Raskausajan liikunta

Bambiino

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuiset 2025
Heippa,

Halusin lisätä uuden ketjun raskausajan liikunnalle/urheilulle. Mitkä on teidän liikuntatottumukset ennen raskautta? Entä aikana, muuttuuko? Onko vinkkejä miten ylläpitää kuntoa raskauden aikana?

MIllaista liikuntaa olisi hyvä harrastaa ylipäätään, ja onko jotain mitä ei missään nimessä? Entä kuinka usein?

Itse olen ollut varsin aktiivinen ennen raskausaikaa, askeltaen 10-15k askelta päivässä. Suomessa on takana aktiivinen kilpaurheilutausta, jota en ole kuitenkaan ulkomaille muuttamisen jälkeen jatkanut. Nyt (täällä ainakin) lääkäri kieltää juoksemisen raskausaikana, mikä on ollut itsellä semmoinen jokaviikkoinen liikuntateko. (Suositteli jättämään pois jo heti alkuraskauden aikana). Tällä hetkellä omat liikuntamuodot ovat siis kävely ja pyöräily (Sisällä). Nyt kun aikaa on enemmän, olen miettinyt esim pilatesta tai muuta vastaavaa harrastusta. Oisko kellään ehdotuksia?

Mulla on oma hevonen jolla ratsastan 3-4 krt/vko. Haaveena tietysti on, että voisin ratsastaa mahdollisimman pitkään. Tästä harrastuksesta hetkellisesti luopuminen on myös tosi iso asia itselle ja monet itkutkin jo itketty, ennakkoonkin.

Käyn myös salilla muutaman kerran viikossa ja kävelyä tulee reilusti, toki tallihommien ym. vuoksikin. Kaikkea toivoisin pystyväni tekemään mahdollisimman pitkään, mutta täytyy toki muokata tekemistä kokoajan sen mukaan mikä vointi ja mitkä vkot on menossa.

Sivusta huutelen, että jos olet aikaisemmin juossut ja se tuntuu mukavalta, ja raskaudessa ei ole komplikaatioita, ei ole syytä olla juoksematta. Itse juoksin ja ratsastin melkein viikolle 20 asti. 😊 edelleen viikolla 23 kyllä ratsastan, mutta kerta viikkoon 15min, koska liitoskivut😬😬

@Bambiino ihan mielenkiinnosta, miksi jo alusta asti kielletään juokseminen?
Tätä ihmettelin itsekin. Kysyin ihan suoraan samaa asiaa lääkäriltä, mutten saanut oikein muuta vastausta kuin että "sinun täytyy välttää liikuntamuotoja, joissa on tärähdyksiä".

@problemsolved ihanaa, että tulit sivusta huutelemaan! On nimittäin loistava uutinen - mielelläni jatkaisin niin kauan kuin vaan mahdollista. Nyt en ole plussan jälkeen käynyt, kun en ole varma ollut. :No Evil Monkey:

@Bambiino Erikoinen vastaus ja ko. lääkäri varmaan käskisi pysymään hevosista jo mahdollisimman kaukana, ratsastushan ei tärähtelyjä aiheuta 😅

@problemsolved ihana kuulla, että noinkin pitkälle on mahdollista ratsastaa, jos vaan kaikki menee hyvin.

Minä lähinnä lenkkeilen koiran kanssa, käyn kuntosalilla ja kahvakuulatunneilla. Tai kävin ennen IVF-hoitoja 😅

Punktion jälkeen tuli 2vko liikuntakielto kuntosalin ja kahvakuulan osalta. Ja nyt en ole uskaltanut palata takaisin, eikä miehenikään "uskalla päästää minua" 🫣 Kroppa ja mieli kyllä kaipaisi niiden pariin...

Olen ennen raskautta ollut epäsäännöllinen liikkuja. Harvoin vaikea löytää hetkeä kuntosalille, joten jos liikuntaa harrastan teen sen yleensä kotona. Koiran ja 4v lapsen kanssa touhuillessa toki tulee huomaamatta liikuntaa. Ennen raskautta tein ehkä kerran viikkoon kotijumppaa, tykkään YouTubessa growwithjo-tilistä. Siellä on hyvin eri tasoista ja myös raskausajalle sopivia jumppia. Lisäksi meillä on tallissa pieni jumppapiste, jossa sisäpyörä, jumppapallo, puolapuut ja kuminauhat. Jos löytäisin jonkun kivan jumppaohjelman vaikka niitä kumppareita käyttäen niin voisin ottaa sen käyttöön. Nyt toki tässä aivan kamalassa turvotuksessa ei pysty liikuntaa harrastamaan kuin pakolliset kävelyt. Haluaisin tässä tilassa kuitenkin liikkua säännöllisemmin. Ekan kohdalla tuli juuri koronasulut, jotka kyllä vaikutti liikkumiseenkin negatiivisesti. Sinänsä viimeksi olin kyllä ihan hyvässä kunnossa loppumetreille asti. Joten jos bongaatte jotain kivoja jumppaohjelmia kotona tehtäväksi, niin otan mielelläni vastaan 😊

