Raskausmyrkytyksen kokeneet: mikä oli alipaineen taso?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Lääkärin mukaan joudun loppuraskaudeksi vuodelepoon, koska alipaine noussut ja nyt vähän hetkestä riippuen välillä 90-100. Mitään muita oireita ei ole, joten tämä tuntuu hieman liioittelulta. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan, mikä oli muiden alipaineen taso?

Varmaanki alapaineesta nyt kuitenkin kyse. Raskausmyrkytyksen yksi oireista on kohonnut RR eli verenpaine. Lääkäri varmaankin haluaa nyt seurata tilannetta saadaanko verenpaineesi laskemaan levolla.
Herkästi puuttuvat alapaineen nousuun, mikä on hyvä asia. Raskausmyrkytys kun ei ole leikin aisa. Itselläkin toisessa raskaudessa 38 ja risat viikolla annettiin mittari kotiin mukaan kun neuvolassa alapaine oli 93. Kotona kun mittaili oli aina alle 90.
Nyt sit vain leväten ja loppuraskaudesta nauttien levossa.

Hei täällä kans yksi joka on kokenut sen ensimmäisellä raskudessa.
Itselläni lähti kans ovelasti verenpaineet nousemaan, ja lopulta pieni määrä proteinia/vai oliko se valkuaista no kumminkin jompaa kumpaa, lopulta minulla paino nousikin yhden viikonlopun kohdalla melkein 6 kiloa, ensin neuvola pisti joulukinkun piikkiin mutta,
viikonloppuna katsoin että plussaa alkaa olee jo kahdella tikussa :)
Oloni ei ollut todellakaan hyvä, osastolle jouduin viikolla 36 ja risat, en tykännyt siitä alkuunkaan, kun eihän se mikään koti ollut, mutta sitten sitä opetteli ajattelee oman lapsen parasta, se kun on oireena salakavala jossa on itsekin vaarallisessa tilassa,
nyt odotan kaksosia, ja tiedän että myrkytystä nyt vasta seurataankin onko se tulossa,
hyvä niin. Olen asennoitunut osasto jaksolle, koska se on joka tapauksessa edessä.
Muistn kyllä kun se ensimmäisellä kerralla veti minut niin itkuineen ja ihmeellisin tunteineen mutta jälkeen päin jotenki sekin jo huvittaa, koska hormoonitkin vaikuttivat :)
Jos osastolle joutuupi etu ajassa kannattaa nauttia sairaalan antimista, eten kaikkea siitä ettei itse joudu tekemään ruokaa, vaan kaikki tulee nokan eteen, siellä on monesti sitä mukavaa vertaistukea, ja ohjelmaa jossa kuunellaan vauvan sydämmen ääniä ja saa painaa nappia kun potkut tuntuvat :) Itse käskin mieheni tuoda minulle omat lakanat, ja kaikkea omaa että oli sitten turvallinen olo :)Keskustelin siitä hoitajan kanssa niin minulla myös sai olla omat vaattetkin päällä :)
Ja oli omia tavaroita. Ja samalla sattui mukava kaksosia odottava odottaja samalle vuodehuoneeseen niin oli mukava jutella kaikesta hauskaa nyt olen itse samassa tilanteessa ja kaksosia odottava mamma :)
Että lykkyä kaikille :)
<3

Mulla 2 raskaudessa molemmissa ollut yhtenä käynnistyksen syynä raskausmyrkytysepäily. ekassa raskaudessa alapaine oli viimisinä viikkoina 103-111 ja tokassa raskaudessa lopussa 103-107 että aika hyviä lukemia kyllä kun normisti alapaine n.75. mulla oli tosi huono olo sillon, huimas, päätä särki jatkuvasti ja oksentelin päivät pitkät kaiken minkä söin ja sydänki tuntu takovan rinnassa vähän väliä. toivotaan että menee ohi levolla. jos ei niin eiköhän se synnytys sitten käynnistetä jos ei itsellään synny

heissan !
Itselläni oli vuonna -03 erittäin paha raskaus myrkytys ja jouduin vuode lepoon jo viikolla 27 veren paineen alkoi hipomaan sellasia lukemia et lääkärit pelästy kunnolla, oli turvotusta ja painoakin tuli aika reilusti lisää ja valkuaiset oli +3.ites kuitenkin koko sairaala olo aikana olin aika pihalla et mitä tapahtuu kun joutu istuu  pyörätuolissa ja sit kiikutettii ympäri sairaalaa ja ei antanut kun nestemmäistä ruokaa :/ kun sitten päättivät 33+4 et leikkaavat lapsen jotta molemmat säilyy hengissä...  leikaus pöydällä kuuliin vaan kun joku niistä lääkäreistä totes et 180/200 ja sit meni minulta osittain taju,havahduin seuraavan kerran siihen kun kätilö tönäs et onneks olkoon poika vauvasta:) seuraavat 12 tuntia vietin yksityisessä huoneessa jossa oli hoitaja vieressä koko ajan ja kun lopulta pääsin sieltä pois oli veren paineeni ja valkuaiset ja osittainen turvotuskin kadonnut. ja sain terveen poika vauvan jonka syntymä paino oli 1270g ja pituutta 40cm eli pieni keskonen joka hengitteli omilla keuhkoilla jo seuraavana päivänä eli emme siis tarvinneet edes lisä happea :D
nyt kun ajattelen asiaa näin jälkikäteen niin onneks oli osaavat lääkärit tampereella :)

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

Mulla oli raskaus myrkytys ensimäisessä raskaudessa eka nous verenpaineet olisko ollut 90 alapainen noo neukku käski ottaa rauhallisesti ja et jos yhtään lisä oireita tulee niin soittoa neuvolaan. No ei mennytkun seuraavaan päivään kun olin yhteyksissä neuvolaan että nyt on niin huono olo ja päätä särkee et hyvä kun pääsen sängystä ylös, neukku käski mut sit heti meneen mittauttaan vereen paineet ja hups heijakkaa ne olikin jo yli sadassa noo siitä sit kovaa kyytiä poikaystävän kyydillä kyssiin. Kyssillä sitten ultrattiin vauvalla siinä vaiheessa kaikki hyvin mitä nyt viikkoihin nähden oli pieni kokoinen viikkoja siis sillon 33+6 istukasta vauvaan menevissä virtauksissä epäiltiin jonkin näköstä häikkää ja niin sielä sit olikin. Sairaalassa olin 2.5viikkoa ja 35+1 päätettiin käynnistää luojan kiitos koska se turvotuksen määrä oli jotakin ihan järkyttävää lääkärikin sano ettei voi enään kuvitellakkaan että olen sama ihminen joka tuli pariviikkoa sitten osastolle. Mutta joo käynnistys päätös tehtiin sitten kovien turvotusten ja minun huonovoitisuudeb takia ja keskiviikkona 5.10 meille syntyi alateitse terve tyttö painoa oli 1930 ja 43pitkä. 

Nyt olen uudelleen raskaana 25+4viikolla ja olen äiti polilla käynyt jo pariin otteeseen tarkituttamassa vauva ja istukan väliset virtaukset ja niissä jo nyt huomattiin pentä tukkoisuutta jonka takia minulla alotettiin disperiini kuuri. Rakenne ultrassa kävin kyssillä ja sielä katottiin jälleen virtauksia ja edelleen oli tukkeisuutta joten disperiini kuuri jatkuu edelleen seuraava ultra on 5.10 katotaan onko tapahtunut muutoksia toivon mukaan. 

Takaisin