Raskaushepatoosi

nasku

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meinasin tuonne oireketjuun aloitella, mutta ajattelin nyt kuitenkin ihan oman ketjun aiheelle laittaa.

Mulla takana 3 (onnellisesti päättynyttä) raskautta ja viimeisimmässä iski kyseinen raskaushepatoosi. Oireena mulla oli kämmenten, jalkapohjien ja vatsan kutina sekä virtsan todella räikeä "neonkeltainen" väri. Oireet alkoivat joskus 30+ viikoilla. Mulla oli sikäli onnellinen tilanne että vain maksa-arvot nousivat, sappihapot pysyivät normaalin rajoissa. Adursal lääkitys aloitettiin heti ja se käänsikin maksa-arvot melko nopeasti laskuun. Lisäksi sain Ataraxia kutinaan, mutta en sitä aloittanut koska koin pärjääväni kutinan kanssa ja adursal lääkkeen popsiminen tuntui jo riittävän "pelottavalta" raskausaikana (vaikka tätsin turvalliseksi onkin todettu ja yleisesti käytössä ko. vaivaan). Äitiyspolilla seurattiin viikottain, kunnes synnytys käynnistyi spontaanisti 38+6. Käynnistetty olisi viimeistään lasketussa ajassa.

Kyselisin nyt löytyykö porukasta raskaushepatoosin kokeneita tai jopa sellaisia joilla hepatoosi uusiutunut raskauksissa. Millaisia kokemuksia teillä on ja mietityttääkö vaivan uusiutuminen nykyisessä raskaudessa? Jos on uusiutunut, niin onko oireet alkaneet aikaisemmin?

Itseäni mietityttää vaivan uusiutuminen ja se että pääsisikö toisella kertaa yhtä "vähällä" niin ettei sappihapot nouse vai onko pahempaa luvassa mikäli uusiutuu. Neuvolassa terkan kanssa juteltu ja arvot katsotaan jossain vaiheessa ilmeisesti puolivälin jälkeen tarkistuksenomaisesti vaikkei oireita olisikaan.
 
Moi Nansku! Mulla tuli viime raskaudessa samainen vaiva (nyt 3. raskaus). Kutina alkoi hiljakseen siinä rv36 (juhannuksen aikaan ja vauva syntyi 17.7.) ja verikokeisiin pääsin rv38. Arvot oli maltillisesti koholla kahdessa seurannassa, joissa ehdin käydä. Synnytys käynnistettiin rv39+4. Kuvista katsottaessa oon ollut myös iholtani todella keltainen. Raskaus kun ajoittui silloin kesään niin rusketus ehkä vielä korosti keltaisuutta. En saanut lääkkitystä, koska pärjäsin kutinan kanssa ja oltiin jo niin loppusuoralla, että olis voitu hyvin käynnistää jo aiemminkin.

En pelkää, jos tulee uudestaan. Tarkoitan siis, että en murehdi vaikka tulisi taas. Hyvin täällä seurataan ja hoidetaan, ja käynnistys toi ainakin viimeksi simppelin, nopean synnytyksen. Useinhan tuo raskaushepatoosi taitaa seurata eka kerran jälkeen sitten aina seuraavissakin raskauksissa. Multa otetaan kans verinäytteet sitten joskus loppuraskauden aikana vaikka ei oireita tulisikaan.

Huomasin muuten, että ruokavaliolla oli merkitystä kutinaan: jos söi rasvaista sapuskaa, oli pahempi kutina.. ehkä ruokavaliota kannattaa miettiä, mä oon aloittanut jo siistityn ruokavalion.
 
Raskaushepatoosissa tärkein oire on kutina. Minulla vahdittiin esikoisen odotusaikana veriarvoja tiukasti, koska meidän suvussa on ollut paljon raskaushepatoosia ja sen takia myös minulla on siihen kohonnut riski, ja maksa-arvoni muutenkin ovat aina olleet pielessä, mutta raskausaikana mittauksissa ne olivat ensimmäistä kertaa normaaleissa rajoissa. :wacky:

Meidän esikoisen lasketunajan ryhmässä havaittiin, että tietty raskausvitamiini aiheuttaa neonkeltaisen pissan, joten se ei ole välttämättä minkään muun merkki kuin sen, että syö säännöllisesti vitamiineja.

https://www.iltalehti.fi/terveys/2016062721804094_tr.shtml
Neonkeltainen

Onko pissa voimakkaan kirkkaankeltaista? Väri kertoo siitä, että vitamiinejä on tullut popsittua ja huolella. Jotkut B-vitaminiit, kuten erityisesti B12-vitamiinit, antavat virtsalle neonkeltaisen sävyn.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista _MillaMagia_ ja Suski75!

