raskaus ja lomamatka

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja t t
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

t t

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kukaan lentänyt raskausaikana? millainen kokemus? meillä olisi lomaviikko tulossa maaliskuun lopussa ja pohdinnassa lähdetäänkö äkkilähdöllä etelään (=kanaria, muualle ei ole juuri matkoja tarjolla) vaiko pohjoisen suuntaan pariksi päivää laskettelemaan. 

Itse en ole lentänyt raskauden aikana mutta nousen koneeseen ensi kuun alussa kun menemme talvilomallamme miehenkanssa Gran canarialle viikoksi. 

Ystäväni on matkustanut raskausaikana; toinen rv 21-22 jolloin ei lentokoneen nousu ja lasku tuntunut kuin pikkuisen paineena masussa. mutta toinen kavereistani on lentänyt rv.26 jolloin sanoi että nousussa ja laskussa alkoi supistella. Mutta rv. 24 jälkeen tarvitsee lentoluvan/todistuksen lääkäriltä, siksi me tähtäsimme reissumme sopiville raskausviikoille koska rv. 18-24 on kaikkein turvallisin aika matkustaa. Tietysti tämäkin on yksilöllistä. 

Kannattaa keskustella asiasta neuvolassa sekä nva lääkärinkanssa mitä mieltä ne ovat sinun kyseisistä raskausviikoista matkustaa silloin, kaikki me olemme niin yksilöllisiä ja raskaudet etenee eripainolla. Mutta ilman muuta matkaan vain ja nauttimaan jos se vain on mahdollista :)

Tuosta voit lukea Finnair lentoyhtiön ; Raskaana tai vastasyntyneen kanssa lentäviä koskevat rajoitukset

http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/travel/travel-info/before-the-flight/flight-physician/pregnancy/fi_FI

Kaikilla yhtiöillä on pikkuisen erilaiset vaatimukset että kannattaa tarkistaa :)

Meille perhevalmennuksessa fyssari sano, että laskettelu ei välttämättä ole paras harrastus raskaana ollessa kaatumisriskin vuoksi. Itse en risteeseen lähtisi mutta jokainen tietenkin tekee oman ratkaisunsa =)
Mun kaverini on lentänyt jossain rv 25-28 (en muista tarkkaan) aika pitkän lennon eikä kokenut lentämistä mitenkään erikoisena. Hän tosin oli voinut koko raskausajan todella hyvin. Tämäkin varmaan todella yksilöllistä miten asian kokee.
Ihana kun teillä on vielä yhteinen loma tiedossa! =)

Täälläkin ollaan mietitty jotain matkaa ennen vauvan syntymää kun ei sitten kahdestaan lähdetäkään vähään aikaan. Itse oli lapissa vuodenvaihteen viikoilla 12-13 ja en kyllä enää rinteessä ollut. Kävin yhtenä päivänä mutta jotenkin koko ajan takoi takaraivossa, että mitä jos kaadun. Jätin homman sitten kokonaan siihen. Ehtiihän sitä sitten lapsen kanssa sitten joskus.
Lentämiseen liittyen kannattaa katsoa lentoyhtiön sivuilta kun tuntuu säännöt vähän vaihtelevan lentoyhtiöittäin. Finnairilla saa matkustaa lyhyillä skandinaavian lennoilla ja kotimaan lennoilla kunnes 38 viikkoa on täynnä eli ihan loppuun saakka käytännössä. Ulkomaan lennoilla taas kunnes 36 viikkoa on täynnä. Kuitenkin lääkärintodistus vaaditaan kun 28 viikkoa on täynnä. Lääkärintodistus pitää lähettää shköpostilla 24 h ennen lähtöä Finnairille. http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/travel/travel-info/before-the-flight/flight-physician/pregnancy/fi_FI
Itseäni kiehtoisi kovasti joku Keski-Euroopan kaupunki maaliskuussa mutta katsotaan päätetäänkö lähteä.

Reilun kuukauden päästä ois sit lähtö Teneriffalle, silloin menossa on rv24-25 eli ei pitäisi olla mitään estettä lennolle. Pitkään pohdittiin etelän ja pohjoisen välillä, mutta ehkä siellä lentokoneessa pysyy paremmalla varmuudella pystyssä kuin laskettelurinteessä.

