Raskausajan liikunta

😅Aloitin just ennen raskausuutista uuden tavoitteen: Punnertaa joka ilta -> jotta saisin tehtyä 1 leuanvedon jonain päivänä. 🤓

💪Oon yltänyt nyt 8 punnerruksen tasolle. (leuanvetoyritykset ei vielä inahdakaan😅).

Nyt luin että punnertaminen ei ole hyvä raskaana. Uskaltaako muut punnertaa?

Varmaan ainakin ekan kolmanneksen voi punnertaa. 🤔

😅Aloitin just ennen raskausuutista uuden tavoitteen: Punnertaa joka ilta -> jotta saisin tehtyä 1 leuanvedon jonain päivänä. 🤓

💪Oon yltänyt nyt 8 punnerruksen tasolle. (leuanvetoyritykset ei vielä inahdakaan😅).

Nyt luin että punnertaminen ei ole hyvä raskaana. Uskaltaako muut punnertaa?

Varmaan ainakin ekan kolmanneksen voi punnertaa. 🤔
Yleensä sanotaan, että jos on harrastanut pitkään lajia niin raskaus ei muuta sitä vaan sitten mennään maalaisjärjen ja omien tuntemusten mukaan. Mikään ei saisi tuntua pahalta tai aiheuttaa supisteluja. Miksihän se punnertaminen ois kielletty? Leuanvedostaki oon jostain kuullu et ois kielletty myöhemmässä vaiheessa, ilmeisesti riski napanuoran kiertymisellä kaulan ympäri. Oon kuitenkin nähny paljon urheilijoita jotka maha pitkällä vetelevät leukoja🤔 Mut tietämättä nyt syytä miksi punnertaminen on kielletty nii itse ainakin jatkaisin niin kauan kun hyvältä tuntuu👍🏼 Toki jos syy on joku km riski nii sitte eri asia😅

Itse oon harrastellut salia jo useamman vuoden ja tarkoituksena olisi jatkaa tätä niin pitkälle kuin vain mahdollista ja myös lapsen syntymän jälkeen. Valitettavasti nyt omat leikkauskomplikaatiot tekevät sen, etten ole tänä vuonna vielä voinut käyä salilla ja kielto on edelleen päällä. Toki nyt leikkaushaavan tilanne näyttää siltä, että ehkä parin viikon päästä voisi päästä palaamaan salin pariin. Harmittaa, että nyt joutuu aloittaa melkeenpä alusta painojen ja tehojen suhteen. Toivottavasti kerkee kuitenki päästä vauhtiin ennenkuin maha alkaa kasvamaan. Salin lisäksi kävelen joka päivä töihin ja takas, ja yleensä paluumatkalla käyn kiertämässä pidemmän lenkin jos ei ole mitään muuta ohjelmaa päivälle. Tästä tulee 4-7km arkipäivässä ja vklp sitten 4-10km edestä kans kävelyä.

Koiran kanssa tulee lenkkeiltyä. Lisäksi talvella ehdin käydä aktiivisesti salilla, mutta sitten murtui ensin sormi ja sitten jotenkin iski hirmuinen väsy ja sen päälle influenssa, niin on mennyt pari kk aika vähäisellä liikunnalla. Nyt kävin tänään juoksemassa pitkästä aikaa, ja sitä kyllä ajattelin harrastella kevyesti niin kauan kuin pystyy. Sali, jumpat, jooga, pilates, soinning lisäksi sen verran kun ehtii/jaksaa ja tuntuu hyvältä 🙂

Oletteko päässeet treenaamaan näin alkuraskaudessa? Omalta osaltani huonovointisuus on rajoittanut liikunnan vain koiran lenkittämiseen. Ulkoilma kyllä auttaa tähän oloon.

Salitreeniin ja voimaharjoitteluun on nyt tullu parin viikon tauko ja pelkkä salitreenin ajatteleminenkin saa suht etovan olon aikaiseksi :) Uimaan ajattelin tänää mennä. Katsotaan, tuleeko siitä mitään.

Itse oon pari kertaa viikossa käynyt salilla, vaikka pahoinvointi vaivaa. Oon tosin tehnyt hieman kevyempää treeniä kuin ennen raskautta. Lisäksi oon koirien kanssa lenkkeillyt. Mutta huomattavasti mielekkäämpää olisi liikunta, jos ei olisi tätä jatkuvaa pahoinvointia..

Mulle tuli justiin lupa taas leikkauksen jälkeen liikkua! Lähin ihan intopinkeenä lauantaina salille treenaan, mutta ihan nollastahan tässä saa lähteä ja painot todellakin paino 😅 Sunnuntaina meinasin kanski salille, mutta oli nii huono olo, että menin vaa lenkille. Tänää aattelin illalla koittaa uudestaan, jos jaksaisi mennä töitten jälkeen🙈 Täytynee vaa suunnitella treenit niin, että miten ololta ja väsymykseltä pääsee, nii koittaa käydä🙏🏼 Ei varmaa kerkee tällä tahdilla muutenkaa päästä samoihin painoihin ja intesiteettiin, kun kuiteski pitää alkaa jossain vaiheessa himmaamaan.

Takaisin