Raskausajan pelot

Rapujellona94

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin luoda tämän ketjun, jos muillakin on pelkoja raskauteen ja sen etenemiseen liittyen 🤗

Itsellä on suuri keskeytyneen keskenmenon pelko. Spontaani keskenmeno ei niin pelota, koska sen alkamisen huomaa melko pian ja asia lähtee etenemään omalla painollaan.

Keskeytynyt keskenmeno taas tulee usein täysin yllätyksenä normaalissa ultrassa ja pahimmillaan sitä on monta viikkoa ollut kuolleen vauvan hauta-arkkuna😱 Ajatuskin siitä, että olisi monta viikkoa iloinnut raskaudesta ja sen oireista, mutta sitten selviääkin, että ne kaikki ovat olleet jo useiden viikkojen ajan vain "harhaa" ja "turhaa". En varmaan selviäisi siitä 😭

Onko muilla pelkoja tai huolen aiheita?

Mä en tiedä, että oonko vaan niin huoleton luonteeltani vai onko se vaan, että jos ei oo ikinä tapahtunut mitään pahaa niin ei osaa sitä kuvitella. Mutta mä en osaa pelätä mitään vauvaan liittyvää, pienin murhe mun elämässä tällä hetkellä. Siis luen täältä näitä kommentteja ja yritän jotenkin samaistua, mutta en vaan kykene ymmärtämään sellasta huolen tunnetta mun tilanteessa, jossa ei oo vaikka lapsettomuutta taustalla. Ajattelen vaan että luonto vie painollaan ja asiat on vähän isommissa käsissä kun omissa. Musta tuntuu etten voi oikeesti tehdä mitään puoleen, enkä toiseen.

Mietin vaan niitä lapsia jotka syntyy tosi karuihin oloihin, ei niiden äideillä oo mitään tietoa mistään suosituksista ja ne syntyy tosi karuissa tiloissa ja niistä kasvaa ihan mahtavia ihmisiä vaikka syö maissipuuroa kerran päivässä.

Siis itellä varmaan jos sais kuulla, että olis joku kromosomihässäkkä omalla lapsella niin olishan se loppuelämän mullistavaa, mutta ei mitään mistä ei selviäisi. Enkä toki tiedä vielä vaikka en ikinä onnistuisi lasta tähän maailmaan asti pitämään kasassa, mutta sitten siirrymme takaisin plan A:han.

Iskee asennekateus huolettomia kohtaan!🤭 Ossaispa ittekki edes vähä hillitä stressipaniikkia..😅 Mie aikanaan synnyin täysin ilman Zen-geeniä ja olen taitavasti alottanu raskaudesta ressaamisen ja googlaamisen vähintään 3 kk ennen ko jätin pillerit pois🤦

Mm. nämä:
Keskenmeno, kromosomipoikkeavuudet, ressihormonit, listeria, toksoplasmoosi, ruokavalio, liikunta, ympäristön myrkyt, radi, raskausmyrkytys, synnytys, kumpi valmistuu eka, remppa vai vauva..

Keskeytyny keskenmeno on mullaki top 10 listalla huolenaiheissa, mutta ammattiressaajana pelkään kaikkea muutaki imetysongelmista koulukiusaamiseen.😵‍💫

Päätin kuitenki olla ajattelematta potentiaalisen lapsen mahdollista ammatin tai puolison valintaa... Ainaki ennen raskauden toista kolmannesta 🤣

Mulla on vielä kanssa melko stressitön olo kaiken suhteen ja asenne, että niihin asioihin vaikutan mihin pystyn, mutta niin paljon mihin ei voi vaikuttaa ja pitää vaan antaa mennä omalla painollaan. Koulukiusaamista en vielä osaa stressata ainakaan 😄

Mulla on vielä niin epävarma olo koko raskaudesta, siis että meneekö tämä kesken, että en osaa murehtia vielä ekaa kolmannesta pidemmälle. Ja on niin paljon stressiä töistä että työasiat vie kaiken kapasiteetin tällä hetkellä. Ehkä sitten kun pyörähtää toinen kolmannes käyntiin niin tämä alkaa käymään todellisemmaksi ja huolenaiheet iskee 😅

