Raskausajan liikunta ja hyvinvointi

cheeräiti

Puuhakas puhuja
Elokuiset 2024
Miten liikutte ja pidätte hyvinvoinnistanne huolta? Onko tullut jo muutoksia?

Olen tehnyt jo töitä ennen raskautta sen eteen että voimat kasvaa salilla käydessä ja keskittynyt pakaroihin, kun ne passivoituu helposti raskaudessa. Mulla lonkat ja pakarat oireilee helposti muutenkin, jos treenit jää enemmän välistä.

Esikoisen synnytys oli pitkä ja lopuksi mun lantionpohja oli liian kireä ja 5 päivää supistuksissa ja yli tunnin ponnistaneena meinasi voimat loppua (episitomian jälkeen tuli lopulta ulos). Ennen synnytystä kävin n. 10-15vko kerran viikossa raskausjoogassa ja kesällä rauhallisilla uintilenkeillä. Lisäksi minulla oli "Rento synnytys" verkkokurssi, jonka kävin läpi, mutta en 110% panostuksella.

Haluan tällä kertaa varmistaa, että mun lantionpohja ja lonkka-alue on kunnossa, jotta samaa ei toistu. Nyt kaikki raskauteen liittyvät kurssit ja valmennukset ja hoidot painottuu edelleen loppuraskauteen, silloin kun maha jo vaivaa. En halua odottaa sinne, että se vauva painaa jo masussa vaan oppia tekniikat ja hallita lantionpohjaa paremmin (myös rentouttaa), jotta synnytys olisi helpompi.

Oon seurannut Megsquatsia https://www.instagram.com/megsquats/ instagrammissa ja youtubessa tyyliin aina ja paljon muitakin fitness- ja äitikanavia. Viime raskaudessa Megin ohjelma ei ollut vielä valmis, mutta tällä kertaa se onkin! Eli ostin nyt elinikäisen pääsyn treeniohjelmaan: https://www.plus1pregnancy.com/

Oon tehnyt vasta muutaman treenin. Joka raskausviikolle ja jopa yritysajalle ja synnyksenjälkeen on omat treeninsä. Tässä on hyvää just se ohjaus siihen miten hengitys ja lantionpohjan huomiointi pitää muuttua kun raskaana. Raskaana ei saa pidättää henkeä voimaliikkeissä, kuten monet on tottunut kun rautaa liikkuu vähääkää enempää.

Mainoa miinus on se että treenimäärää ei pysty vaihtamaan, eli se on 4 treeniä viikossa ja jää väliin jos jää. Mutta jos on yhtään tottunut käymään salilla, niin voi napata toisista treeneistä pari liikettä ja yhdistää ne suht vaivattomasti.

Onko muilla jo jotain kursseja, liikuntaa tai muuta mielessä mitä haluaa tehdä raskauden aikana?

Itse haluan vielä jollenkin live-kurssille, viimeksi oli vielä koronan takia kaikki etänä.

Mä oon vannoutunut kotitreenaaja, koska mulla on helpoin saada treenit tehtyä kun ne voi tehdä kotona. Varsinkin nyt kun on lapsia. Oon käyttänyt sweat-appia niin kauan kun se on ollut ja Kayla Itsinesin treenejä tein vuosia jo ennen sitä. Sweatissa on myös raskauden ajalle treeniohjelma ja useampi post pregnancy-ohjelma. Lantionpohjan ja raskausvaivojen huoltamiseen oon tehnyt joskus Inwelliä ja viimeksi ostin äitiysfysioterapeutti Mirka Katajiston jonkun verkkokurssin(kannattaa muuten seurata si somessa, sillä on ihan parasta tietoa lantionpohjasta ja sen haasteista). Inwellin lantionpohjatreenit oli hyviä, mutta huomaan, ettei mulla tuu tehtyä oikein muita ohjelmia säännönmukaisesti. Sweat on ainut joka pysyy ja siihen mulla on jatkuva vuositilaus.