Just viime tiistaina palailin talvilomamatkalta Teneriffalta. Paluumatkalla mulla oli menossa rv 20. Kaikki meni matkalla oikein hyvin. Neuvolasta opastettiin ottamaan lentokoneeseen riittävästi juomista mukaan ja myös äitiyskortti suositeltiin ottamaan varmuudeksi mukaan, jos matkalla sattuu jotain. Lisäks pyysin vielä varmuudeksi todistuksen neuvolasta raskausviikoista, koska mulla on masu kasvanut melkolailla :) 

Matka sujui siis oikein hyvin, enkä lentokoneessakaan huomannut mitään ihmeellistä. Tavallista enemmän ehkä turvotti jalkoja, joten kannattaa varustautua kunnon tukisukilla ja jaloitella riittävästi. Teneriffalla oli mukavan lämmintä ja pieni irtiotto arjesta je etenkin näistä pakkasista piristi kummasti. Ei muuta kuin turvallista ja rentouttavaa matkaa :)

Meidät on kutsuttu Italiaan kesäkuussa, tuolloin elettäisiin 33.-34. raskausviikkoa. Sen tiedän, että etukäteen en ole mitään lupailemassa tai varailemassa lentoja, mutta JOS kesäkuussa on vielä hyvä fiilis ja lääkäri ei näe estettä reissulle, niin uskaltaisinkohan... emoticon Sen näkee sitten.

Viikon päästä ollaan etelän lämmössä. Kauhukseni totesin viime viikolla ettei mun omat kesävaatteet mene päälle, apuva! Ylä-osat vielä venyy, mut shortsit, caprit ja hameet saa jättää suosiolla kotiin.

Miehen siskolta sain yhdet äitiyscaprit lainaan. Oishan se tietty kiva, jos ois jotakin vaihtovaatteitakin. Tähän aikaan vuodesta kun ei vielä kesävaatteita ole tarjolla, etenkään äitiysvaatteita ei ole missään. Viime viikolla kyselin muutamasta kaupasta, sanoivat ekojen kesävaatteiden tulevan 2vko:n päästä myyntiin, mut se on mulle liian myöhäistä. Pitää varmaan luottaa siihen, että tarvittaessa reissusta löytyy jotkut vaihtovaatteet.

Me kun viimeviikolla lähdettiin reissuun niin minä kiertelin kirpparit läpi ja ostin sopivia hameita koska tosiaan ne kesävaatteet (hameet jne.) ei jalkaan sopinut :)

Huomen aamulla ois lähtö =)

Ainut miinus tällä hetkellä on kammottava flunssa, oon aivan umpitukossa. Su-Ma välisenä yönä alko kurkku kipu, ma aamuna lähti ääni eikä oo vieläkään tullut takaisin. Toissa yöstä lähtien oon ollu aivan tukossa. Nukkumisestä yöllä ei tuu yhtään mitään. Vaakatasossa rupeaa yskittämään, maha-asukki suuttuu ja rupeaa riehumaan, pakko juosta vähän väliä vessassa ettei sänky kastu siinä potkinnassa, niin yritä siinä siten nukkua kun ei henkikään kulje.

Eilen kävin nieluviljelyssä, tunnin päästä työterveyteen lääkärille hakemaan sairaslomaa täksi päiväksi. Eilen eivät suostuneet antamaan lääkäri aikaa, vain lähete nieluviljelyyn. Omalla ilmotuksella kun saa olla sen 3 vrk pois töistä.

Apteekissa eivät eilen meinanneet suostua myymään mulle mitään avaavaa nenäsumutetta, kun kaikissa kielletään raskausaikainen käyttö. Kerran kysyin asiaa neuvolan terkkarilta, niin totes vaan, että lyhyt aikaisesti saa käyttää mitä vaan. Hirveän suostuttelun jälkeen farmaseutti anto lopulta nasolin paketin ja vannotti ettei sitä saa käyttää kuin pari päivää ja mahdollisimman vähän. Kiitos Nasolinin tuli viime yönä nukuttua ees muutama tunti verrattuna edellliseen yöhön.

