Raskausmyrkytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Overa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Overa86

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2014
Helmimammat 2017
Heips foorumilaiset!

Eli aiheena on raskausmyrkytys, onko kokemuksia; millä viikoilla alkanut, oireet, mitä sen jälkeen tapahtui? Mistä pitäisi huolestua? Itse luultavasti (ja toivottavasti) huolehdin turhaan, olin tänään neuvolassa, raskausviikkoja on 31+4 ja en ollut koko raskausmyrkytystä ajatellutkaan ennen kuin neuvolatädit ottivat sen tänään puheeksi.. Eli verenpaineet on mulla hyvät ja pissassa ei valkuaista, mutta voiko myrkytys olla ilman näitä oireita? Minulla on viime aikoina ollut eriasteisia melko kovia vatsakipuja (yleensä ylävatsassa), turvotusta, näköhäiriöitä, mitkä ilmeisesti ovat raskausmyrkytyksen oireita? Kuitenkaan neuvolatädit eivät sanoneet oireista mitään, hetken vaikuttivat olevan kahden vaiheilla, että olisiko jotain, mutta päätyivät kuitenkin siihen että kaikki on ok. Sairaslomaakaan en saanut. Supistuksia on myös todella paljon töissä ollessa, useita kymmeniä päivässä. Osa kivuttomia ja osa kipeitä. Olen ajatellut että oireita on johtuen näistä helteistä tms. mutta en tiedä johtuuko keleistä vai mistä? Tänään sitten erehdyin lukemaan aiheesta netistä mikä oli ehkä virhe..alkoi epäilyttämään entistä enemmän. Mutta olisin halukas kuulemaan muiden mielipiteitä ja kokemuksia, onko syytä huolestua?

Minusta sinun oireesi eivät vaikuta kovin huolestuttavilta ainakaan raskausmyrkytyksen näkökulmasta. Turvotus on todella yleistä loppuraskaudesta ja erityisesti näillä helteillä. Se voi kuitenkin olla merkki raskausmyrkytyksestä, jonka takia sinulta on kyselty asiasta tarkemmin. Mitä olen kuullut myrkytyksen saaneilta, niin parilla oireena on ollut todella voimakas kutina, yhdellä korkea verenpaine ja jollakin tais olla tuo virtsatesti, mikä paljasti. Hellekeli ja kuumuus voivat uskoakseni saada aikaan näköhäiriöitä.

Itselleni tuli myös kymmeniä supistuksia päivässä alkaen raskauden puolen välin jälkeen. Kyllähän ne itseäni hieman huolestutti, mutta ihan turhaan. Liittyykö näihin sun kipeisiin supistuksiin polttoja? Muista levätä ja ottaa rauhallisesti, jos paljon supistuttaa.

Supistukset olivat alkuun kivuttomia, sitten hieman menkkakipujen kaltaisia ja nyt siis tuo vatsan peite on supistaessa kipeä, ei tokikaan aina! Paljon on myös "huomaamattomia" supistuksia. Mutta joo, sitä minäkin ajattelin että on ihan normaaleja vaivoja kun ei ole pissassa näkynyt eikä paineissakaan. Alkoi vaan hieman ihmetyttämään kun neuvolassa puhuivat muista oireista jotka olivat sellaisia mitkä sopisi, eli mm. näen "valopisteitä" ja vatsa on ollut viimeisen kaksi viikkoa kipeä, tuosta ylhäältä ikäänkuin pallean kohdalta. Välillä on vaan kovempaa kipua, jolloin makailen sohvalla tms., joskus taas tuntuu että maha menisi sekaisin niin kuin olisi mahatauti mutta kun pääsen vessaan niin mitään ei tulekaan. Eli ummettaa mutta maha sekaisin? :D Polttaminen liittyy ehkä siis enemmän tuohon mahan sekaisin menemiseen kuin supistuksiin.

Mutta ehkä kuitenkin kuvittelisin että sen myrkytyksen pitäisi tuosta pissasta/paineista näkyä joten täytyy olla huoleti. :) Tosin omasta pienokaisesta aina huoli on eikä haluiaisi että mitään pahempaa käy! Mutta eihän tässä nyt ole kuin pari viikkoa seuraavaan neuvolaan ja reilu kolme viikkoa äitiyslomaan niin eiköhän tästä jotenkin päin selvitä :)

Niin joo ja tuota kutinaakin on esiintynyt minulla käsissä ja jalkapohjissa (ja vatsassa tietysti:), mutta minulla on aiemmin ollut krooninen nokkosihottuma mihin tuon oireen lähinnä yhdistin. Tosin nokkosihottuma ei ole oireillut raskauden aikana, paitsi nyt tuota kutinaa on esiintynyt viimeisten viikkojen aikana.

Eikö käsien (kämmenien), vatsan ja jalkapohjien kutina ole yksi raskaushepatoosin oire? Siihen liittyen kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, ellet ole jo kertonut asiasta! Tässä linkki raskaushepatoosista http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00169

Itsellä oli aivan älytöntä turvotusta omassa raskaudessa loppua kohti, näköhäiriöitä muistaakseni puolesta välistä eteenpäin, toisinaan proteiinia virtsassa ja korkeaa verenpainetta. Silti en saanut 'virallista' raskausmyrkytysdiagnoosia. Yksi lääkäri sairaalan äitiyspolilla totesi kyllä, että lääkäreiden välillä on eroja siinä, kuinka helposti raskausmyrkytys todetaan.

