Raskaus ja Triptyl

Marsku78

Vasta-alkaja
Hei,
Löytyykö täältä ihmisiä, jotka olisi saaneet käyttää triptyliä tai muuta migreenin estolääkettä raskauden aikana? Itselläni krooninen migreeni ja triptyl estolääkkeenä. Olen lueskellut aiheesta erilaisia keskusteluja netistä ja niiden perusteella jotkut on saaneet käyttää ja jotkut taas ei. Vaikuttaisi siltä, että on lääkäristä riippuva. Tosin eihän näin saisi olla. Meillä on siis harkinnassa yrittää raskautta lähiaikoina, mutta vielä en ole jättänyt pillereitä pois. En ole vielä keskustellut neurologin kanssa lääkeasioista. Minulle aloitetaan botox migreenin estoon maaliskuun lopussa ja pitää silloin ottaa puheeksi muu lääkitys. Toivon tietenkin, että botox auttaisi niin hyvin etten tarvitsisi muuta raskausaikana. Mutta ilman estolääkettä olen nykyään kyllä ihan petipotilas migreenin takia.
Esikoinen on nyt 12v. eli aiemmasta raskaudesta on aikaa. Silloin minulla ei ollut vielä migreeniä kovin usein eikä ollut myöskään estolääkitystä. Migreeni on kroonistunut myöhemmin.
Löytyykö kohtalotovereita?

Minulla ei ole migreeniä, joten valitettavasti sen osalta en osaa neuvoa, mutta raskausaikana jouduin muita lääkkeitä käyttämään. Oma (julkisen puolen) lääkäri niiden käyttöä raskausaikana selvitti. Samoin olen kuullut ”tetralogisen” olevan paras tietolähde kaikkiin lääkekysymyksiin. https://www.hus.fi/potilaalle/saira...idin-laakeneuvonta-teratologinen-tietopalvelu Suositan olemaan sinne yhteydessä. Saako muuten kysyä, viittaako nimimerkkisi ikääsi? Jos kyllä, niin hauska huomata muidenkin samaa ikäluokkaa olevien pohtivan vielä raskautumista. ☺️

Onko teidän paikkakunnalla perhesuunnitteluneuvola? Siellä pääsisi juttelee gynen kanssa tällaisista asioista jo ennen kuin jättää ehkäisypillerit pois. Lisäksi juttelisin oman lääkärin kanssa joka hoitaa migreeniä.

Sitte tonne teratologiseen tietopalveluun voi myös soittaa. Yhteistiedot löytyy netistä. Antavat tietoa lääkkeen turvallisuudesta ja vaikutuksesta sikiöön. Kannattaa soittaa viimeistään raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana kun kysyvät silloin halukkuutta osallistua raskauden ajan seurantaan/tutkimukseen. Monista lääkkeistä ei oo juuri tutkimustietoa eikä eettisistä syistä oikein voi erityisiä tutkimuksia tehdä, mutta tällä tavoin saavat sitte tietoa lääkkeen vaikutuksesta sikiöön, kun on äitejä joiden on sairautensa vuoksi pakko käyttää raskausaikana lääkkeitä joista vähemmän tietoa miten vaikuttaa sikiöön. Tutkimukseen/seurantaan osallistuminen on vapaaehtoista. Itse kuulin tästä mahdollisuudesta liian myöhään ja en enää päässyt tutkimukseen mikä harmittaa minua suunnattomasti.

Jos mahdollistaa niin hyvä tietenkin että raskausaikana ei olisi turhia lääkityksiä. Mutta jossain tapauksissa lääkkeet on välttämättömiä myös raskausaikana. En osaa sanoa Triptylistä. Mutta jos sen lääkärit kieltää sulta raskausaikana niin joku toinen lääke voi olla turvallisempi. Aina näihin joku hyvä ratkaisu löytyy.

Minulla oli mielenterveyteen liittyviä lääkkeitä 2kpl raskausaikana ja tämän psykiatrin ja gynen kanssa näin suunnittelin parhaaksi. Imetysajaksi toisen lääkkeen lopetin. Terve vauva syntyi ja ilman vieroitusoireita.

Ps. Ja ei välttämättä voi sanoa noin että on lääkäristä riippuva saako triptyliä käyttää raskausaikana vai ei. Kun se harkitaan aina yksilöllisesti. Jos lääke ei ole välttämätön raskausaikana, pärjää ilmankin tai on olemassa turvallisempi lääkevaihtoehto niin silloin triptyl kannattaa lopettaa (ja mahdollisesti kokeilla jotain toista lääkettä). Mutta jos on pakottava tarve käyttää lääkettä, lääkkeestä ei isompia haittoja tiedetä olevan ja muutkaan lääkkeet ei sen turvallisempia tai ei äidille sopivia niin lääkäri voi päätyä siihen että triptyliä hyvä jatkaa raskausaikanakin. Usein lääkärit punnitsevat haitat vs hyödyt. Jos vaihtoehto on ettet käytä ollenkaan lääkettä mutta voit tosi huonosti/kipeästi niin se on huono asia myös sikiölle/vauvalle (esim. Äiti ei jaksa hoitaa itseä, vaikeuttaa kiintymyksen muodostumiseen jne). Eli tällöin lääkkeen hyödyt voittaa mahdolliset haitat.

Ja tässä Triptylin lääkeseloste jossa on myös lääkkeestä raskauden ja imetyksen aikana: https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=628

Liitteet

• Screenshot_20230226_133047_Chrome.jpg
    Screenshot_20230226_133047_Chrome.jpg
    531.1 KB · Katsottu: 78
Takaisin