Raskausdiabetes

Bebeplusme

Vauhtiin päässyt keskustelija
Teen tälle aiheelle oman keskustelunsa.

Onko muita, joilla joko aiemmassa raskaudessa radi tai muuten ongelmia sokereiden kanssa?

Mulla on ollut jo useamman vuoden ajan paastosokeri ajoittain koholla ja sitä on harvakseltaan seurailtu. Pitkäaikaissokeri on aina ollut matala, eikä muiden arvojen kanssa ole ollut ongelmaa. Viime vuonna elämäntaparemontilla olen saanut sokereita vähän alemmaksi (paasto on alle 6 nykyisin aina), mutta raskautta ajatellen ovat liian korkealla (raskauden aikana paastoarvo pitää olla alle 5.3).

Edellisessä raskaudessa kävin rasituksessa jo viikolla 7, mutta en ehtinyt saada ohjeistuksia, kun 8+2 todettiin varhaisultrassa keskenmeno. Nyt olen omalla mittarilla taas plussan jälkeen ottanut paastoarvoja ja ne vaihdelleet 5.3 - 5.7.

Ajattelin nyt aloittaa noudattamaan radi-ohjeita ja olen yrittänyt googletella niitä nyt ennen neuvolaan pääsyä. Olisiko jollain kokemusta ja hyviä vinkkejä?

Itsellä matalimpia arvoja on tullut, jos olen käynyt illalla lenkillä tai jos paastoaika on lyhyempi kuin 10 tuntia. Ruoalla en ole juuri huomannut vaikutusta, aivan sama, syönkö iltapalaksi pussillisen karkkia vai munakkaan, paastoarvo on silti koholla.
 
Mulla seitsemännen lapsen kohdalla iski radi. Mentiin insuliinipistoksilla se raskaus. Ei mulla auttaneet mitkään ruokavaliot ym. Lapsi synty terveenä käynnistyksellä ja oli ihan normi painoinen. Ja mulla kaikki arvot korjaintui synnytyksen jälkeen.
 
Mulla on ollut 2/4 raskauksissa Radi. Itseasiassa molempia tyttöjä odottaessa :joyful: 2008 riitti ruokavalio, välissä 2010 raskaus jossa ei ollut radia ja nyt 2019 oli lääkitys, onneksi insuliinia ei tarvinnut aloittaa.

2019 Noudatin Radi ruokavaliota pääsääntöisesti ja luulen, että se auttoi myös siihen, että kiloja tuli raskausaikana vain 6. Mulla aluksi arvoihin auttoi ruokavalio, mutta loppua kohti arvot lähti kokoajan nousuun vaikka lääkettä lisättiin. Laskettuna aikana käynnistettiin ja lapsi oli samankokoinen kuin muut :happy:

Arvot korjaantui raskauden jälkeen ja nyt olen yli 10kg hoikempi kuin viime raskauden aikana, niin toivottavasti se vaikuttaa myönteisesti. Mun isällä oli tyypin 2 diabetes joten sukurasite löytyy.
 
Tämän viikon mittaillut omalla mittarilla arvoja, eilen kävin hakemassa neuvolasta mittarin ja nyt aamulla aloitin virallisen kotimittausseurannan.

Viikolla huomasin, että katkaisemalla yöpaaston ennen kahdeksaa tuntia oli paastoarvo nipin napin sallitun rajoissa 5,3-5,4 (pitää olla alle 5,5), mutta aterian jälkeinen arvo oli sitten jo liian korkea.

Terkka sanoi, ettei ole mitenkään kestävä ratkaisu herätä aamuyöllä mittaamaan ja syömään. Googlettelin myös ohjeita ja kotiseurannassa pitäisi yöpaasto olla vähintään 8h.

Tänään sitten aloitin seurannan. Heräsin kuudelta, mittasin sokerit (9h paasto) ja 5.6, eli yli.

Mittailen nyt viikon verran aamuarvot ennen ja 1h jälkeen aamupalan + parina päivänä kaikki ateriaparit. Jos tulee vähintään kaksi ylitystä, tehdään neuvolalääkärin mukaan lähete äitipolille. Ja tuleehan se.
 
Mulla esikon aikaan todettiin radi paastoarvon 5,3 perusteella, mut mitään ongelmaa ei arvojen kanssa missään vaiheessa ollut. Mulle jäi ikävä tunne, että ylipainon vuoksi se diagnoosi vaan lätkästiin. Sokerirasitukseen meen jos vaan pystyn - viime raskauden hyperemeesi teki sen et rasitushan meni rv16 ihan pieleen, tokaa arvoo ei saatu ollenkaan kun oksensin ja eka oli rajojen sisällä. Nyt meen vasta sit kun tiiän et pysyy sisällä - muuten seuraan omalla mittarilla vaikka kerran viikkoon paastoa ja 1h ja 2h arvoa jos tarvii.
 
Nyt olen mitannut neljänä aamuna aamupaastot. Kokeilin vähän erilaisia juttuja, mutta pidin paaston vähintään 8 tunnissa.