Minä lähinnä lenkkeilen koiran kanssa, käyn kuntosalilla ja kahvakuulatunneilla. Tai kävin ennen IVF-hoitoja 😅

Punktion jälkeen tuli 2vko liikuntakielto kuntosalin ja kahvakuulan osalta. Ja nyt en ole uskaltanut palata takaisin, eikä miehenikään "uskalla päästää minua" 🫣 Kroppa ja mieli kyllä kaipaisi niiden pariin...
Tiedän niin tunteen, mullakin mies ottaa kyllä kaikki rajoitukset ja ohjeistukset ihan tosissaan. Ja nyt tosiaan huomaa itsekin miettivänsä, että voikohan sitä nyt vai ei, esim juosta. Onneksi on aktiivinen koira kuitenkin joka liikuttaa todella kivasti!

Mä käyn juoksemassa ainakin ekan kolmanneksen. Sitten kun vatsa kasvaa, se ei tee hyvää kropalle enää. Sitten varmaan salille ja jumppaan.

Tiedän niin tunteen, mullakin mies ottaa kyllä kaikki rajoitukset ja ohjeistukset ihan tosissaan. Ja nyt tosiaan huomaa itsekin miettivänsä, että voikohan sitä nyt vai ei, esim juosta. Onneksi on aktiivinen koira kuitenkin joka liikuttaa todella kivasti!

Täällä myös aktiivinen koira pitää huolen siitä, että liikuttua tulee kyllä 😄

Ennen lenkit oli älykellon mukaan "pienitehoisia" ja nyt parannetaan kardiovaskulaarista terveyttä joka lenkillä. 😂 Tahti on pysynyt ihan samana, mutta tää sykkeen nouseminen ja hengästyminen ihan vain kävelyllä on aika... mielenkiintoista 😂

Täällä myös aktiivinen koira pitää huolen siitä, että liikuttua tulee kyllä 😄

Ennen lenkit oli älykellon mukaan "pienitehoisia" ja nyt parannetaan kardiovaskulaarista terveyttä joka lenkillä. 😂 Tahti on pysynyt ihan samana, mutta tää sykkeen nouseminen ja hengästyminen ihan vain kävelyllä on aika... mielenkiintoista 😂
Itse oon huomannut ihan saman! :tears:

Käyn kerran viikossa naisten voimannosto treeneissä, muuten arkiliikuntaa ja ulkoilua lasten kanssa.

Mä kävin ennen IVF-hoitoja Crossfitissa. Sit palasin hetkeksi takas ku positiivinen testi tuli tehtyä, mut jätin sen tauolle uudestaan kun oli tää parin viikon pätkä missä todella uskottiin raskauden menneen kesken (syynä suru ja sit tietysti ajattelin et jos jälkivuoto kestää kauan, niin ei löydy intoa eikä energiaa). Nyt sit ilmeisesti lenkkeilen, ehkä myöhemmin katon jos palailen crossfitin pariin takaisin 🤔 sitä saa niin kivasti muokkailtua omaan tasoon sopivaksi 😄

Mä olen ollut suht aktiivinen liikkuja jumppatunneilla, mutta IVF-hoitojakson alkaessa sovittiin miehen kanssa, että jätän hoitojakson ajaksi ryhmätunnit. Yli 50henkilöä hikoilemassa samassa tilassa influenssa/noroaallon aikana ei houkutellut.. Punktiosta tuli itselle aika reippaat kivut, niin 2vk liikuntakielto oli helppo toteuttaa.

Nyt pystyisin taas liikkumaan noilta osin, mutta palaaminen tunneille on yllättävän ison kynnyksen takana 🫣 Varmaan tämä hengästyminen & sykkeet myös vaikuttaa asiaan. Kovasti koitan jutella itseni kanssa, että lähtisin testaamaan edes kevyttä tuntia 😅

Takaisin