Raskausajan vaivoista

Heiduli

Oman äänensä löytänyt
Avataanpas nyt tämmönenkin aihe tänne. Vaivathan kuuluu normaalisti raskauteen,mutta jos on jotain poikkeavia tai mieltä askarruttavia vaivoja, niin tänne vois kirjotella ja kysyä.

Onko muilla ollut sellasta äkillistä pistävää kipua navan/kylkien seudulla esim jos kumartelee tai tekee sängyssä äkillisen asennon muutoksen? Mä oon huomannu tällasta jo parin viikon ajan, aina tulee sellanen tunne että onkohan kaikki hyvin. Ihan tosissaan saa nojautua eteenpäin jotta kipu häviää. Eilen illalla menin sohvalle kyljelleen kun muut asennot ei auttanu. Vauva oli ihan toispuoleisesti kohdussa, näky vaan kumpu vatsan oikealla puolella. Mietin että johtuukohan nuo kivut just siitä jos vauva on ängenny kohdun toiseen reunaan kokonaan tai sitten se potkii istukkaa.. voiskohan johtua siitä? Ekassa odotuksessa mulla ei ollu koskaan tällasia pistoksia.

Mulle tulee sellanen pistävä, mahaa kovettava kipu ihan rintojen alapuolelle välillä jos jotain äherrän. Viimeksi kun sukkia laitoin eikä ne meinannu mennä jalkaan suosiolla... 

Minulla on kans ilmennyt viime aikoina pistävää kipua rintojen alapuolella. Tuntuu, ihan kuin maha painaisi ylöspäin rintakehää tai keuhkoa tai jotain :D. Mulla tunne tulee yleensä, jos istun lyhistyneenä, laitan housuja tai kenkiä jalkaan tms. Pitää ojentaa selkää, että pistos lähtee ja "henki kulkee". En yhtään osaa sanoa, mistä tuo johtuu. Osaako joku muu?

Lisäksi olen herännyt muutamana yönä siihen, että rakkoa särkee (ilmeisesti liian täynnä). Kipu on pistelevää ja sietämätöntä. Hyvä kun saa punnerrettua itsensä sängystä pissalle. Lisäksi, vaikka pissahätä yöllä olisi kovakin, suihku on yleensä tosi heikko, myös aamulla. Onko muilla kokemuksia heikosta suihkusta? Onkohan se ihan normaalia? Tuntuu siltä, että pitää pissata hirmu varovasti, ettei rakkoa satu enempää. Ja toisaalta, vaikka kuinka kovaa pissaisi, niin suihku on jokatapauksessa heikko aamuisin ja öisin. Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kuulostaa niin tutulta tuo pissavaiva. Sen uskosin olevan ihan normaalia, ottaen huomioon että painaahan se vauva jo ihan mukavasti yön aikana pissarakkoakin lyttyyn. Lisäksi voi vaikuttaa kohdun asento. Itselläni on taakse kallistunut kohtu, olen huomannut ettei rakossa tarvitse olla kuin pieni liru ja se voi jo tuntua kuin siellä olisi pari desiä :)

ALKUPERÄINEN: tirppana

Minulla on kans ilmennyt viime aikoina pistävää kipua rintojen alapuolella. Tuntuu, ihan kuin maha painaisi ylöspäin rintakehää tai keuhkoa tai jotain :D. Mulla tunne tulee yleensä, jos istun lyhistyneenä, laitan housuja tai kenkiä jalkaan tms. Pitää ojentaa selkää, että pistos lähtee ja "henki kulkee". En yhtään osaa sanoa, mistä tuo johtuu. Osaako joku muu?

