Raskausihottuma tai -hepatoosi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Memma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Memma

Oman äänensä löytänyt
Ei ainakaan äkkiseltään näkynyt aiempaa keskustelua aiheesta. Onko täällä kenelläkään siis ollut raskausihottumaa? Eroaako oireet paljoakaan raskaushepatoosista?

Mulla alkoi viikonlopun aikana iho kutisemaan käsivarsissa, säärissä ja hieman reisissä. Ja ihan siis koko ajan, joskin ei mitenkään erityisen paljon öisin - saan siis nukuttua. Sen verran valotan taustoja, että mulla on atooppinen iho, joka hassua kyllä oireilee ennemminkin kesällä kuin talvella.

Kohta alkaa soittoaika neuvolaan ja ajattelin soittaa asiasta, jotta laittaisivat lähetteen verikokeeseen. Jos tämä nyt ei kuitenkaan raskaushepatoosi olisi, toivottavasti pääsen pikimmiten kokeisiin.

Raskaushepatoosissa kutina on kasvoilla, kämmenissä, jalkapohjissa ja vatsalla, enimmäkseen. Siihen ei liity ihottumaa, pelkkä kutina joka tuntuu tulevan ihon alta ja saattaa olla ihan sietämätöntä. 5 hepatoosin kokemuksella...

En tiennytkään, että raskaushepatoosiin ei liity ihottumaa. Mulla on noussut pieniä paukamia sinne tänne pitkin käsivarsia ja jalkoja.

Ihottumaahan tosin tulee, jos ihoa raapii lähes koko ajan?

Mä oon alkanu miettii tätä samaa. Itsellä alkanu kutittaa vatsaa ja jalkoja (sääristä ja jalkapöydältä). Neuvolassa eivät huolestuneet, kun kutita ei ole jalkapohjia eikä kämmeniä, mutta itseä huolestuttaa, kun kutina on välillä sietämätöntä ja useimmiten juuri öisin, että unen saanti on vaikeaa.. en kyllä herää kutinaan, mutta vessa reissujen jälkeen menee hetki raapiessa.

Mulla myös atoppinen iho, mutta en usko tämän siitä johtuvan. Perjantaina ois (toivottavasti) viiminen neuvolakäynti ja ajattelin vielä ottaa asian uudestaan puheeksi. Tosin mulla on hirvittävästi nestettä kertynyt jalkoihin mikä voi kutittaa ja sitten vatsalla nuo arvet, mutta en tiiä.. onko sitä vaan ylihuolestunut?

Ei ne täälläkään neuvolassa asiasta juuri huolestuneet, mutta kehottivat kuitenkin tuohon verikokeeseen menemään. Saa toki ainakin tuon hepatoosin suljettua pois, jos ei muuta.

Huolestuttaahan tämä - en tiedä sitten kuitenkaan, huolestuttaako liikaa?

Mulla on kans kutisseet pohkeet varmaan pari kuukautta, ruvelle ne olen jo raapinut. Nyt pari paivaa sitten alkoi kutisemaan vietavasti vasen kasivarsi. Ja mitaan ihottumia ei siis ole eika atopiaa. Taysin terve iho lukuunottamatta sairasta kutinaa. Olenkin odottanut seuraavaa laakarikertaa, etta paasisi kysymaan tasta kutinasta. Ja naissa paikoissa ei tietaakseni ole edes turvotusta... Mita muuta tammoinen kutina siis voi olla???

Viirukhan, luin jostain päin nettiä, että jos todetaan raskaushepatoosi, otetaan jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa osastolle. Mutta ilmeisesti kuitenkaan ei? Hyvä, että sait ainakin selvyyden asiaan. Koetahan jaksella kutinan kanssa, ärsyttäväähän se on.

Täällä käsien ja jalkojen kutina vaan jatkuu, eilen kävin verikokeissa ja ensi viikon alussa tulee tulokset. Olisinpa myös saanut heti ne tulokset, niin ei tarvitsisi odotella ja ihmetellä. [8|] Jalkapohjissa ja kämmenissä tätä ei ole ollut. Ja iholle on noussut pieniä paukamia, tosin raapiminen varmasti edistää asiaa. Mietin kyllä jo sitäkin vaihtoehtoa, että olisin jollekin allerginen, kun toi ihottuma näyttää siltä.

Aamu81, suosittelen pyytämään neuvolasta lähetettä verikokeisiin, jossa katsotaan sappiarvoja ja muuta. Ja todetaan toi hepatoosi, mikäli sellainen on. Saa ainakin jonkinlaisen mielenrauhan asiasta, jos ei muuta.

Toki tätä tulee mietittyä, kun kutiaa niin älyttömästi koko ajan.

Takaisin