En itsekään sinänsä pelkää että uusii, tuli myös huomattua että hyvää huolta kyllä pidetään! Lähinnä kauhuskenaariona olisi se että joutuisi osastolle tarkkailuun, mikä olisi ihn hirveä ajatus kun kotona 3 lasta ja mies reissuhommissa. Mutta voihan sinne joutua monesta muustakin syystä, joten turhahan sellaisia on etukäteen miettiä.

Oon myös miettinyt, mahtoiko hoitamattomalla kilpirauhasen vajaatoiminnalla olla osuutta maksa-arvojen nousuun..? Tyroksiini-lääkitys aloitettiin viime keväänä.

Nähtäväksi jää uusiiko hepatoosi mutta kyllä siitä vähän varoiteltiin että melko todennäköistä on että tulee uudelleen.

Tuosta vitamiinien vaikutuksesta en tiennytkään! En sen kummemmin tosiaan tiedä onko se virtsan väri kytköksissä hepatoosiin, mutta moni silloin jossain hepatoosikeskusteluryhmässä oli yhdistänyt pistävän keltaisen virtsan raskaushepatoosiin.
 
C-vitamiinin nauttiminen erikseen tekee myös keltaisuutta virtsaan.. Ja useasti enemmän vielä kun se on juuri nautittu tai pari tuntia siitä..
 
Mites hepatoosikaverit? Mulla oli tänää sokerirasitus (erinomaiset arvot) ja otettiin perusverenkuva. Leukosyytit on nyt koholla. Parina päivänä, satunnaisesti siis, ollut kova kutina kämmenissä. Ajatuksissa pyörii, että kohta se on menoa taas..

Selasin tutkimuksia ja siel oli, että nuo leukosyytit on raskaushepatoosissa koholla ja sitä voitaiskin joskus tulevaisuudessa vielä pohtia indikaattorina raskaushepatoosille.

Ehkä parin viikon kuluttua hepatoosilabrat..? Ei oo vielä ollu ja täällä ne ei kuulu automaattisesti, vaikka olis takana aiempi raskaushepatoosi.

Nii, ja nyt RV 25+4.
 
Hei! Mulla otettiin maksa-arvot muutama viikko sitten ihan vaan sen takia kun viime raskaudessa ollut hepatoosi. Arvot oli hyvät eikä kutinoita atooppisen talvi-ihon kutinan ohella ole ollut. Ilmeisesti tammi-helmikuussa otetaan seuraavan kerran myöskin tarkistusluonteisesti ellei aiemmin tule aihetta katsoa. Musta on kiva kun tarkistetaan "rutiinisti" kun ed. raskaudess ollut, rauhottaa mieltä :)

Tuosta leukkareiden nousun j maksa-arvojen yhteydestä en ookkaan kuullut aiemmin, mielenkiintoista kyllä.. Mulla ollut pariin otteeseen yöllisiä kovia ylävatsakipuja ja sen seurauksena oksentelua ja ripulointia. Oonkin miettinyt onko se jotain sappivaivaa ja ennakoikohan sappiarvojen nousua. Nähtäväksi jää...
 
Mites hepatoosikaverit? Mulla oli tänää sokerirasitus (erinomaiset arvot) ja otettiin perusverenkuva. Leukosyytit on nyt koholla. Parina päivänä, satunnaisesti siis, ollut kova kutina kämmenissä. Ajatuksissa pyörii, että kohta se on menoa taas..

Selasin tutkimuksia ja siel oli, että nuo leukosyytit on raskaushepatoosissa koholla ja sitä voitaiskin joskus tulevaisuudessa vielä pohtia indikaattorina raskaushepatoosille.

Ehkä parin viikon kuluttua hepatoosilabrat..? Ei oo vielä ollu ja täällä ne ei kuulu automaattisesti, vaikka olis takana aiempi raskaushepatoosi.

Nii, ja nyt RV 25+4.


Mitäs _MillaMagia_:lle kuuluu, pääsitkö jo verikokeisiin? Onko kutinat jatkuneet?
Mulla n. viikon verran ollut lievää lähinnä iltaan painottuvaa kutinaa kämmenissä ja jalkapohjissa ja saunassa ja lämpimän suihkun jälkeen pitää ravata hullun lailla koko kroppaa mut kokovartalorasvaus vielä ainakin helpannut. Ehkä laitan vielä kuivan talvi-ihon piikkiin...? 28.pvä kuitenkin tulossa kontrollilabrat niin sit näkee onko hepatoosia vai ei. Ja jos kutinat tässä ennen sitä yltyy niin soittelen neuvolaan ja käyn sitten jo ennemmin labrassa.
 
Takaisin
Top