Lisäksi olen herännyt muutamana yönä siihen, että rakkoa särkee (ilmeisesti liian täynnä). Kipu on pistelevää ja sietämätöntä. Hyvä kun saa punnerrettua itsensä sängystä pissalle. Lisäksi, vaikka pissahätä yöllä olisi kovakin, suihku on yleensä tosi heikko, myös aamulla. Onko muilla kokemuksia heikosta suihkusta? Onkohan se ihan normaalia? Tuntuu siltä, että pitää pissata hirmu varovasti, ettei rakkoa satu enempää. Ja toisaalta, vaikka kuinka kovaa pissaisi, niin suihku on jokatapauksessa heikko aamuisin ja öisin. Muilla samanlaisia kokemuksia?

tosta selällään makaamisesta, ja tukalasta olosta. Se ipana painaa laskimoa, ja siitä se olo. Eli ei mielellään selällään makuuta, mikäli tuollaista oloa tulee.
Ja nuo kivut, eiköhän ne ole juuri sitä, että kohtu tekee itelleen tilaa kasvaa. Hommatkaa sellanen pitkä kenkälusikka, mä oon niin onnessani sen kanssa. Ei tarvi enää niin kumarrella.

Joo, kenkälusikka on kyllä todellakin hankittu! XD Mutta valitettavasti se ei estä kenkien sitomisesta syntyvää kumartelua...

Mä luovutin jo joku aika sitten senkin suhteen. Mulla on nauhat niin löysällä, että saan ne kengät laitettua jalkaan ilman narujen kanssa pelleilyä [:D]

Hyvin on mennyt ilman mitään sen kummempia vaivoja raskaus tähän asti, (tais 30. viikko alkaa tänään) mutta nyt on tullut sitten kaikki vaivat samaan aikaan[:D] Öisin ei pysty nukkumaan kun 2h kerrallaan, eikä uni meinaa enää heräämisen jälkeen tulla ollenkaan. Ensin herään pissalle parin tunnin päästä nukkumaanmenosta vaikka olisin välttänyt juomista illalla, sitten valvon tunnin kun ei uni meinaa tulla, nukun taas pari tuntia ja taas herään... Nyt oon parina yönä herännyt siihen, kun ilmeisesti olen kääntynyt nukkumaan selälläni eikä henki meinaa kulkea [&:] Siinä sitten vähän aikaa haukon henkeäni ja taas ei meinaa uni tulla. Lisäksi alkanut vaivaamaan närästys, ja selkä ilmeisesti rasittuu? helpommin, tunnin istuminen ilman selkänojaa tai käveleminen, niin alkaa selkää särkeä. Onneksi menee tunnin parin levolla ohi kuitenkin, kestää taas sen tunnin ennenkuin alkaa särkemään. Ja nyt kaiken päälle taitaa hiivatulehdus tehdä tuloaan. Kaikki ihan vaan perusvaivoja, mutta valitin nyt tähän ketjuun kaikki kerralla, niin ei tarvi tonne muualle valittaa, kun oon yrittänyt tota valittamista muutenkin välttää

Minäkin voisin liittyä valitusketjuun! :D

Nimittäin nyt iski raskausajan ensimmäinen flunssa ja kuume, ja olen alkanut miettiä, että jos äidillä on esim. 38 asteen kuume, niin onko vauvallakin silloin kuumetta, vai onko vauvalla jokin oma lämmönsäätelyjärjestelmä? Tietääkö kukaan? Onko siis parempi vauvan kannalta syödä koko ajan panadolia ja pitää kuume alhaalla? Aavistaako vauva jotenkin kipeänäolon, tai mikä pahinta, onko hän itsekin flunssassa?
Olen huomannut ainakin sen, että vauveli on ollut nyt kaksi kertaa aktiivisempi kuin yleensä, minun ollessani kipe. Onkohan se hyvä vai huono merkki? 

Kysyin tuosta aikaisemmin mainitsemastani kivusta rinnan alla, niin sain vastauksen että istukka painaa mahalaukkua...

Närästys on tullut tutuksi myös täällä, ensin luulin että se johtuu tomaatista ja paprikasta mutta vaikka söis pelkkää karjalanpiirakkaa niin kyllä sekin alkaa temppuileen. Inhottava mennä makuulteen illalla kun tulee koko päivän ruokalista suuhun [:'(]

Mullakin muutama kerta tullut tuollaisia koko kropan kutisemiskohtauksia. Mutta mulla on kyllä muutenkin atooppinen iho (joka on tosin ollut raskausaikana aika hyvänä). Otin kutinaan antihistamiinia.

