Siirryt sit äitiyspäivärahalle kun äitiysloma alkaa ja nekin onneksi lasketaan varmaan vielä aiemman palkan perusteella :) Sit taas työttömyys jatkuu jos haluat olla aktiivinen työnhakija vanhempainvapaan jälkeen... Ansiopäivärahaan ei vaikuta, se jatkuu sit taas normaalisti äitiysloman jälkeen.
Mä olin entisessä elämässä yrittäjä ja kun firma kaatui ni suoraan sanoen ei haittaa yhtään pitää työelämästä taukoa. Ehdin työttömänä työnhakijana päästä omaehtoiseen koulutukseen työkkärin kautta, eli mulla on nyt opinnot kesken kun oon äitiyslomalla. Haluaisin kovasti toisenkin lapsen tai vaikka viis putkeen ja kymmenen vuoden tauon, mutta varmaan joutuu tammikuussa jatkamaan opintoja jollain ilveellä lapsen kanssa kun se oikeus työttömyysetuuteen opinnoissa päättyy muuten, saa pitää max. 1 vuoden mittaisen tauon tai joudun jatkamaan opintotuella (mikä ei riittäis ees auton kuluihin että kouluun pääsis).
Sinällään raskauden perusteella ei saisi syrjiä, mutta senhän tietää miten se menee. Raskaus on varsinki pienelle työnantajalle iso kulu ja ei kannata palkata jotakuta, jolle tarttee kohta sijaisen kuitenkin.