t t voi kurjuuus ! Ja juuri kun olisi loma matkakin tiedossa !
Mä en ole tiennyt tuota, ettei nenäsumutteita saisi käyttää raskaana olevaemoticon
Sillon kun olin viimeisilläni esikoista odottaessa; niin käytin parin viikon ajan jotain nenäsumutetta; en muista nimeä.... kun olin ne viimeset viikot kipeänä; ja musitan kun otin sen neäsumutteen sairaankin mukaan; oli pakko !  Terve poika meille siltikin on ! emoticon  Mutta flunssa lähti sitten synnytyksessä....
Toki eihän kukaan käytä mitään nenä sumutteita kuukausi/vuosi tolokulla !  Halooo :D vaan nehän on nimenomaan lyhytaikaiseen käyttöön. 
Koitahan parantua, että saatte mukavan loman ! emoticon

Reissu tli tehtyä kaameasta räkätaudista huolimatta. Menomatka oli epämiellyttävä tukkoisesta olosta lähtien ja ilmakuopista. Maha-asukki veteli melkeen koko menomatkan ajan hirveitä kuperkeikkoja. Paluumatka lentokoneessa sujui huomaamatta, kun konekkin lensi tasaisesti. Suurinosa räkätaudista onneksi jäi Teneriffalle, mutta taitaa pukata sitä jo uudestaan. Pari päivää on ollut tukkoinen ja räkäinen olo.

Varoituksen sanana kaikille etelään matkaajille/ auringon ottajille ihan Suomenkin kesää ajatellen, että se maha/rinnat kärtsää tosi herkästi. Ei tullu pieneen mieleenkään eka päivänä suojata itseään kuin 15 kertoimen aurinkorasvalla bikineissä ollessa ja tiettyhän iho kärtsäs mahasta ja rintojen ylä-osasta. Oli kipeä ja vähän punoittaa edelleenkin. Loppu loma menikin vähintään toppi päällä ollessa ja aurinkoa vaan käsille ja jaloille.

Muuten oli varsin hyvä reissu, jos ei muuta niin ainakin tuli levättyä kunnolla mikä oli tarkoituskin!

Reissu tli tehtyä kaameasta räkätaudista huolimatta. Menomatka oli epämiellyttävä tukkoisesta olosta lähtien ja ilmakuopista. Maha-asukki veteli melkeen koko menomatkan ajan hirveitä kuperkeikkoja. Paluumatka lentokoneessa sujui huomaamatta, kun konekkin lensi tasaisesti. Suurinosa räkätaudista onneksi jäi Teneriffalle, mutta taitaa pukata sitä jo uudestaan. Pari päivää on ollut tukkoinen ja räkäinen olo.

Varoituksen sanana kaikille etelään matkaajille/ auringon ottajille ihan Suomenkin kesää ajatellen, että se maha/rinnat kärtsää tosi herkästi. Ei tullu pieneen mieleenkään eka päivänä suojata itseään kuin 15 kertoimen aurinkorasvalla bikineissä ollessa ja tiettyhän iho kärtsäs mahasta ja rintojen ylä-osasta. Oli kipeä ja vähän punoittaa edelleenkin. Loppu loma menikin vähintään toppi päällä ollessa ja aurinkoa vaan käsille ja jaloille.

Muuten oli varsin hyvä reissu, jos ei muuta niin ainakin tuli levättyä kunnolla mikä oli tarkoituskin!

tt; Hyvä että reissu meni hyvin :)
Sama juttu oli mulla canarialla etten hoksannut että masu palaa todella herkästi, ja se sitten ruskettuikin urakalla,verrattuna muuhun kroppaan emoticon

t t kiva, että kaikki meni hyvin ja sait lepäiltyä.   Hyvä, että reissu onnistui flunssasta huolimatta.  Ja ennen kaikkea tervetuloa takaisin Suomeen ! emoticon

Kiva kuulla, että lomat meni mukavasti ja lepoa saitte. Muakin on moni erikseen varotellut tuosta mahan ja rintojen palamisesta. Masu myös ruskettuu selvästi nopeammin ja paremmin ja tämä kuulemma johtuu siitä, että keho pyrkii suojaamaan vauvaa tehokkaammin ja siksi tuottaa melamiinia nopeammin. On se kroppa vaan ihmeellinen laitos emoticon  Meillä on pääsiäisenä lomamatka edessä kanssa, tosin lappiin vaan. Lentokoneella mennään kun onneksi tajusin ajoissa, ettei 12 tuntia autossa istumista varmaan ole ihan viisasta enää tässä vaiheessa.

Takaisin