Mulla on vielä niin epävarma olo koko raskaudesta, siis että meneekö tämä kesken, että en osaa murehtia vielä ekaa kolmannesta pidemmälle. Ja on niin paljon stressiä töistä että työasiat vie kaiken kapasiteetin tällä hetkellä. Ehkä sitten kun pyörähtää toinen kolmannes käyntiin niin tämä alkaa käymään todellisemmaksi ja huolenaiheet iskee 😅
Isot onnittelut raskaudesta. Toivottavasti saisit töissä stressiä vähemmälle, sillä kaikki äidin hormonit vaikuttavat sikiöön. Tarvittaessa ota asia esille neuvolassa... Jos teillä työsuojeluvaltuutettu/ toimiva työterveyshuolto ota asia esille heidän kanssaan. Tsemppiä tulevaan!

Isot onnittelut raskaudesta. Toivottavasti saisit töissä stressiä vähemmälle, sillä kaikki äidin hormonit vaikuttavat sikiöön. Tarvittaessa ota asia esille neuvolassa... Jos teillä työsuojeluvaltuutettu/ toimiva työterveyshuolto ota asia esille heidän kanssaan. Tsemppiä tulevaan!
Kiitos! Oonkin käynyt jo työpsykologilla ja kesälomien jälkeen meen uudelleen. Pieniä muutoksia parempaan on onneksi havaittavissa mutta enemmänkin tarvittaisiin. Lomien jälkeen keskustelen myös esimiehen kanssa lisää. Toivottavasti psykologin avulla löytyisi keino hillitä stressiä, vaikka työtilanne ei muuttuisikaan (joku oma ajattelutavan/työtavan muutos esimerkiksi).

Kiitos! Oonkin käynyt jo työpsykologilla ja kesälomien jälkeen meen uudelleen. Pieniä muutoksia parempaan on onneksi havaittavissa mutta enemmänkin tarvittaisiin. Lomien jälkeen keskustelen myös esimiehen kanssa lisää. Toivottavasti psykologin avulla löytyisi keino hillitä stressiä, vaikka työtilanne ei muuttuisikaan (joku oma ajattelutavan/työtavan muutos esimerkiksi).
Juuri noin... pienin askelin kohti parempaa!

kuulostaa tutulta ongelmalta.. Ootsie minkä alan ihmisiä? Minä olen opettaja ja tuo työstressi huolettaa jo nyt, vaikka vielä on loma menossa 🙈

Minulla on auttanut paljon ihan vaan se, että teen töitä tasan sen työajan verran ja kieltäydyn multitaskaamasta ellei oo ihan pakko (ja silloin pidän pidemmän kahvitauon tms). Eli aika tiukasti oon laittanut rajoja 😁 Nytkin lomalla otettiin yhteyttä yhden akuutin raportin teon takia, jonka tekeminen vei about 1,5 tuntia. Tein sen sillä ehdolla, että vaihdoin sen lomapäivän työpäivään eli pidän sitten myöhemmin yhden ylimääräisen kokonaisen lomapäivän 😁😁

Miten sie oot saanut rajattua työstressiä?

kuulostaa tutulta ongelmalta.. Ootsie minkä alan ihmisiä? Minä olen opettaja ja tuo työstressi huolettaa jo nyt, vaikka vielä on loma menossa 🙈

Minulla on auttanut paljon ihan vaan se, että teen töitä tasan sen työajan verran ja kieltäydyn multitaskaamasta ellei oo ihan pakko (ja silloin pidän pidemmän kahvitauon tms). Eli aika tiukasti oon laittanut rajoja 😁 Nytkin lomalla otettiin yhteyttä yhden akuutin raportin teon takia, jonka tekeminen vei about 1,5 tuntia. Tein sen sillä ehdolla, että vaihdoin sen lomapäivän työpäivään eli pidän sitten myöhemmin yhden ylimääräisen kokonaisen lomapäivän 😁😁

