Raskausdiabetes ja sokerirasitus synnytyksen jälkeen

Raskausdiabetikko, kävitkö sokerirasituksessa synnytyksen jälkeen?

• Kyllä

Äänet: 7 70.0%
  • En

Äänet: 1 10.0%
  • Olen aikeissa mennä

Äänet: 2 20.0%

• Kaikki äänestäjät
    10

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Te kenellä oli raskausdiabetes, kävittekö sokerirasituksessa vauvan synnyttyä?

Meillä on artikkeli "Raskausdiabetes vaatii seurantaa myös synnytyksen jälkeen", jossa kerrotaan raskausdiabetikkoja koskevista suosituksista liittyen uuteen sokerirasituskokeeseen menosta synnytyksen jälkeen.

Ylipaino on yksi riskitekijä. En ole käynyt puntarilla yli vuoteen, joten en tiedä painoindeksisiäni enkä painoani. Selvää kuitenkin on, että ylipainoa on. Ennen lapsia olin normaalipainon alarajoilla, mutta käytän yhä 3-4 kokoa suurempia vaatteita kuin silloin. En syö säännöllisesti, terveellisesti, enkä juuri harrasta liikuntaa. Sokerirasituksessa kävin vuosi synnytyksen jälkeen, en muista kävitkö molempien lasten syntymän jälkeen vai ainostaan toisen lapsen 1-v päivän jälkeen. Ensimmäistä odottaessa minulla oli raskausdiabetes, koska paastoarvo oli rajoilla. Toisen odotuksessa ei ollut, mutta lääkäri ihmetteli tätä. Verenpaineen ja veren rasva-arvojen seurantaa minulle ei ole tehty.

Meilläpäin suositellaan käymään imetyksen loputtua ja sit myös neljän vuoden kuluttua synnytyksestä. Ja musta siinä katottiin jotain noita muitakin arvoja. 🤔 Lähetteet rasitukseen saa neuvolasta, mut onhan se sit itsestä kiinni käykö siellä vai ei. Jos en väärin muista nii lapsen neljä vuotis neuvolassa oli jotain äidin radi seurantaa myös sen lähetteen lisäksi.

Mulla oli siis myös radi ekassa raskaudessa, koska paastoarvo oli just se raja-arvo. Yksikään arvo ei kotona koskaan noussu kuitenkaan, mutta paasto oli just alle sallitun. Toisessa ei ollu radia ollenkaan.

Ja siis oon käyny rasituksessa ensimmäisen synnytyksen/radin jälkeen ja sit uudessa raskaudessa paristi ja lapsettomuushoitojen yhteydessä myös. Et onhan siellä tullu ravattua viime vuosina. 😂

Mulle ohjeistettiin, että vuosi synnytyksen jälkeen. Mulla raskauden aikaisessa rasituksessa narahti paastoarvo, joka siis oli sen raja-arvon verran. Kotimittauksissa välillä nousi juurikin se ateriaa edeltävä paastoarvo, mutta monesti ne oli selitettävissä sillä, mitä olin suuhuni laittanut (yleensä karkkia).

Kävin sit helmikuussa vuosi synnytyksen jälkeen (tällöin imetyksen lopetuksesta myös pari viikkoa), painoa oli silloin vielä 9kg enemmän vrt ennen raskautta olevaan painoon. Liikunta oli lähinnä kävelyltä ja vaikka ”perusruoka” oli suht terveellistä, herkuteltua on tullut. Arvot oli kuulemma todella hyvät.

Edit. Pakko vielä lisätä, että nyt kun helmikuussa kävin rasituksessa, niin silloin ylipainoa oli joku 25kg

Muokattu viimeksi:
Ite kävin vuosi synnytyksen jälkeen kontrollissa. Arvot oli todella hyvät ja paastoarvo parani vain kokoajan kun otettiin muista syistä sen jälkeen kahdet verikokeet. Nyt arvo on ruuankin jälkeen kotimittauksella 4-5 luokkaa. Oon mitannut äitini mittarilla. 😊
Kokonaiskolesteroli oli viimeksi 4.0 ja hyvää oli enemmän kuin huonoa.

Ja minun arvoni olivat raskaana katastrofaaliset. Vihdoin uskalsin rv20 mennä rasitukseen ja paasto oli reilusti yli ja molemmat aterian jälkeiset 11.0.

Lääkärikin kommentoi, että miten olen voinut syödä yhtään mitään noilla arvoilla ja vastasin että hyvin harkitusti ja vähän niin ovat pysyneet kotimittauksilla. Sain metformiinin ja elämä helpotti.

Suurin tekijä oli tietenkin se että painoa putosi yhteensä 30kg 2 vuoden aikana jolloin arvot luonnollisesti paranivat melkoisesti.

Muokattu viimeksi:
Mie kävin reilu vuosi synnytyksestä ja arvot olivat hyvät, vaikka +20kg täälläkin ylimääräistä.
Työterveydessä myös seuraavat sokeriarvoja ja laittavat herkästi sokerirasitukseen, jos on yhtään epäilystä.