En nyt halua missään tapauksessa lietsoa pelkoa, mutta en kyllä maallikkona uskalla sanoa, ettei kannata asiasta huolehtia. :S Neuvoisin olemaan yhteydessä neuvolaan ja/tai alueesi sairaalan äitiyspoliklinikalle. :) Akuuttia hätää tuskin ainakaan on. :)

Niin. Piti vielä sanomani, että pallean kohdalla oleva kipu saattaa liittyä myös ihan vaan mahan kasvamiseen tai sappirakon kipuiluun. Itselläni leikattiin tulehtunut sappirakko pois muistaakseni 31. viikolla ja siihen liittyi aivan kamala ylävatsan kipu. Sappivaivat ovat melko yleisiä raskauden aikana, joten ei nyt kannata liikaa säikätää, että olisi tulehdus ja leikkaus edessä. :) Itse olen myös niin lyhyt, että kohtu vain yksinkertaisesti painoi loppukolmanneksella palleantienoilla tosi epämiellyttävästi.

Kyllä ymmärrän sua hyvin kaiken hermoilus kanssa. Mut jos olet kertonut kaikki nämä oireet tänään neuvolassa ja terkkas on ollut sitä mieltä, että ei syytä huoleen, niin luultavasti ei ole. Pallean seutu kipuili itsellänikin, kun kohtu painoi sinne jatkuvasti loppuraskaudesta. Toisinaan jos kivuttomia supistuksia oli tullut ensin pitkin päivää, niin ne alkoivat tuntua tosi epämukavilta ja varsinkin liikkeessä. Muista kuitenkin seurailla itseäsi, jos sinulla on voimakasta selittämätöntä kutinaa tai näkö alkaa sumentua jatkuvasti ja se vaikuttaa epänormaalilta tms. niin aina voit soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa. Voi kamala kun muistan tuon ajan, miten huolissani olin itsekin koko ajan kaikesta ja sitten vasta huolissani olinkin, kun minulla oli vasta syntynyt vauva hoidettavana. Huh onneksi 9 kk ikäisen vauvan kanssa helpottaa jo vähän eikä tarvii olla ihan paniikissa koko ajan. Luultavasti kaikki menee sinullakin juuri hyvin :)

Kiitos kaikille kommenteista, rauhoitti kyllä mieltä :) tosiaan minäkin olen hyvin lyhyt, huimat 155cm sulka päässä, joten ehkä liittyy vaan tuohon ettei tilaa oikein ole kasvaa kuin ulospäin. Ja eiköhän se selviä noilla käynneillä jos jotakin vakavampaa on, täytyy vaan uskoa meidän terveysjärjestelmään. Ja kuunnella omaa vointia, jos alkaa jotain kovin epäilyttävää olla niin kysellä sitten asiasta hieman tarkemmin :) ja tosiaan olen nyt käynyt labrassa tuohon hepatoosiin liittyen, sekin selvinnee piakkoin ja toivottavasti on kaikki niin kuin pitää.

Mulla ollut raskausmyrkytys x3 ekassa raskaudessa verenpaine ja turvotus alkoi vähitellen 30viikolla ja 37 viikolla jouduin osastolle seurantaan kun paineet oli koholla,turvotus valtava ja pissassa proteiini 2+ 38 viikolla käynnistettiin. Toisessa raskaudessa nousi verenpaine vasta 35 viikolla ja oireita ei juuri ollut.38 viikolla oli proteiini + ja paineet koholla mutta pienokainen syntyi spontaanisti ainoastaan papereiden mukaan oli myrkytys. Viimeisin raskaus olikin sitten vaikkein paineet heitteli jo 30 viikosta ja vuodelepoa siitä saakka kotona

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulla ollut raskausmyrkytys x3 ekassa raskaudessa verenpaine ja turvotus alkoi vähitellen 30viikolla ja 37 viikolla jouduin osastolle seurantaan kun paineet oli koholla,turvotus valtava ja pissassa proteiini 2+ 38 viikolla käynnistettiin. Toisessa raskaudessa nousi verenpaine vasta 35 viikolla ja oireita ei juuri ollut.38 viikolla oli proteiini + ja paineet koholla mutta pienokainen syntyi spontaanisti ainoastaan papereiden mukaan oli myrkytys. Viimeisin raskaus olikin sitten vaikkein paineet heitteli jo 30 viikosta ja vuodelepoa siitä saakka kotona ja verenpaine lääkitys. 36 viikolla kontrolli ultrassa sikiön kasvu hidastunut ja napanuorasss virtaukset heikot. Eli osaston ovi heilahti ja vuodelepoa ja odottelua. Ja 37viikolla käynnistys. Millään kertaa en ole tuntenu itseäni "sairaaksi" ja olo on ollut varsin hyvä. Viimeisin myrkytys kehittyi parissa päivässä rajusti. Ja kyllä suomalainen terveydenhuolto on hyvä! Ja jos ei neuvolassa olla huolissaan niin ei kannata itsekään olla. :)

Takaisin