Miten sie oot saanut rajattua työstressiä?
Ai kamala, hyvä että vaihdoit sen koko lomapäivän sitten pois! Onpahan käytettävissä myöhemmin. 😅 Oon myöskin tehnyt nyt lähiaikoina niin että en tee yhtään ylitöitä, ja en edes yritä mitään ylimääräistä sisäistää itse vaan kysyn aina itselle vieraampia asioita heti sellaiselta jonka työpöydälle se tietty asia kuuluu. Oon julkisella puolella asiantuntijana. Oon pyrkinyt myös selkeyttämään monia asioita ja yhtenäistämään mahdollisimman paljon toimintatapoja että olisi suoraviivaisempaa. 😅

Keskenmeno on ollut mulla alkuraskauden iso pelko, varsinkin kun yksi sellainen taustalta löytyy. Tän viikon tiistainen varhaisultra auttoi ja helpotti ihan hirveästi omaa ja miehenkin oloa.

Toinen raskauteen(kin) liittyvä pelko mulla liittyy neuloihin. Kärsin lamauttavasta neulakammosta, ja kyynertaipeen verikokeet on mun nemesis. Viimeksi sellaisen ottaminen onnistunut yli 20 vuotta sitten. Toive ja tavoite mulla on selvitä pakollisista raskausajan testeistä, mutta asia jännittää hirveesti.

Olipa eilen kamala lääkäri käynti kun piti vaan mennä tarkistaan onko joku tulehdus,kun sellaisia oireita. Mulla viime viikolla oli verensekaista vuotoa pyyhittäessä minkä taki perjantaina kävinkin varhaisultrassa ja siellä oli kaikki hyvin ja vuotoa ollut nyt mikä kellertävää. Maanantai myös tuli kerran pyyhittäessä.No eilen sit ku oli hyvinvointikeskuksessa, lääkäri laittoi sen mikä levittäjä onkaan niin hulahti verta.Samantien lääkäri totesi vaan, että hän ei tutki enempää.Ja minähän siinä että mitä niin sanoi, että tulee verta. 😰 Että hän kirjoittaa lähetteen sairaalaan. Ei tullut kotoa lähdettäessä, enkä tuntenut että vuotaa. Säikäytti ja pelkäsin, että meni kesken.Lähdin sairaalaan ja naistenpoli oli just kerennyt mennä kiinni niin päivystykseen ja pääsin heti sisään. Kirjattiin tiedot ja jonkun aikaa piti gynekologia oottaa. Gynekologi tutki, teki sisätutkimuksen, tuli siinä isohko hyytymä, sanoi että kohdunsuu on kiinni silloin ainakin.Ultrasi lopuksi sisäkautta ja siellä vielä toistaiseksi ainakin näkyi pieni sikiö joka vastasi viikkoja 8+1 ja syke näkyi. ❤️💕 Mun laskujen mukaan eilen ois ollut 8+2. Sanoi, että ei nää selkeästi vuoto kohtaa. Rauhoitti, että vuotoja voi joskus olla ja jos ei tule selkeästi enemmän kuin kuukautisvuoto niin voi mennä hyvin, kuitenkin sikiö on kasvanut niinkö pitää. Jos taas vuoto lisääntyy,tulee kipuja,isoja hyytymiä oireita mitkä selkeästi viittaa keskenmenoon niin sitten takaisin. Toivoa vaan, että nyt menee kaikki hyvin 🙄 yksi kesken meno takana myös itselläni ja tiedän kyllä mitkä oireet varmasti on keskenmenoon viittaavia. Saa nähä onko tässä sitten tiheämpää seurantaa tiedossa. Varaan heti ens viikolle labra ajan kun kävin neuvolassa tiistaina. Selviää sieltäkin sitten jotain jos on.