Mulla on ollut nyt pari kk jostain syystä treenimotivaatiot hukassa ja raskausväsymys ei kyllä auta asiaa. Pitää koittaa tehdä nyt vaan jotain ylläpitävää, niin jatkaa sitten taas tehokkaammin kun on energiatasot kunnossa.

Mä oon vannoutunut kotitreenaaja, koska mulla on helpoin saada treenit tehtyä kun ne voi tehdä kotona. Varsinkin nyt kun on lapsia. Oon käyttänyt sweat-appia niin kauan kun se on ollut ja Kayla Itsinesin treenejä tein vuosia jo ennen sitä. Sweatissa on myös raskauden ajalle treeniohjelma ja useampi post pregnancy-ohjelma. Lantionpohjan ja raskausvaivojen huoltamiseen oon tehnyt joskus Inwelliä ja viimeksi ostin äitiysfysioterapeutti Mirka Katajiston jonkun verkkokurssin(kannattaa muuten seurata si somessa, sillä on ihan parasta tietoa lantionpohjasta ja sen haasteista). Inwellin lantionpohjatreenit oli hyviä, mutta huomaan, ettei mulla tuu tehtyä oikein muita ohjelmia säännönmukaisesti. Sweat on ainut joka pysyy ja siihen mulla on jatkuva vuositilaus.

Mulla on ollut nyt pari kk jostain syystä treenimotivaatiot hukassa ja raskausväsymys ei kyllä auta asiaa. Pitää koittaa tehdä nyt vaan jotain ylläpitävää, niin jatkaa sitten taas tehokkaammin kun on energiatasot kunnossa.

Jes Mirka Katajistoa minäkin suosittelen https://www.instagram.com/mirkakatajisto/

Ja tuossa mun treeniohjelmassa on siis vaihtoehtona myös kotitreeni!

Lisäksi suosittelen yleisesti synnytystietouteen ja valmistatumiseen the naked doulaa ja mamastefit:
https://www.instagram.com/iamemmaarmstrong/

Meidän perhe on varsin liikunnallinen, mies kilpaillutkin kestävyyslajeissa ja itse rasitusastman rajoissa innostunut viime vuosien aikana liikkumisesta yhä enemmän. Talvisin hiihtoa, kesällä pyöräilyä ja siihen päälle kaiken maailman lajikokeiluja ja voimatreeniä 👌

Mulla on talven ajalle hiihdolle tavoitteita (lisää kilsoja viime vuoteen nähden, meen lähinnä peruskuntolenkkejä), ja vaikka sykkeet huitelee nyt pilvissä niin toistaiseksi pidän tavoitteista vielä kiinni, kun voin ainakin vielä ihan hyvin! Kuntosalilla tulee käytyä noin viikoittain ja ostettiin just myös kotiin spinning-pyörä, jotta pyöräilykuntokin pysyisi parempana talven yli 😁 se on myös helppo tapa liikkua, jos laiskottaa eikä halua lähteä telkun äärestä 😂

Mulla ei oo mitään erityistä raskausajan ohjelmaa, mutta luultavasti päädyn sellaisen hankkimaan 🤭 nyt pidän kuntoa yllä ja motivoidun kun seuraan Polarin urheilukellon laskemaan rasitustaso suhteessa kuntotasoon. Pyrin nostamaan kuntotasoa nyt syksyn sairastelun jälkeen sellaselle tasolle, että tulis liikuttua vähintään 4krt/vk jollain tapaa.

Olin viikot 4-6 kipeenä ja ei voinut liikkua. Ja nyt tuntuu ettei ole tarpeeksi aikaa liikkua ja ollut myös väsymystä. Tykkään hiihtää, luistella, lenkkeillä, laskea, kiipeillä ja jooga myös hyvää vastapainoa 🧘‍♀️.

