Raskausajan treeniohjelma? Tai muut treenivinkit

Herttis

Jostain jotain jo tietävä
Maaliskuiset 2025
Olen yrittänyt etsiä nimenomaa raskausajalle räätälöityä kotitreeniohjelmaa. Nordic Fitmamasta luin huonoja kokemuksia, mutta vastaavanlaisia. materiaaleja tarjoaa myös muut firmat.

Onko jollain suositella joko maksullista tai maksutonta sisältöä aiheesta? Toiveessa olisi mieluiten ihan treenivideomuotoinen. Saa olla myös youtube-kanava, ig tms.
 
Olen yrittänyt etsiä nimenomaa raskausajalle räätälöityä kotitreeniohjelmaa. Nordic Fitmamasta luin huonoja kokemuksia, mutta vastaavanlaisia. materiaaleja tarjoaa myös muut firmat.

Onko jollain suositella joko maksullista tai maksutonta sisältöä aiheesta? Toiveessa olisi mieluiten ihan treenivideomuotoinen. Saa olla myös youtube-kanava, ig tms.
Power mama moves vahva raskaus :smiling-eyes:
 
Raskaana ollessa itse tein Pregnancy and Postpartum TV: jumppia, sekä studio Laiven kautta mama yoga-kurssi. Ihan perus uinti ja vesijumppa on aika mukavia (kunhan sivuttain liikkeissä tekee variaatiota)
 
Itse olen tehnyt MINT projectin kolmannen trimesterin ohjelmointia (https://themintprjct.com/), kun oma voikkapainotteinen crossfit-/hybridiohjelmointi alkoi käydä liian vaativaksi jännesaumalle. Mintissä on kolme treenikertaa viikolle, mikä on mulle hiukan vähän, joten olen täydentänyt kahdella voima- ja conditioning-tyyppisellä treenillä. Jos toiminnallinen treeni siis on mielekästä, niin voin kyllä suositella tuota Mintiä. Jonkun verran olen skaalannut treenejä ”ylöspäin” jotta haastetta olisi tarpeeksi, mutta yleisesti ottaen olen ollut ohjelmointiin ihan tyytyväinen. Mintillä on ohjelmoinnit raskauden kaikkiin vaiheisiin ja kuusivaiheinen ohjelma synnytyksen jälkeiselle ajalle. Otin nyt vain tuon vikan kolmanneksen ohjelmoinnin, joka kustansi jotakin sadan euron pintaan.
 
Ite olen kans aika suht kova urheilemaan, ja raskauden myötä tässä on mennyt vähän sormi suuhun että mitä sitä tohtisi tehdä. Kuiten haluais pitää kropan suht jämäkkänä läpi raskauden.😊 Pitää pläräillä nuita mitä olette laittanut ehdolle.
 
Mitkä on parhaat treeniohjeet lantionpohjan lihasten treenaamiseen? Mun on jotenkin tosi vaikea hahmottaa miten niitä pitäisi treenata, vaikka oon erilaisia ohjeita lukenut ja katsonut videoita.
 
Mä oon tykännyt semmosesta äpistä kuin Good for the Swole. Edellisessä raskaudessa tein Pregnancy and postpartum tv:n videoita mutta tästä oon tykännyt enemmän. Jotenkin tosi fiksuja liikkeitä ja löytyy myös liitoskipu/lantioanalueenkipu ystävällisiä videoita loppuraskauteen. Lihaskunnon lisäksi myös liikkuvuus- ja venyttelyvideoita. Yhdesta spd venytys videosta sain jopa avun si-nivelen vihoitteluun. Mutta tekijällä on myös ig jos kiinnostaa eka sieltä katsoa minkä tyyppisiä liikkeitä treenivideoilta löytyy. 😊
 
Mitkä on parhaat treeniohjeet lantionpohjan lihasten treenaamiseen? Mun on jotenkin tosi vaikea hahmottaa miten niitä pitäisi treenata, vaikka oon erilaisia ohjeita lukenut ja katsonut videoita.
Tämä tulee nyt aika myöhään tämä vastaus, kun vasta huomasin kysymyksen.
Minä treenasin äitiysfyssarin ohjeilla. Suunnilleen seuraavasti:
1. 10x pitkä 10 sekunnin pito keskivoimalla, 15-20 sek tauko joka välissä.
2. 10x keskipitkä 5 sekunnin pito suurella voimalla, 10-15 sek tauot
3. 10x nopea napakka puristus parin kolmen sekunnin tauoilla. Saatoin tehdä näitä useamman sarjan.
Tämä 5pvä/vko, 2-4 kertaa päivässä. Oli siis tosi intensiivistä.
Tauot tosi tärkeitä. Sit kun olin tehnyt useamman kuukauden ja huomasin edistymisen, pidensin pitoja ja lyhensin hieman taukoja.
 
Missä vaiheessa pitäisi rajoittaa esim painojen nostoa? Maastaveto/tempaus tms tyylistä siis, jossa keskivartalo kovilla. Viikkoja vasta 5+6, mutta tuntuu jo nyt epämiellyttävältä, enkä ole tehnyt. Ilmeisesti ei pitäisi kuitenkaan vielä olla mitään muuta syytä olla tekemättä?
 
Takaisin
Top