Raskausajan kivut ja vaivat

Tanhupallo75

Oman äänensä löytänyt
Heippa pitkästä aikaa.:)
Koko foorumi jäänyt vähän vähemmälle jottei salasanakaan muistunut enää mieleen.
Rv 31+4 jo menossa että paremman puolella ollaan. :thumleft

Onko muiden raskaus sujunut ongelmitta vai onko ollut kipuja?

Itsellä rv 25 jälkeen alkoivat taas tutut häpyliitoksen kivut jotka vaivasivat jo kakkosen aikana n. 10v sitten. :smiley-angry017

Nyt vaan tullut tuon lisäksi iskias vaivat molempiin pakaroihin ja takareisiin joka ilmeisesti johtuu SI- nivelen löystymisestä johon vaikuttaa raskauden aikana erittyvä relaksantti hormoni.

Kovalla istuminen ja autossa istuminen tuskaa..särky säteilee pakaroista polvitaipeisiin asti...samoin ei pysty seisomaankaan/ kävelemään kovin pitkiä aikoja kun vauvan pää painaa alaspäin häpyliitosta kohden. Öisin sängyssä kääntyminen puolelta toiselle ja jalkojen siirtely on yhtä tuskaa häpyliitokselle että itkua saa pidätellä. Samoin yöllä vessaan nouseminen sängystä sattuu ja laahustan varovasti eteenpäin.

Supistuksia en juuri ole tuntenut kuin tosi harvoin vatsan kovettumista, että jotain hyvää vauvan kannalta.

Vauva on tosi virkeä ja liikkuu paljon jokapäivä ettei tarvitse hänen voinnista olla huolissaan.

Ainut helpotuspaikka näihin liitoskipuihin on sohvalla löhöily. Jotta saikulla ollaan sitten äitiysloman alkamiseen saakka 2kk josta 1kk jo oltu.

Kaikenlisäksi tytär mursi ranteesta kahdesta kohtaa kaatuessaan pyörällä jotta hänellä on käsi kipsissä kk ja olen joutunu viikoittain kuskata häntä keskussairaalaan röntgeniin ja lääkäriin kun haluavat varmistaa että luut pysyvät kohdillaan.

Ja arvatenkin tuo autossa istuminen/ ajaminen ja pitkien matkojen kävely keskussairaalan käytävillä on minulle täyttä tuskaa ja hammasten kiristystä.

Mutta minkäs teet kun hänen isänsä (minun ex) ei voi muka olla töistä poissa jotta mun täytyy sitte hoitaa nämä asiat (niinku yleensä) vaikka pää kainalossa.:sad010

Itseä kuitenki pelottaa esim...kaatuminen tms kun näissä iskias vaivoissa voi mennä jalat alta yht'äkkiä.

Sanoinkin likalle että ollaan molemmat vaivaisia ihmisiä kun hänellä käsi murtunut ja mulla jalat kipeät että sen pitäis kuskata mua pyörätuolissa kun mennään taas ensiviikolla hänen kädestään röntgeniin. :laughing014

Vielä on laskettuun aikaan matkaa 2kk mutta eikö se tästä kun muistaa ottaa rauhallisesti.
 
Raskaus oli ja meni, mutta vaivoja jäi. Nimittäin liitoskipuja. Jipii! Raskausaikana mulla oli ilmeisesti keskimääräistä pahemmat liitoskivut. Ne alkoi jo ajoissa, kesällä 2018 ja jouduin töissä istumaan tyynyn kanssa, kun muuten ei olisi hommasta tullut mitään. Luulin ja toivoin, että synnytys veisi liitoskivut mennessään, mutta niin ei käynytkään. Ainakaan kokonaan. Mulla tuntuu edelleen silloin tällöin (kaikkein pahin ja kipein ovis-päivänä sekä menkkojen alun aikoihin) liitoskipua häpyliitoksen alueella. Tuntuuko kellään muulla?

Äitiysfyssarin mukaan johtuisi siitä, että kropassa on noissa vaiheessa kiertoa äitiyshormonit koholla sillä seurauksella, että ne löystyttää liitosalueen lihaksia (ja mitä muuta siellä nyt onkaan?) ja se tuntuu kipuna. Ihan ymmärrettävä selitys.

Eilen oli taas ovispäivä ja teki tosi kipeää, liikkuminen oli hankalaa ja vähän ankkamaista. Tänään onneksi on jo parempi, mutta edelleen on pientä kipuilua. Mitenköhän pitkään noi hormonit oikein on koholla synnytyksen jälkeen? Synnytyksestä on kuitenkin jo yli 9 kk, enkä ole imettänytkään pitkään pitkään aikaan. Välillä lypsän muutamia millejä. Mitenköhän kauan joudun kärsimään kivuista oviksen aikaan? Loppuuko tämä koskaan? Mitenköhän sitten, jos joskus sattuisin raskautumaan uudelleen. Pääsisinköhän silloin ollenkaan liikkumaan? :sad001 Onko ketään joka tietäisi teemasta jotain? Ketään kohtalotoveria?
 
Takaisin
Top