Harrastan tanssia ja ajattelin tanssia niin kauan kun hyvältä tuntuu. Liitoskivut on olleet kiusana n.rv 15 eteenpäin, SI-vyöstä on ollut apua mutta enää en semmoista omista, täytyy hommata.

ooo tää Mamastefit on myös nyt raskaana elokuisen kanssa! 6 viikkoa täynnä näyttävästi nyt: https://www.instagram.com/p/C1pmL7iJxsp/?utm_source=ig_web_copy_link

Jos haluaa seurata jotain alan ammattilaista joka on samalla raskaana!
Tää vaikutti kivalta tililtä! Vitsi kun sais kerättyä itelleen jonkun "ohjelman" venyttelyyn, mun haaste on saada aikaiseksi venytellä jos en valmiiks tiedä, mitä liikkeitä aion tehdä :Grinning Face: ruutinia hankala muodostaa, jos kauhee miettiminen joka kerta et mitkä olikaan hyviä liikkeitä

Mä ohjaan lempeää kehonhuoltoa etänä, puolituntisen maanantaisin 18:30 ja tallenne katsottavissa aina seuraavaan ohjaukseen asti. Luonnollisesti nyt ohjauksissa otetaan raskaus huomioon. 😁 Toki mulla on mukana ollu kokoaika myös raskaanaolevia.

Hinta on 15€/kk ja tosiaan saa vaikka joka päivä tehdä tallenteita.

Ohjasin aiemmin joogaa, mutta aika on muovannut tunnit omanlaiseksi, osittain joogaa, mutta osittain kaikkea muutakin kehonhuoltoa. Lempeät ja rauhalliseen tahtiin tehtävät liikkeet. Jumit jää matolle niin kehosta kuin mielestäkin.

Tälläinen pieni mainospuhe näköjään tähän väliin, mutta ootte lämpimästi tervetulleita mukaan. Laittakaa yksityisviestiä, jos resonoi. Halutessanne voitte pyytää myös ilmaisen tallenteen kokeiltavaksi. 🤗

Salilla tykkään käydä ja kaikkea jooga/pilatestyyppistä siihen lisäksi. Nyt on tullut vähän taukoa ivf-hoitojen takia ja nyt vaan odotan, että tää pahoinvointi hellittää sen verran, että pystyisin taas jotain treenaamaan. Tuntuu, etten oo ekan raskauden jälkeen päässyt yhtä hyvään kuntoon ku mitä olin synnytykseen asti. Jotenkin tuntuu, et kaikki lihaskunto ja lihastasapaino jäi synnärille...

Mulla on kyllä nyt viime viikkoina ollut pahemman luokan motivaatio-ongelmia liikkumisen kanssa. Yleensä saan itteni jollain kommervenkillä huijattua liikkumaan ja tulee hyvä fiilis, mutta nyt kun väsymys on jäätävä koko ajan, ei oo liikunnastakaan tullut sitä normaalia piristystä. Seuraan urheilukellosta rasituksen ja kunnon suhdetta, ja oon päättänyt pitää kunnon tietyllä tasolla, ettei nyt aivan menis makaamiseksi. Se on tällä hetkellä ainut mikä mut saa liikkeelle ja pikku kiukku pitää kehittää aina ensin :Grinning Face:

Salilla tykkään käydä ja kaikkea jooga/pilatestyyppistä siihen lisäksi. Nyt on tullut vähän taukoa ivf-hoitojen takia ja nyt vaan odotan, että tää pahoinvointi hellittää sen verran, että pystyisin taas jotain treenaamaan. Tuntuu, etten oo ekan raskauden jälkeen päässyt yhtä hyvään kuntoon ku mitä olin synnytykseen asti. Jotenkin tuntuu, et kaikki lihaskunto ja lihastasapaino jäi synnärille...
Mä kans harrastin rv 6 (= korona iski) asti erityisesti joogaa ja pilatesta, mut olot ei oo vieläkään sallineet salille palamista. Aluks oli vain pitkään koronaoireita ja nyt kans tää pahoinvointi ja väsymys.

Sit heti jännittää et uskaltaako sitä nyt raskaana alkaakaan treenaamaan kun on muka niin pitkä tauko. Mitä liikuntaa on erityisesti ikävä? Mulla astanga-joogaa, mut en oo ihan varma miten huimaus ja pahoinvointi suhtautuu kaikkiin pää alaspäin -liikkeisiin.

