Raskausdiabetes

Elikkäs mulle diagnosoitiin sokerirasitustulosten perusteella raskausdiabetes.

0-arvo 5,3 (raja-arvo 5,3)
1h-arvo 9,5 (raja-arvo 10)
2h-arvo 9,1 (raja-arvo 8,6)

Neuvolan mukaan siis kaksi arvoa koholla ja aloitetaan tarkkailu/hoito.

Mulla ei ole sukurasitetta, ylipainoa eikä epäterveellistä ruokavaliota mitkä olisi voinut vaikuttaa. Testiin jouduin polykystisten munuaisten ja munasarjojen takia.

Olen ymmärtänyt että ruokavaliotarkkailu ja liikunta on ne tärkeimmät jutut niin mietin vaan miten enää muutan ruokailutottumuksiani.. noh ehkä ne siellä neuvolassa osaavat kertoa.

Lähete lisäutraan/ultriin lähti myös niin päästään tarkkailemaan vaavan kokoa.
 
Eihän tossa ollut kuin viimeinen arvo kohillaan, jos ensimmäinen oli sama kun raja, niin sehän ei ole silloin kohollaan. Mutta ei se kovin kummoista ole, itsellä oli myös paasto-arvo koholla ja jouduin hieman sokereita mittailla. Ensin 4 aamua ennen ja jälkeen aamupalan ja sen jälkeen koko päivän arvot. Niissä oli yksi ainoa koholla, niin ei tarvitse tarkempia tarkkailuja :) Ja vaikka neuvolakorttiin joutui merkkaamaan raskausdiapetes, ei se sitä tarkoita että se olisi, se vaan kuuluu sinne laittaa, jos arvot olleet vähänkin pielessä. Nyt mittailen arvoja silloin tällöin ja joka toinen viikko kerran koko päivän arvot. Mutta jos ei niissä pahasti heittoja tule, riittää ihan pelkkä ruokavalion tarkkailu :)
 
Täälä kans ihan uunituore raskausdiabeetikko..Just soitti neuvolasta tulokset eilisestä sokerirasituksesta. Paastoarvo muutaman pykälän koholla, muut arvot normaalit. Torstaina meen hakemaan mittausvehkeen ja kuulemaan ohjeistusta..
 
Täällä kans testistä kärähtäneenä :D tai olihan se jo odotettavissa ku ekastaki oli...

omat tulokset oli
0-arvo 5,4 (raja-arvo 5,3)
1h-arvo 10,7 (raja-arvo 10)
2h-arvo 6,8 (raja-arvo 8,6)

Kotona mittailtu ja arvot pysyneet hyvinä. Yhen kerran ollut 7,1 mittaustulos korkeimmillaan tunnin arvona, kun sallittua kotona mitatessa on 7,8. Tällöin olin syönyt muusia ja käristystä.

Ruokavaliolla ja liikunnalla saa aika hyvin nuo arvot pysymään alhaalla. Mutta alitetut mittausarvotkaan eivät tarkoita sitä ettei masukki ottaisi itseensä niitä sokereita. Meijänki muksulla mahan kokoarviokin oli parissa vkossa ottanut rv nähden +5 pvän eron, eli sokerit menny masukkiin vaikka arvot kotona mittaillessa olleet hyvät.
Ekan raskauden aikana käytettiin vielä Guaremia, eli niitä rakeita jotka sitovat niitä sokereita etteivät imeydy verenkiertoon, mutta nykyään siitä kuulemma luovuttu ja äitien odotetaan tekevän enemmän töitä sokereiden eteen kuin silloin.
 
Takaisin
Top