen, et sulla on kaikki oikeen hyvin, jos et oo verta vuotanu tai muuten oireillu [:)] se on varmaan ihan normaalia, että rintojen kipuilu vaihtelee päivittäin ja tottakai yksittäiskohtaisesti, ja ainahan voit soittaa neuvolaan jos oikeen huolettaa [:)] ei syytä huoleen! [:)]
 
Kiitos rohkaisusta. Pelottaa vaan niin kovasti kun ei mulla siitä keskenmenostakaan mitään vuotoja ollut eikä edes kipuja, silloinkin vain oireet hiipuivat pois sen oletetun kuoleman jälkeen. KM havaittiin vasta NP-ultrassa. Nyt tosiaan menen varhaisultraan, en todellakaan halua odottaa puoltatoista kuukautta tietoa jos papu on taas menetetty.
Aamulla itkettikin niin kamalasti kun joku äiti talutti lastaan kouluun. Tuleeko sellainen minulle ikinä mahdolliseksi? Onneksi sentään on edes päästy yrittämään lasta. Toivottavasti tämä nyt onnistuu tai sitten se seuraava edes. Ikääkin kun alkaa olla jo plakkarissa, niin sitä kaipaa pientä ihan suunnattomasti. Ei voi edes sillä fraasilla enää lohduttautua että "olenhan vielä nuori, on aikaa".....
 
Minullakin tuli siinä alussa sellainen tunne, että kaikki ei ole ok. Illalla menin niin kipeitten tissien kanssa nukkumaan etten voinut oikein liikkuakaan, aamulla heräsin ilman mitään oireita... Olin ihan varma että nyt se meni siinä...
No, neuvolasta neuvottiin että ilman vuotoa ei hätää. Tottakai se vuoto sitten alkoi kuitenkin parin päivän päästä. Menin sitten tutkittavaksi ja lääkärikin totesi, että keskenmenoltahan se kuulostaa... Kurkattiin ja siltähän se näyttikin. Tutkittiin sitten ultralla ja kuinka ollakaan, siellähän se sydän sykki [;)]
Olin kuullut juuri muutama päivä aikaisemmin ystävältäni hänen keskenmenoistaan ja juurikin siitä että oireet hävisi kuin seinään ja tietysti minun höperö mieleni kehitti sitten minulle ilmeisesti moiset oireet [:D]

Kaikki siis hyvin ja kun rauhoitun tuli ne oireetkin takaisin [:)] ...

Mieheni sanoin siis... Ei se ole hyvä kun on oireita, muttei se kyllä todellakaan ole hyvä kun niitä ei ole [;)]
 
kompatakseni Snow:ta; ei kannata murehtia turhia, jos alkaa liikaa miettiin niin et välttämättä ees huomaa niitä oireita mitä sulla on raskauteen viittaavia. ja se että stressaa kauheesti kaikesta, ei oo tietenkään hyväks vauvalle. itse siihen keskenmenoon ei voi mitenkään vaikuttaa, joten elät vaan normaalisti, kyllä kaikki kääntyy parhain päin [:)]
 
No niin tiedoksi komppaajille ja huolestuneille:
Tänään oli varhaisultra ja kaikki kunnossa, laskurin mukaan 6+5, ultran 6+6 - 7+0. Sydän sykki 126 tahtia, joka tässä vaiheessa normaali syke [:)] Mää ole niin maa piru onnelline [:D]
 
 
IhaNainen: ihana kuulla että pikkuisella on kaikki hyvin [:)] ihan turhaan murehdit siis [:)] nyt voit olla ihan rauhallisin mielin taas [:)]
 
Ajattelin jatkaa tätä ketjua jos jollekin toiselle tulee samoja tunteita , niin toivottavasti on sitten tukea.
No tänään ensimmäinen neuvola takana. Eihän siellä toki mitään kuunneltu koska niin alussa ettei doblerilla vielä kuule.
Omat tuntemukset on nyt niinja näin onko mitään. Rinnat on vielä hiukan arat, mutta vatsassa ei tuntemuksia juurikaan ole ollut noin viikkoon. Tai no on vatsalihakset jumissa, kuin olisi treenannut enemmänkin. Ei kuitenkaan mitään vihlaisuja tai sellaista.
Toivottavasti kaikki hyvin. Yritän olla rauhallinen ja ajatella muuita juttuja. NP-ultran saa varata parin viikon päähän joten sieltä sitten saa seuraavat statukset.
 
Mulla oli alkuraskaudessa koko ajan paniikki päällä, kun ei ollut muka tarpeeksi oireita.. koko ajan pelkäsin, että jotain pahaa tapahtuu, sitä paruin vähän väliä. Niin yksilökohtaista oireilu, mulla ei rintoja aristanut oikein missään vaiheessa, eivät myöskään ole juuri muuttuneet vielä tähänkään mennessä (samalla kuppikoolla vieläkin kuin ennen raskautta). Tsemppiä odotukseen IhaNainen!!
 
Jaan nyt vielä huoleni tännekin tuolta toukokuisista -11...

