raskaus ja työ

susa90

Silmät suurina ihmettelijä
Vaihdoin työpaikkaa n. kuukausi sitten, eli olen ollut nykyisessä työpaikassani n. kuukauden töissä. Emme ole tehnyt työnantajan kanssa vielä mitään työsöpimusta, eikä varmaan tehtäisi, ellen olisi pyytänyt sitä.
Tein tossa pari viikkoa sitten positiivisen raskaustestin, ja pidämme lapsen kihlattuni kanssa.<3
Yksi sukulaiseni sanoi, että elä sano mitään töissä, ennenkuin tiedät mikä on koeaikasi. Muuten voin sanoa hei hei työlleni. kuitenki tuntuu pahalta "valehdella" työnantajalle.
Onko kenelläkään samanlaista ongelmaa? mitä olette itse tehnyt?

Iso kiitos jo etukäteen! [:)]
 
No koeaikahan on yleensä 1-2kk tai maksimissaan puolet työsuhteen kestosta. Periaatteessahan raskaus ei ole ikinä pätevä syy erottamiseen, mutta toisaalta kun taas koeajalla erottaminen on kovinkin helppoa...

Työnantajallehan ei tarvii kertoa raskaudesta ku paria kuukautta ennen äitiyslomalle jääntiä, eikä yleensä kukaan ees juurikaan pariin ekaan kuukauteen työnantajalle raskaudesta kerro - ellei sit oo jotain tosipainavaa syytä, kuten vaikka röntgenhoitajana tms. toimiminen.

Neuvoisin itsekin samaa, että älä nyt välttämättä vielä sano mitään, parempi pelata varman päälle. Koeaika on muuten määriteltävä työsopimuksessa, eli jos ootte sen jo allekirjottanut, niin sieltä löytyy :)
 
Potkittiinpa minut sitten pois töistä. minun tuttuni oli myös töissä siellä ja hän sai kuulla raskaudesta ja hän "pakotti" minut kertomaan raskaudesta työnantajalleni. hän on ns. pomon oikea käsi.
Pomo vetosi koeaikaan (mitä minulla ei ollut, koska ei oltu tehty mitään työsopimusta, vaikka pyysin, että tehtäisiin, eikä hän ollut kertaakaan maininnut koeajasta) mutta kuulema koeaika olisi ollut 4kk.
Tämä kaikki siis tapahtui niin, että kerkesin olemaan n 2kk töissä kyseisessä työpaikassa.

Onneksi kuulun liittoonn ja he hoitavat juttua puolestani. Pomolle on ehdotettu, että hän maksaisi 5 kk palkan, mutta eihän hän siihen suostunut. Hänelle lähti kirje kotiin, missä kehotettiin suostumaan, koska muuten koko juttu menisi oikeuteen, eli eiköhän hän taida suostua tuohon ensmmäiseen vaihtoehtoon.
 
Kiva tuttava sinulla...  Saanko udella, minkälainen tällainen työpaikka oikein on, missä näin toimitaan? Olen itse töissä koulussa ja täällä koeaika on 6 kk, mikäli henkilö on nimitetty virkaan.
 
Onneksi asia on hoidossa liiton kautta. Toivottavasti saat uuden duunin mahdollisimman pian. Ja toivottavasti oelt oikeutettu edes ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, jos huonosti käy.
 
No työnantajasi on toiminut totaalisen väärin! Hän on jo mogannut tossa, ettei ole sulle työsopimusta kirjoittanut, vaikka oot sitä ehtinyt jo pyytääkin!

Ja onneksi otit yhteyttä liittoon, niin asialle tapahtuukin jotain! Toivottavasti löydät jotain uutta duunia edes raskausajaksi, vaikket saisikaan kun sitten minimimäärän äippärahoja yms. Inhottava juttu kyllä kaikenkaikkiaan :(
 
Meillä sanottiin TES:ssa äitiyslomien kohdalla niin, että henkilön tulee olla ollut ennen loman alkamista vähintään 6kk palkkalistoilla. En nyt sana sanaan muista, mutta pääpiirteittäin näin.
Onpa ikävään saumaan sattunut iloinen asia.
 
Se oli sellainen iso itsepalvelukirpputori, (Femmatori) missä ei oikein mikään mennyt oikein. Palkankin hän oli maksanut väärin ja joutui sitten maksamaan erotuksen, minkä oli jättänyt maksamatta.
Muutkaan siellä ei saanut oikeata palkkaa, mitä heidän olisi pitänyt saada, mutta nyt kuulema hän on nostanut kaikkien palkat TES:in mukaisesti. Eli jotain hyötyä niille muillekin oli tosta.[:)]

Sain onneksi kyllä tossa n. kk sitten töitä k-kaupan kassalta välitysfirman kautta. Työ ei vaan ole oikein monipuolista ja aika on tylsää verratuna siihen, mitä ennen tein. Olin Tiimarissa, ennenkun minulle tarjottiin vakituista työpaikkaa kirpputorilta.

Ja nyt saan soviteltua päivärahaa kelalta, että saa edes jostain rahaa elämiseen.
Ja saan jotain tekemistä, kun en oikein jaksa istua kotona, päivät käy turhan pitkiksi.
 
Kiva kuulla, Susa, että asiat järjestyivät edes jotenkin. Toivottavasti keksit jotain puuhaa päivien sujumiseen! :)
Jos yhtään nappaa, niin ala itseopiskella vaikka jotain kieltä (kenties viittomakommunikaatioita, jotta voit käyttää tulevan lapsesi kanssa vaikka viittomiakin ennen hänen puhetaitojensa kehitystä?).

Kaikkea hyvää sinulle muutenkin! :)
 
Takaisin
Top