Raskaushepatoosi?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Emery13

Kommentoinnin ninja
Kesämammat 2016
Toukomammat 2018
Hei!
Kysympä nyt täältä jos löytyy asiasta tietäviä.

Oma tausta on se että kämmenien ja jalanpohjien kutina lakoi lievänä jo n rv 22,koskaan ennen edellisissä raskauksissa ei ole ollut mitään vastaavaa.Silloin otettiin maksa-arvot nlassa jotka olivat normaalit.
Nyt(rv 28+3) kutina on lisääntynyt,viime yö meni valvoessa raapiessa.
Tänään kävin jättämässä uudet verinäytteet ja ke aamulla on nla lääkäri.

Mietinkin nyt vaan ennakkoon ,miten teillä muilla on hepatoosi ilmennyt?
Onko ollut aiempia raskauksia jossa ei kyseistä vaivaa?
Onko kutina kokoaikaista vai ajoittuuko esm vain yöhön?
Onko ollut muita oireita kutinan lisäksi?

*muoks*
Onko teille kerrottu syytä mistä tämä hepatoosi tulee tai mikä sille altistaa?

Kiitos jo etukäteen [/align]
 [/align][/align]
 
Itselle tämä on ensimmäinen raskaus ja ajattelin juuri neuvolassa kysyä tuosta aiheesta, koska äidilläni oli raskaushepatoosi toisessa raskaudessa (kaksoset). Hänellä todettiin se tosin vasta viikolla 36 ja myöhäisistä viikoista johtuen lähes samantien synnytyssaliin ja käynnistykseen.  Oireena oli vain mahan kutiseminen. Aiemmassa raskaudessa ei mitään. Käsittääkseni ainakin kaksosraskaus altistaa (maksa joutuu kovemmalle työlle).
 
Vauvat syntyivät kuitenkin hyvävointisina ja äidn arvot laskivat normaalille tasolle synnytyksen jälkeen. Itse olen tuota siis miettinyt siitä näkökulmasta että mahtaisinko edes erottaa mitään oireita (ja onko tuo perinnöllistä?), kun atopian takia mulla kutisee iho muutenkin joka puolelta koko ajan.
 
Mulla kanssa krooninen urticaria joka aiheuttaa kutinaa,mutta se on nyt pysynyt poissa raskausaikana.
Mut tää kämmenten ja jalkapohjien kutina on ihan toista...
Viimeksi otettiin jo arvot jotka oli ok.Mitä muuta tää sit vois olla??????
 
Mä en tiedä muuta kun sen et se alkaa just useinkin vasta raskaus viikon 30 jälkeen tai vähän ennen mut jokatapaukses harvemmin kovin aikaisin. Et sitä ennen arvot olis normaalit. Toivottavasti selviät säikähdyksellä.
 
Mulla kanssa toi Urticaria,nyt pysynyt aika hyvin minimissä.
Mutta viime vuosi oli kamala, alko vappuna joka paikka oli tulessa ja kutisi paukamille ja pitkille viiruille,
ihoa poltti kosketuksen jälkeen ja tosiaan alkoi kämmen ja jalkapohjista.jatkui pitkälle syksyyn..
Kylmästä saan noin normaalisti U:n ..kaupassa onkin kiva käydä kylmäosastolla vähissä vaatteissa[:-]
Nyt raskauden aikana ei pahemmin oo ollut,
muuta kuin normaalia toistaiseksi, eli vähän tulee mut ei vielä valittamista liiaksi.[;)]
Mutta siis, ei mulla tuollaista oo nyt ollut..halusin vaan kommata et täälläkin U:sta kärsitään ...
 
Ginessa,mullakin puhkesi ekaa kertaa U viime vapun tietämillä[:@]
Mut mulla alko kaulasta ja hiusrajasta,ei kämmenistä tai jalanpohjista.
Sittemmin selässä ja vatsa sekä rinnanalue punaisena ja kuumoittavana...
 
Mut tää on ihan toisenlaista...
 
Saitko elysee jo tulokset kokeista? Mulla kutina vaan paheni ja tänään kävin kokeissa - jos arvot ovat ok (toivottavasti olisivat, tulokset saa perjantaina), niin sitten lähete ihotautilääkärille, koska ihon kunto on niin huono, ja en pysty nukkumaan kutinalta. Pahalta atopialta tuo enemmän edelleen näyttää, mutta koska suvussa on ollut hepatoosia, niin kokeet otettiin varmuuden vuoksi.
 
Takaisin
Top