Mä kans harrastin rv 6 (= korona iski) asti erityisesti joogaa ja pilatesta, mut olot ei oo vieläkään sallineet salille palamista. Aluks oli vain pitkään koronaoireita ja nyt kans tää pahoinvointi ja väsymys.

Sit heti jännittää et uskaltaako sitä nyt raskaana alkaakaan treenaamaan kun on muka niin pitkä tauko. Mitä liikuntaa on erityisesti ikävä? Mulla astanga-joogaa, mut en oo ihan varma miten huimaus ja pahoinvointi suhtautuu kaikkiin pää alaspäin -liikkeisiin.
En tiedä onko liikuntaa itsessään ikävä, mutta sitä tunnetta, kun ei ole kaikki paikat jumissa ja kipeenä koko ajan.
Joogaa ehkä eniten ikävöin. Ekan synnytyksen jälkeen meni niska-hartiaseutu niin jumiin, että etsin youtubesta synnytyksen jälkeen tehtäväksi sopivia harjoituksia. Sopivan lyhyitä vielä, että ehtii melkein missä vaan välissä tehdä. Samalla tavalla vois nyt tehdä jotain raskaana olevalle sopivia kun vaan tää huono olo vähän hellittää.
Astanga on kyllä kivaa, harrastin pitkään aikoinaan, mutta oli sit kuitenkin säännöllisenä liikaa mun harioille, niin jäänyt vähemmälle.

Väsymys ja etova olo napanneet voimatasot alas hurjasti ja salilla käynyt muutaman kerran lähinnä heilumassa liikkeen vuoksi. Myönsin itselle että nyt otettava rennommin. 😄

Raikas ulkoilma tekee hyvää ja odotan ettö ilmat lauhtuu ja pääsisi hiihtämään. Juoksuun kunto liian huono, mutta hiihdossa saa sopivasti sykkeitä ylös.

Onko muita ketkä tykkää hiihtää? Ja jos niin mökinen/kunpuileva maasto vai tasainen/järvenjää -kumpi enemmän mieleen? 😊

Onko muita ketkä tykkää hiihtää? Ja jos niin mökinen/kunpuileva maasto vai tasainen/järvenjää -kumpi enemmän mieleen? 😊
nyt en oo vielä hiihtänyt mut esikoisesta liitoskivuissa oli ainoa sopiva liikunta!

Mulla ei oo nyt omia suksia, mut haaveilen omien suksien hankkimisesta 😊 Tykkään hiihtää suht. rauhallisesti perinteistä tasaisella ladulla ja luistelua sit loivasti kumpuilevassa maastossa 😊

Tänä vkl oon tehny paluun treenaamisen pariin eilen ja tänään, tuntu kyllä hyvälle saada lihaksiin poltetta, vaikka hyvin maltillisesti tein 😊

Ihana kuulla että liikunta taas lähtee. Se on kuitenkin virtaa pankkiin niin fyysisesti kuin hebkisestikin. Odotan innolla että pääsen itsekin ihan kunnolla hikijumpalle ☺️

Täällä tuntuu myös, että olo ja väsymys on toimineet hyvinä tekosyinä olla liikkumatta😐 Mutta oon kanssa käynyt hiihtämässä pari kertaa ja on tehnyt niin hyvää vaikka mäet puuskuuttaa normaalia enemmän😃

Väsymys ja etova olo napanneet voimatasot alas hurjasti ja salilla käynyt muutaman kerran lähinnä heilumassa liikkeen vuoksi. Myönsin itselle että nyt otettava rennommin. 😄

Raikas ulkoilma tekee hyvää ja odotan ettö ilmat lauhtuu ja pääsisi hiihtämään. Juoksuun kunto liian huono, mutta hiihdossa saa sopivasti sykkeitä ylös.

Täällä tasaisen maaston hiihtäjä, perinteistä meen! :smiling-eyes:

Takaisin