Hieman pelonsekaisin tuntein odottelen sitä omaa, vuoden vaihteen paikkeille osuvaa sokerirasitusta, sen verran lääkäri pelotellut, että saattaa radi jäädä päälle. Isälläni kun on kakkostyyppiä ja yhdellä tädillä ja serkulla ladan diabetes. :No Evil Monkey:
Itsellä ei ongelma edes ollut se paasto vaan aina se ensimmäinen tunnin mittaustulos, mikä vissiin viittaisi insuliiniresistenssiin.
Radi pysyi kuitenkin aika aisoissa ruokavaliolla, niin en saanut edes synnärille lähetettä siitä.

Hieman pelonsekaisin tuntein odottelen sitä omaa, vuoden vaihteen paikkeille osuvaa sokerirasitusta, sen verran lääkäri pelotellut, että saattaa radi jäädä päälle. Isälläni kun on kakkostyyppiä ja yhdellä tädillä ja serkulla ladan diabetes. :No Evil Monkey:
Itsellä ei ongelma edes ollut se paasto vaan aina se ensimmäinen tunnin mittaustulos, mikä vissiin viittaisi insuliiniresistenssiin.
Radi pysyi kuitenkin aika aisoissa ruokavaliolla, niin en saanut edes synnärille lähetettä siitä.
Miulla oli kanssa se tunnin arvo hieman yli rajan. Ja tosiaan geneettinen rasite tyypin 2 diabetekselle sekä ylipainoa +20kg ja silti kaikki oli hyvin. 😊
Jos liikut ja syöt terveellisesti niin ei pitäisi kovin herkästi kyllä jäädä päälle / laukaista 2tyypin diabetestä.

Insuliiniresistenssin korjaamiseksi voi kokeilla pätkäpaastoa. Esim 12/12-14/10 on helppo alottaa, eli 12-14h syömättä, vesi on ok. Makeuttamaton kahvi tai treenin saattaa olla, mutta jos on insuliiniresistensdiä ja omat bakteerit/hormonit sekaisin, niin nekin saattaa katkaista paaston. Tai sit esim kerran viikkoon 24h paasto. Ei toki sovi kaikille, mut on ihan terveellistä ja uudistaa/korjaa elimistöä muutenkin, ei auta vaan insuliiniresistenssiin. Toki jos imettää niin en ehkä sitten kokeilisi.

Odotan jo kauhulla, kun pitää käydä 6-12 viikkoa synnytyksen jälkeen uudestaan rasituksessa. Se pahoinvointi, kylmähiki ja pyörrytys mikä iski puoli tuntia liuoksen jälkeen oli jotain ihan kauheaa, siinä sai taistella ettei laatta lennä ja "testi epäonnistu". :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta kaikki aikanaan...

Rv 39+4, insuliini+tablettihoitoinen radi aamupaastoihin.

Mulle diagnosoitiin radi kuopuksen odotuksessa yhdellä rajalla olevalla arvolla. En enää muista mikä niistä arvoista se oli. Arvot pysyi kuitenkin kotimittauksilla hyvinä. Jälkitarkastuksessa taidettiin ohjeistaa menemään vuoden päästä sokerirasitukseen ja laitettiin sinne lähete. En sitä sitten vuoden päästä muistanut ja imetinkin vielä. (Ehkä olisi hyvä, jos vaikka 1v neuvolassa muistutettaisi.) Jokin aika sitten kävin muusta syystä lääkärissä ja lääkäri katsoi terveystietoja vähän enemmänkin ja huomasi radin. Laittoi sitten lähetteen sokerirasitukseen, joten nyt olisi aika siihen varattuna. Mitkään muut riskitekijät kuin tuo radi ei kyllä kohdallani täyty. Olen normaalipainoinen eikä lähisuvussa ole diabetesta. Syön myös pääasiassa lasten ruokarytmin mukaan (eli tasaisesti) ja nykyisin on liikuntaharrastuskin. En siis oikein jaksa uskoa sieltä mitään löytyvän, mutta mennään nyt sitten.

Taas näkee kuinka tärkeää on oikeasti seurata terveyttä raskausdiabeteksen jälkeen. Kävin sokerirasituksessa (aluksi mietittiin lääkärin kanssa riittäisikö pelkkä paastoverensokerin mittaaminen) ja nyt jos tulkitsen oikein, esidiabetes. Pitkät päivät odottaa lääkärin soittoaikaa, kun muutenkin on nyt tilanne päällä ja muistakin verikokeista on löytynyt poikkeavia arvoja.

Taas näkee kuinka tärkeää on oikeasti seurata terveyttä raskausdiabeteksen jälkeen. Kävin sokerirasituksessa (aluksi mietittiin lääkärin kanssa riittäisikö pelkkä paastoverensokerin mittaaminen) ja nyt jos tulkitsen oikein, esidiabetes. Pitkät päivät odottaa lääkärin soittoaikaa, kun muutenkin on nyt tilanne päällä ja muistakin verikokeista on löytynyt poikkeavia arvoja.

Kurjaa, kun sellainenkin tuli vaivoiksi. Mutta hyvä kun menit! Nyt ainakin asiaan voidaan reagoida. Tsemppiä! ❤️

Nyt on tämä rasti hoidettu ja saatu puhtaat paperit. 😊 Samalla otettiin kilpirauhasarvot, perusverenkuva ja ferritiini. Mikään ei hälyttänyt ja ferritiini oli jopa 101! Syksyllä ferritiini oli 37 ja söin sitten jonkin aikaa rautaa omin lupineni. Näköjään auttoi hyvin. Kuukautisten niukkeneminen varmasti myös edesauttoi ferritiinin nousua.

Takaisin