Olipa eilen kamala lääkäri käynti kun piti vaan mennä tarkistaan onko joku tulehdus,kun sellaisia oireita. Mulla viime viikolla oli verensekaista vuotoa pyyhittäessä minkä taki perjantaina kävinkin varhaisultrassa ja siellä oli kaikki hyvin ja vuotoa ollut nyt mikä kellertävää. Maanantai myös tuli kerran pyyhittäessä.No eilen sit ku oli hyvinvointikeskuksessa, lääkäri laittoi sen mikä levittäjä onkaan niin hulahti verta.Samantien lääkäri totesi vaan, että hän ei tutki enempää.Ja minähän siinä että mitä niin sanoi, että tulee verta. 😰 Että hän kirjoittaa lähetteen sairaalaan. Ei tullut kotoa lähdettäessä, enkä tuntenut että vuotaa. Säikäytti ja pelkäsin, että meni kesken.Lähdin sairaalaan ja naistenpoli oli just kerennyt mennä kiinni niin päivystykseen ja pääsin heti sisään. Kirjattiin tiedot ja jonkun aikaa piti gynekologia oottaa. Gynekologi tutki, teki sisätutkimuksen, tuli siinä isohko hyytymä, sanoi että kohdunsuu on kiinni silloin ainakin.Ultrasi lopuksi sisäkautta ja siellä vielä toistaiseksi ainakin näkyi pieni sikiö joka vastasi viikkoja 8+1 ja syke näkyi. ❤️💕 Mun laskujen mukaan eilen ois ollut 8+2. Sanoi, että ei nää selkeästi vuoto kohtaa. Rauhoitti, että vuotoja voi joskus olla ja jos ei tule selkeästi enemmän kuin kuukautisvuoto niin voi mennä hyvin, kuitenkin sikiö on kasvanut niinkö pitää. Jos taas vuoto lisääntyy,tulee kipuja,isoja hyytymiä oireita mitkä selkeästi viittaa keskenmenoon niin sitten takaisin. Toivoa vaan, että nyt menee kaikki hyvin 🙄 yksi kesken meno takana myös itselläni ja tiedän kyllä mitkä oireet varmasti on keskenmenoon viittaavia. Saa nähä onko tässä sitten tiheämpää seurantaa tiedossa. Varaan heti ens viikolle labra ajan kun kävin neuvolassa tiistaina. Selviää sieltäkin sitten jotain jos on.
Voi apua mikä kokemus, tsemppiä! Täällä peukut pystyssä että selviät säikähdyksellä. Ainakin mun korviin kuulostaa hyvältä merkiltä tuo viikkojen täsmääminen.

Ilmeisesti verta voi tulla ihan superpaljonkin ilman, että tarkoittaa keskenmenoa. Mikä kyllä ajatuksena tuntuu vähän ristiriitaiselta käsittää. Onko sulla kipuja ollut vuotoon liittyen?

Voi apua mikä kokemus, tsemppiä! Täällä peukut pystyssä että selviät säikähdyksellä. Ainakin mun korviin kuulostaa hyvältä merkiltä tuo viikkojen täsmääminen.

Ilmeisesti verta voi tulla ihan superpaljonkin ilman, että tarkoittaa keskenmenoa. Mikä kyllä ajatuksena tuntuu vähän ristiriitaiselta käsittää. Onko sulla kipuja ollut vuotoon liittyen?
Juu on kyllä ristiriitasta käsittää. Gynekologi sanoi, että vuotoa voi tulla tyyliin silleen melkein mitä kuukautiset tai aavistus vähemmän. Ei oo ollut kipuja vuotoon liittyen.

Minulla kaksi keskeytynyttä keskenmenoa taustalla , niin se pelottaa. Ja myös syömisten kanssa yritän olla tarkka (sitä kiellettyjen listaa tutkin tarkkaan..). Muuten ei (vielä) huolia.

Lauantaina taas tuli verta tällä kertaa kotona ja päivystys reissu tuli, sekä nyt tiputtelee vieläkin.Mutta lääkäri löysi elävän sikiön edelleen, joka vastaa viikkoja ja liikkuu jopa ❤️ Kipuja oli lauantaina aika lieviä. Siellä vuotaa jostain läheltä istukkaa pieni verisuoni todennäköisesti,kun istukka kasvaa nopeasti tällä hetkellä. Näin sanoi lääkäri. Taas säikäytti kyllä ihan älyttömästi. Mut vielä oon raskaana. 💕 Tänään rv tasan 10.