Lauantai: 5.6 (ylitys)
Sunnuntai: 5.2 (normaali, aikataulusyistä söin iltaruoan vasta ysin aikaan illalla ja skippasin iltapalan)
Maanantai: 5.8 (ylitys)
Tiistai: 5.1 (normaali, jälleen söin iltaruoan vasta illalla ja iltapala jäi väliin)

Aterianjälkeiset arvot pitäisi olla alle 7.8 ja ne ovat olleet: 5.1, 4.8, 6.1 ja 6.5 - eli niissä ei ongelmaa. Mulla aina ollut paasto vain ongelma.

Huomisen ja ylihuomisen mittaan sitten vielä kaikki ateriaparit (ennen ateriaa ja 1h ateriasta) ja sitten perjantaina ilmoittelen neuvolaan arvot. Lääkärihän konsultaatiovastauksessa sanoi, että jos tulee kaksi ylitystä, laittaa lähetteen äitiyspolille. Toivon, että pääsisin sinne, mutta voihan se olla, että nyt olen saanut nämä arvot tarpeeksi lähelle normaaleja, eikä ne sitten laitakaan sinne.

Edelleen joudun kikkailemaan syömisten kanssa epämukavuusalueella (nuo kaksi alitusta tulivat sellaisten päivien jälkeen, jolloin tuli syötyä huonosti, ateriavälit pidentyivät) ja joudun heräämään aamulla erikseen mittaamaan + syömään aamupalaa, kun pidemmällä paastolla arvot menee yli.
 
Ja eilisen huippuarvon (5.1) jälkeen tänään ihan toiseen suuntaan, eli 6.3. En ymmärrä, onpa ärsyttävää.
 
Mulla ei taida olla voimassa olevia liuskoja enää edellisestä odotuksesta. Mulla 2/3 raskaudesta ollut radi. Tosin ekasta en koskaan ollut sokerirasituksessa. Toisessa raskaudessa tuli radi paastosokerin raja-arvolla, odotus meni hyvin ja vauva 3,5kg. Viimeisestä raskaudesta napsahti myös paastosokerista radi ja siinä joitain yksittäisiä ylityksiä olikin odotusaikana. Vauva syntyi 4,2kg sektiolla, koska ei mahtunut alateitse syntymään.
 
Mulla oli viime raskaudessa radi, jäin kiinni heti jossain rv 12, kun jouduin sokerirasitukseen sukurasitteen takia. Jäin siis kiinni paastoarvosta, oli tullut syötyä huonosti edeltävänä päivänä ja epäilen sen vaikuttaneen. Ei ollut siis ongelmia arvojen kanssa, mutta koko raskauden tunnollisesti mittasin sokerit 3 krt/pvä joka toinen päivä :dead:
 
Viime raskaudessa oli. Kotimittauksissa onnistuin saamaan yhden ylityksen. Vuosi raskauden jälkeen tehdyssä rasituksessa kaikki oli kunnossa. Nyt on kuitenkin lähtöpainoa enemmän, joten eiköhän se diagnoosi tälläkin kertaa tule :bag:
 
Viime raskaudessa oli. Kotimittauksissa onnistuin saamaan yhden ylityksen. Vuosi raskauden jälkeen tehdyssä rasituksessa kaikki oli kunnossa. Nyt on kuitenkin lähtöpainoa enemmän, joten eiköhän se diagnoosi tälläkin kertaa tule :bag:

Mulla vähän vastaava tilanne. Viime raskaudessa radi paaston raja-arvosta ja kotimittauksissa yksi ylitys jonkun jäätelöannoksen jälkeen. Mutta kaikki lasketaan ja vauvan parhaaksi. Vauva oli kyllä kookkaampi, muttei makrosominen kuitenkaan kuten peloteltiin. Nyt on koronastressikiloja pohjalla edellisiin nähden ja uskoisin dignoosin tulevan tälläkin kertaa. Ei se kivaa ole, mutta :dance008
 
Mie kävin edellisessä raskaudessa ainakin kolme kertaa sokerirasituksessa, eikä niissä kertaakaan mitään löytynyt. Mulle on vaa siunaantunut isokokoisia vauvoja, mut radia ei siitä voi syyttä vaikka lääkärit kovasti yrittivätkin :hilarious:
 
Mulla oli viime raskaudessa sokerirasituksen perusteella. En tiedä mikä arvo oli pielessä. Kaikki mittaukset kotona oli kunnossa ja lapsi syntyi rv 41+4, paino 3,5kg. Tässä raskaudessa on jo painostettu menemään rasitukseen, mutta pahoinvointi ei anna periksi. Turha mennä istumaan ja oksentamaan. (Muista syistä on kyllä otettu verikokeella ns. pitkä sokeri ja se on ollut erinomainen.)
 
Mulla ei ollut viime raskaudessa radia enkä käynyt sokerirasituksessa kuin kerran, mutta nyt joudunkin käymään kahdesti. Pitäisi käydä ekan kerran tällä tai ensi viikolla, mutta eihän tänne saa enää aikoja näin lyhyellä varoitusajalla. 23.12. on aikoja lapsuuskotini paikkakunnalle, joten varaan ajan sinne, kun mennään sinne kuitenkin joulun viettoon. Jospa se ei maailmaa kaada, kun tuo sokerirasitus tapahtuu liian myöhään.
 
Takaisin
Top