Raskausajan diabetes ja maito ennen synnytystä

floral2

Satasella mukana keskusteluissa
Minulla todettiin pari kk sitten raskausajan diabetes,mutta sokerit on pysyneet kurissa ruokavalion avulla. Nyt on menossa rv 37+1 ja viime viikolla neuvolassa ohjeistettiin että nyt pitäisi ryhtyä lypsämään maitoa syntyvää vauvaa varten. Minulla tulossa 2vkn päästä suunniteltu sektio,joten tästä ja diabeteksestä johtuen kuulema maitoa pitäisi pakastaa vauvaa varten ja mies toisi maitoa sairaalaan sitten kotoa. Maito ei kuulema nouse sektion jälkeen niin hyvin ja diabetesäidin vauvoilla kuulema usein on alhainen verensokeri että lisämaitoa tarvitaan. Ongelma on että minulla ei tule mitään maitoa vielä (ja jos muutenkin sektion jälkeen maitoa tulee vähemmän tai hitaammin nousee),ihan vähän vain kirkasta nestettä. Sain ohjeet rintojen hieromiseen mutta sain sain vain rintani kipeäksi..onko muut saaneet tällaisia ohjeista?vähän ristiriitaista...
 
Ohhoh! En ole saanut tuollaista ohjeistusta, nyt rv 38+2 ja viikko sitten kävin viimeksi neuvolassa. Sama juttu: ruokavaliohoitoinen radi, tosin arvoissa on ollut pientä heittelyä (olisko pari kertaa ylittynyt ruoanjälkeinen kun on syönyt jotakin hassua ja useammankin kerran paastoarvo ollut yli sen 5.5 aamulla, proteiinipitoisella iltapalalla saanut senkin nyt kuriin).

Varmaan tosiaan liittyy tuohon sektioon, kuten mainitsitkin. Mun kohdalla ollaan ainakin toistaiseksi vielä menossa alateitse synnyttämään.

Olisikohan rintapumpusta apua..?
 
Rintapumppuakin jo kokeilin mutta ei tule maitoa....ihme ohjeistus kyllä jos oletuksena on että maito ylipäätään nousee vasta muutaman pvn jälkeen sektiosta.
 
Juu, ei oo täälläkään ollut puhettakaan tuollaisesta ohjeistuksesta, mutta nyt 37+3 eletään tosiaan siinä uskossa että alateitse synnytettäisi. Ruokavaliolla pysyneet sokerit suht hyvänä, mutta siitä huolimatta vauva vähän iso..

Mutta luulisi ettei se mikään maailmanloppu ole jos et saa sitä maitoa tässä vaiheessa tulemaan, tehdäänhän sektioita kuitenkin sen verran paljon muutenkin ja saahan sairaalasta sitten maitoa :)
 
Itsellä raskaus ajan diabetes. Toivottiin että alkaa pumppaamaan RV 36, en pumpannut kun ei järin tullut.
Vauva syntyi sektiolla torstaina ja sairaalassa meni hyvin vaikka vauva oli tissillä kokoajan , kahtena yönä sai muutaman millin lisämaitoa. Sitten päästiin sunnuntaina kotiin niin illalla alkoi super kiukku (ja itse tietysti hyvin väsynyt kun unta oli saanut juuri ehkä muutaman tunnin aina yössä.
Maito ei riittänyt mihinkään. Onneksi oli kaapissa korviketta mikä helpotti yöllä lisänä. Seuraavana päivänä aloin myös pumppaamaan jotta maidon tulo lisääntyisi.
Vieläkään maitoa ei tule tarpeeksi vauvalle , mutta maidon tulo lisääntynyt paljonkin.
Tuntuu että voiko pieneen mahtua edes tuollainen määrä maitoa mitä tarvitsisi.....
Nyt toivotaan että lisääntyy vielä oma maidon tulo.
Mutta ajatuksena jos pumppailee niin kyllä se alkaa lisääntymään näköjään ainakin itsellä maidon tulo. Ja vauva on super tyytyväinen kun saa tarpeeksi.
Nyt taaksepäin miettien olisi ehkä pitänyt yrittää pari viikkoa pumpata vaikka ei olisi paljon tullutkaan, jos vaan lisäksi omaa maidon tuloa.
Voimia ja toivottavasti maitoa alkaa tulla pian syntymän jälkeen tarpeeksi :)
 
Mä oon kuullut, että sektioon valmistautuvat on jotkut saaneet tollasta ohjeistusta. Moni kokenut tosi hyväksi asiaksi. Mutta kyllä se maito yleensä nousee synnytystavasta riippumatta ihan ok.
 
Aika yksin sut on floral2ton asian kanssa jätetty. Ei kuulosta siltä että neuvolasta olisit saanut riittävästi tietoa, tukea ja apua. Ne ei oo hoitaneet hommaansa kunnolla. Voisitko ottaa vielä yhteyttä neuvolaan ja pyytää päästä imetysohjaajakoulutuksen käyneelle hoitajalle? Toinen mikä mulle tulee mieleen on Imetyksen tuki-yhdistys. Myös sieltä voisi saada apua.
 
Samoin synnytyssairaalan vuodeosastolle yhteyttä ja kysy onko tarpeellista. Toki jos sulle nousee maito jo edes vähän niin jokainen pieni tippa on ensimmäiset päivät arvokkaita. Synnytysosastolla kuitenkin auttavat kaikissa imetykseen ja käsilypsyyn liittyvissä asioissa. Eikä se maailmaa kaada jos vauva saa luovutettua maitoa ensipäivinään, kunhan saa syödäkseen :)
 
Takaisin
Top