Mutta itse olen kyllä huomannut, että kuollutta ihosolukkoa irtoaa paljon enemmän nyt raskausaikana kuin ennen, siksi olen aika aktiivisesti kuorinut ihoani saunassa käydessä ja rasvannut huolella. Eikä selkää parane unohtaa! Mies tai pitkä harja asialle! :D Suosittelen myös huolellista rasvaamista hajusteettomalla hieman paksummalla rasvalla!

Uusimmat "vaivat" on:

- Turvotus: erityisesti jaloissa, ja ihan aamusta asti. Sukat jättää aivan hirveät jäljet... Olisiko vinkkejä turvotuksen vähentämiseksi. Vettä juon paljon mutta se ei auta.

- Häntäluun kipeytyminen: häntäluu kipeytyy istuessa paljon sekä pitkillä kävelylenkeillä. Tuntuu kuin häntäluu olisi "alempana", kuvittelua varmasti mutta siltä se tuntuu [;)].

Täällä on kans närästys tullut tutuksi varsinkin nukkumaan mennessä. Vaivaa on hieman helpottanut lasillinen maitoa ennen nukkumaan menoa ja sängyn päätypuolen kohottaminen. Jos silti on vielä närästänyt, niin olen ottanut Rennien, että saa unen päästä kiinni.

Mäkin ostin apteekista viime kerralla rennietä, mutta en oo raaskinu yhtäkään ottaa. Mies niitä on popsinu [:D]
Oon muutenkin aina ollu tosi tarkka etten pillereitä suuhuni laittais ja käy ihan omatunnolle syödä joka päivä d-vitamiinitabu ja obsidan-rautakapseli, vaikka ne molemmat on mulle ja vauvalle parempi kun ilman niitä.
Mutta jos närästys vielä tästä pahenee [:'(] niin pakko se rennie ottaa

Niin ja mullekkin jää sukista aikamoiset jäljet! Heti kun ilmat lämpenee niin siirryn varrettomiin sukkiin!

Täälä kans on eriättäin tuttua tu ovessaa ramppaaminen, öisin varsinkin. Ja kun lenkille lähtee niin ensimmäisten askelten jälkeen on jo vessa hätä. Sitten olen huomannut, että kun nukkuu oikealla kyljellä niin rupeaa sattumaan kylkiluihin. Kipu on pistävää, ihan kuin joku puukolla tökkisi, ´mutta me se menee ohi kun asentoa vaihtaa. Selällä taas sitten närästää; eli yleensä nukun siis vain vasemmalla kyljellä[:D][:D]

Nyt olen huomannut, että ala selkään on ruvennut sattumaan, mitä myöhemmäksi ilta menee. Päivisin ei selässä tunnu mitään.

Ja nyt on ruvennut alapäähän sattumaan. Aamuisin sattuu eniten. Tää kipu on jotenkin jännää. Ei sitä osaa selittää. Eikä kipu siis ole tuskaista, se on vain sellaista epämukavaa, jonka kanssa kyllä pärjää. Onko muilla ollut ?
Muuten mulla kaikki mennyt tosi hyvin. Ei ole ollut mitään pahoinvointia eikä mitkään hajut koskaan ole tehny pahaa.[:)]
Paino on noussut ihan sopivasti ja onneksi en ole levinnyt joka suuntaan :D Maha vain on kasvanut. Eikä ole mitään turvotusta yms. [:)]

Nukkumaan en enään yhtään tykkää mennä[:'(] On meinaan niin tuskaa. Joka paikkaan sattuu, varsinkin alapäähän ! Närästää niin mahottomasti ja se oikein sattuu kun kunnolla polttaa. Mikään asento ei ole hyvä yms. :s

viirukhan,mulla on kans tuota iskias tyyppistä kipuilua,lonkassa ja selässä..tooosi kipee aina välillä[&:] lääkärikin vaan totes että saattaa pahentua raskauden mennessä eteenpäin..voi kun kivaa[8|] ei muuta auta kun mobilaattia hieroo ja siitäkään ny oikeen tiiä onko apua..

Takaisin