raskaus ja röntgen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Olen tällä viikolla tehnyt muutamat plussa testit joista olen kovin innoissani!! :) tajusin vain juuri että olin viime viikolla poski röntgenissä. kuvaustahan ei suositella raskaana oleville. onko tietoa mitä haittaa viime viikkosesta kuvauksesta saattaa olla? :((

Itse olen röntgenhoitaja, ja odotan toista lastani. Koska olet käynyt kuvauksessa jossa säteet kohdistuivat pään alueelle, ei kuvauksesta varmasti ole ollut mitään haittaa sikiölle (tai siis alkiolle). Eri asia jos kuvaus olisi kohdistunut vatsan alueelle, saattaisi röntgensäteistä koitua jotain haittaa. Säteilyhän toki aina on "riski", eli solumuutokset mahdollisia, mutta sinun tapauksessa kuvaus on kohdistunut kauas alkiosta ja kuvakenttä on pieni, joten ei hätää :)

En usko että noin alkuvaiheessa tehdystä röntgenistä on mitään haittaa. Lisäksi mulle esim.tehtiin röntgenkuvaus polveen RV 15. Tosin vatsa suojattiin paremmin kuin röntgenissä yleensä suojataan. Jos se on vielä rajattu poskeen niin vauvalle ei ole ollut tuosta vaaraa, koska mullekin sanottiin että säteilyä tuli vauvaan vähemmän kuin normaalista elämästä tulee joka tapauksessa.

Takaisin