Lauantaina taas tuli verta tällä kertaa kotona ja päivystys reissu tuli, sekä nyt tiputtelee vieläkin.Mutta lääkäri löysi elävän sikiön edelleen, joka vastaa viikkoja ja liikkuu jopa ❤️ Kipuja oli lauantaina aika lieviä. Siellä vuotaa jostain läheltä istukkaa pieni verisuoni todennäköisesti,kun istukka kasvaa nopeasti tällä hetkellä. Näin sanoi lääkäri. Taas säikäytti kyllä ihan älyttömästi. Mut vielä oon raskaana. 💕 Tänään rv tasan 10.
Ihanaa kuulla tällainenkin tarina, että kaikki voi olla ok. Mulla tuli torstaina illalla kirkasta verta pönttöön ja perjantaina tiputteli vielä muutaman tipan päivän aikana. Sen jälkeen ei ole tullut mitään ja kipuja ei ole ollut koko aikana. Tänään on neuvolalääkärin tarkastus aiheeseen liittyen ja pelottaa jos tulee huonoja uutisia. Nyt menossa 10+1. Toivottavasti minullakin olisi ollut vaan vuotava verisuoni.

Ihanaa kuulla tällainenkin tarina, että kaikki voi olla ok. Mulla tuli torstaina illalla kirkasta verta pönttöön ja perjantaina tiputteli vielä muutaman tipan päivän aikana. Sen jälkeen ei ole tullut mitään ja kipuja ei ole ollut koko aikana. Tänään on neuvolalääkärin tarkastus aiheeseen liittyen ja pelottaa jos tulee huonoja uutisia. Nyt menossa 10+1. Toivottavasti minullakin olisi ollut vaan vuotava verisuoni.
Toivottavasti on vain jotain sellaista sinullakin tai esim. hematooma koka vuoti pois. Kyllähän sellainen säikäyttää ja tuo epävarmuus sen jälkeen jos ei heti pääse selvittämään asiaa. Tsemppiä kovasti ❤️

Toivottavasti on vain jotain sellaista sinullakin tai esim. hematooma koka vuoti pois. Kyllähän sellainen säikäyttää ja tuo epävarmuus sen jälkeen jos ei heti pääse selvittämään asiaa. Tsemppiä kovasti ❤️
Kiitos! Kaikki oli hyvin ja tyyppi oli kasvanut kovasti, sykkeet löytyi ja liikkuikin jo. Nähtiin myös jalkakin ja tuntui hassulta että siellä on jo noin paljon kehitystä tapahtunut! Verisiä limakalvoja tai hematoomaa veikkasi lääkäri, mutta ei osannut sanoa varmaksi. Sanoi vaan että tämä verenvuoto ei ainakaan kehitykseen ole haitannut.

Nyt ei ole ollenkaan samalla tavalla pelottanut raskauden kulku, kuin esikoisen kanssa - lähinnä epätietoisuus aina ahdistaa tällaista kontrollifriikkiä ihmistä tällaisissa tilanteissa, joissa itse pitää vain purjehtia virran mukana. Esikoisesta plussattuani mulle jotenkin hahmottui yhtäkkiä ja tosi yllättäen miten kovasti olin halunnut äidiksi (vaikka olin muka viimeiset kymmenen vuotta hokenut itselleni, että en ole varma) ja pelko siitä, että en saisikaan kokea sitä mitä yhtäkkiä eniten halusin, oli todella voimakas. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta, että minusta voisi tulla äiti ja voisin saada terveen, oman lapsen syliini. Mulla ei ole varsinaista lapsettomuustaustaa, mutta nuoruusvuosien pco-diagnoosin jälkeen rakensin itselleni lapsettoman identiteetin suojakuoreksi - lopulta pco ei vaikuttanut näköjään raskautumiseeni kuitenkaan mitenkään 🤷‍♀️

Nyt on onneksi niin kiire esikoisen ja töiden kanssa, että ei ehdi edes laskea ja seurata jokaisen raskausviikon vaihtumista ja vasta, kun saan NiPTin tulokset reilun viikon kuluttua, uskallan varmaan antaa vähän enemmän sijaa tälle ajatukselle kakkosesta.

Takaisin