Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

En ole nyt katsonut listaa, mutta lakritsi on yleensä ollut vaikein. Meetwurstia en usein käytä, mutta raskaus aikana mulla usein tulee siihen himo jolloin olen saattanut pannulla sitä paistaa jos menee ihan sietämättömäksi.

Itselleni ruokavalio on yksi ns. vaikeimmista asioista raskauden aikana, niin monet itselläni normaalisti käytössä olevat ruoat /juomat löytyvät tuolta listalta :Grimacing Face: Vaikeimmat varmasti tulee olemaan kala, kahvi ja täysin kypsäksi kypsennetty liha.

Mulla tuli nyt ensimmäinen lipsahdus 😔 Olin ravintolassa ja tiedustelin juustojen sopivuutta, gouda ei ollut kuulemma pastöroitu niin ehdottivat että vaihtavat sen briehin. Muistui kyllä mieleen, että onkohan se nyt ok ja ihmettelin kun sanoivat goudasta kun se taas lienee turvallinen jokatapauksessa, mutta puhelimen netti oli niin hidas että en ehtinyt tarkistaa ja aattelin että kun on kerran brie pastöroitu niin ok. Nyt jälkikäteen kun katsoin, niin eihän brietä suositella pastöroitunakaan 😕 Noh, täytyy vain toivoa että nyt kävis hyvin 🙏

Noin muuten mulla ei oo yleensä vaikeuksia raskausruokavalion kanssa, kun en juo kahviakaan. Ehkä nää juustot sit isoin haaste 😅

Vaikeimmat mistä oon joutunut luopuu on lakritsi ja kahvi. Ja varsinkin toi laku on sellanen mitä meni ennen raskautta paljon

Näin kesää kohti mentäessä mulle varmaan vaikeimmiksi muodostuu raakakypsytetyt kalat: graavilohet ja kesäsillit. Lakuja teki viime raskaudessa mieli, mutta synnärille mukaan otun pussin söin vasta, kun vauva oli jo useamman viikon ikäinen 🤷🏻‍♀️ kahvin saantisuositukset mulla on tässä muutenkin olleet ihan ok koko viime vuoden, koska rajoitukset on samat kuin imettäessä. Ja jos käy kuten viimeksi, kahvi alkaa maistua pahalta parin viikon sisään 😅

Tosin kofeiinista on tainnut taas ollut pöhinää, ettei turvallista rajaa ehkä ole ja pitäisi olla kokonaan ilman 🫣 kofeiiniton kahvi on älyttömän hintaista, mutta ehkä pitäisi kokeilla kofeiinitonta earl grayta 🤔

Salmiakista/lakritsista ja juustoista luopuminen on mulle se vaikein.. Teestä en ajatellut luopua, kuppi vihreää teetä päivässä ei niin paljoa kofeiinia sisällä, enkä hauduta ikinä kovin vahvaksi. Yrittihaudukkeitakaan ei suositella tiedon puutteen vuoksi, mutta luulisin, että jotain yleisiä kuten kanomillaa on ok juoda? Niistäkin olisi vaikea luopua.

Haluttaa ihan järjettömästi salmiakkia ja sushia. Onkohan tonnikalasushit ok?😅 Juon suht harvoin kahvia tai energiajuomia, mutta nyt haluttaa niitäkin varmaan tän väsymyksen takia.

Mulle on kyllä juhannuksen kaikki kalajutut ja muuten sitten sushi. Kahvia ei oikeen teekään mieli. Juustoja jos oikeen tekee mieli niin pitsan päälle ja kovassa lämmössä uunissa niin olen kyllä syönyt sinihomejuustoa ja muita kiellettyjä. 😁

Mulle on kyllä juhannuksen kaikki kalajutut ja muuten sitten sushi. Kahvia ei oikeen teekään mieli. Juustoja jos oikeen tekee mieli niin pitsan päälle ja kovassa lämmössä uunissa niin olen kyllä syönyt sinihomejuustoa ja muita kiellettyjä. 😁
Tosiaan sushi.. Saako kypsiäkään syödä?
Ja aurajuustosta en luovu! Pitää muistaa vaan kuumentaa..

Kahvin juomtia on kyllä ollut hankala vähentää. Mulla selvisi reilu kuukausi sitten maitoproteiini-, kananmunanvalkuais- ja gluteeniallergia, niin tuntuu jo ettei muutenkaan saa syödä mitään 😄 eipähän tarvi miettiä esim mitä juustoja ei voi syödä kun ei voi syödä juustoa ollenkaan 😄

Itsellä kahvi oli vaikein, mutta aika hyvin suosituksen mukaiseen määrään on onneksi tottunut. Välillä tekisi mieli lakritsia ja salmiakkia, mutta ilmankin pärjää onneksi hyvin. :Smiling Face With Open Mouth Lihan ja kalan kanssa ei ole ollut ongelmaa.

Energiajuomia tulee eniten ikävä, enkä vielä lopettanutkaan, mutta tarvinee tässä pikkuhiljaa luopua. Muita suosituksia en nyt niin kovin tarkoin edes stressaile, tulee varmaan satunnaiseen syötyä lakua ja sit esim kotimaista auraa minusta ei rajoitukset edes koskeneet.

Kyllä se kuumennus koskee myös kotimaisia sinihomejuustoja, mutta kaikki toki syö sen mukaan mikä itselle ok ja Suomessahan on melkein kaikista tiukimmat suositukset. Esim Norjassa vois syödä tuoretta, raakaa kalaa, jos on nimenomaan tuoretta 🧐 Itse olen ajatellut noudattaa suht tarkkaan niin ei itse tarvi jossitella, jos kävisikin jotain.

Takaisin