Täällä pahat aavistukset valtaa mielen.. Nyt ei ole muutamaan (?) päivään mahassa nipistellyt, ja ihan kuin se alkuviikon pömppömahakin olis kadonnut?! Nyt oman laskuopin mukaan rv 8+2. Parina päivänä on ollut päänsärkyä, johon on pitänyt parasetamolia ottaa, ja toissapäivänä oli etova olo (ei kuitenkaan tarvinnut oksentaa).. Mutta lähtökohtaisesti olo on ihan liian oireeton Vuotoa ei ole näkynyt.

Mites muut, kuinka herkkään on neuvolan täti lähettänyt ultraan? Jos siis ei ole mitään keskenmenon oireitakaan.. Eka neuvola olis 4 päivän päästä ja tietääkseni siellä on vain sellainen sydänäänten kuuntelu -doppler (jota tuskin vielä rv9 käytetään, vaiko?). Jos malttaisi tiistaille asti odottaa.. ja jos ei pääse kunnalliseen ultraan, niin varaisi yksityisen.. voi kehno, että osui viikonloppu ikävään saumaan, ultraa tuskin saa ihan lähipäiville vaikka tahtoisikin..
 
Tini Nuo raskausoireet oli meikäläiselläkin tosiaan kateissa ja vieläkään ei oikeastaan ole muuta kuin rinnat arat, ei todellakaan niin kuin alussa kun tuntui että nahka on kuoriutunut päältä! No väsyttää myös ja vatsassa tuntuu sellainen kumma venytys, tai arkuus, en oikein tiedä miten sitä kuvailisi. Taitaa tosiaan olla niin kuin kokeneemmat tänne ovat laitelleet ettei ne oireet vaan ole kokoajan samanlaiset. Turhaan ei pitäisi huolestua, mutta minkäs teet kun kovasti toivoo että kaikki menee hyvin.
Itse kävin varhaisultrassa kahteen kertaan 6+5 ja 9+5. Neuvolassa kuulosteltiin papua 10+0 dopplerilla. Sitten NP-ultra oli 11+6. Ja viime viikolla 13+5 piti käydä taas kuulostelemassaonko siellä kaikki hyvin. Sitä vaan hermoilee niin kovasti. Terveydenhoitaja onneksi lupasi että saan mennä vaikka tällä viikollakin uudelleen jos siltä tuntuu. Tuli huudettua sitten koti-doppler ja tänään menen sen noutamaan.
 
IhaNainen: hyvä päätös! Itsekin hankin sen. Muista vaan muutava kikka: hanki jotain kontaktigeeliä. Ostin apteekista ApoBasen Hydrogelin (5 e). Sillä saat ääneet kuuluviin. Alussa vaavi on tooodella alhaalla, piilossa. Ihan siinä häpyluun kohdalla. Niin moni mittaa väärästä kohtaa ja hermoilee sen takia. Ja malttia pitää olla mukana. Minulla selvisi rakenneultrassa että istukka on edessä oikealla puolelle, joten tämän takia kaikki äänet kuuluu vaan vasemmalla puolella.
 
 
^ Liukkari toimi muuten oikein hyvin, jos sattuu löytymään [;)]
Meille tuli tänään kans postissa doppleri ja hyvin kuulu äänet melkein heti kun laitteen painoin massulle [:)] Ihan alhaallahan se toki on, ihan siinä karvarajalla.

http://www.fetaldopplerfacts.org/tools/tools-fetal-doppler-sounds.php
Tuolta voi kuunnella miltä pitäisi kuulostaa, jos ei ole ennen kuullut [:)]
 
Kerronpa nyt tännekin, että huoli ajoi alkuraskauden ultraan. No, pikkuisella on kaikki hyvin [:)]
LA siirtyi muutaman päivän eteenpäin. Eli nyt voin olla ihan rauhassa ja nauttia oireettomuudesta.
 
No niin yö yli rohkeutta kerätty ja kyllähän se doppler toimi! Rauhoittaa varmaan vielä monta kertaa mieltä.

Kyllä se varhaisultra on ihan hyvästä jos hermostuttaa. Toiset arvostelee että ihan turhaa jne mutta uskoisin etteivät kaikki oikeasti käsitä miten lamauttvaa voi ollase pelko jota tuntee varsinkin näin ekalla kerralla, ja jos vielä on jotakin ikävää taustalla. Pääasia että saa rauhotuttua ja tilanteen tsekattua. Sressittömyydestä ei varmasti ole kuin hyötyä.Hyvää odotusta sinulle Tini!
 
Varhaisultrasta: Kävin minäkin siellä. Ihan se ja sama paljonko maksoi mutta pakko oli saada tietää että matkassa on mukana joku. Ja ihmetyksen ihmetys kun gyne sanoi että tuossa on ruskuaispussi ja tuossa on sydän joka lyö!! Hurjaa! Olin silloin rv 9. Doppleri tuli hankittua sitten joskus rv 14+5. Ei kenelläkään ole oikeutta arvostella valintaa varmistua (jopa jatkuvasti [:D]) että kaikki on pikkuisella hyvin. Varsinkin jos on aikaisemmin tapahtunut KM, tai muuta vastaavaa. Muutenkin kaikki arvostelijat ja omien "neuvojensa" levittäjät ärsyttävät!!
 
Takaisin
Top