Raskaus ja liikunta

SoHeRa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin kysäistä muilta, että miten olette jaksaneet ja pystyneet harrastamaan liikuntaa raskausaikana? Itse ohjaan jumppia ja kaikki Pumpit ja Combatit ja pyöräilyt onnistuu hyvin vielä. Nyt viikkoja 21+1. Suorien vatsojen teon olen jättänyt pois kokonaan tällä viikolla ja nyt myös puolivälistä alkaen olen katsonut, ettei syke ole yli 150 ainakaan kovin kauaa.

Olen myös aloittanut uusia harrastuksia, Pilateksen ja Balancen. Näitä rauhallisempia yritän jatkaa niin pitkään kuin pystyn.

Selkä on sellainen, joka välillä ilmoittaa olemassaolostaan, alaselkä nimenomaan, mutta muuten ei mistään kolota, eikä vihlo. Sen takia yritän nyt liikkua paljon, koska se voi olla yks kaunis päivä, kun ei enää liikuta minnekään, kun liitoskivut ja muut kolotukset ottavat vallan. [:)]
 
Moi! Täälläkin on yritys ollut kova liikunnan suhteen! Täällä uudella työpaikkakunnallani ei ilmeisesti tarjota minkäänlaista mammaliikuntaa, eikä myöskään joogaa edes missään kuntosalilla, kummallista. Kotona olen joogaillut jonkin verran ja käynyt uimassa, pyöräilemässä ja sauvakävelemässä. Enemmänkin varmaan jaksaisi, mutta yksin liikkuminen on pidemmän päälle tylsää... No, onneksi pian saa ainakin vaunulenkeille kaverin mukaan. [:)]  Alaselkä on vihoitellut välillä, mutta tukivyö auttaa tosi paljon. Kipeiltä supistuksilta olen toistaiseksi välttynyt! Juoksun jätin pois jo melko alkuvaiheessa raskautta, kun ei tuntunut enää hyvältä.
 
Moikka!

Alkuraskaus veti fyysisesti heikkoon kuntoon ja edelleenkään ei tunnu olo niin energiseltä että jumppiin tai kuntosalille lähtisin. Löysin onneksi (Helsingistä) ihana  joogakoulun, jossa käyn kerran viikossa äitiysjoogassa. 1,5h viikossa saan keskittyä vain itseeni ja vauvaani, vahvistaa lihaksia oikealla tavalla etten vahingoita itseäni tai vauvaa ja saan mielen virkeyttä ja rentoutustakin. Lihaksille tekee ihanaa kun saa venytellä ja rankaa liikkeelle. Astmaatikkona tämä liikuntamuoto sopii minulle temponsa vuoksi myöskin. Lisäksi harjoittelemme tunneilla hengittämistä ja äänenkäyttöä. Ja opettaja on mukava ja rohkaiseva!
 
Salilla käymisen lopetin alkuraskaudessa, kun en tosiaan jaksanut olla hereillä! Työpäivän jälkeen niin väsy, että nukuin vain! Meillä on koira, jota sitten lenkitän ja nyt itse asiassa tossa reilun puolen tunnin päästä on tämän syksyn kolmas joogatunti. Tämä kurssi kestää marraskuuhun asti, ja toivon että jaksan ja pystyn loppuun asti olemaan mukana.
 
Salittelut ja lenkkeilyt olen minäkin joutunut jättämään vähemmälle.
Syynä väsymys ja selkäkivut.

Työmatkat joko kävelen tai huristelen polkupyörällä, eli ihan hyötyliikuntaa.
Ja minäkin olen aloittanut äitiysjoogan, sitä voin suositella lämpimästi kaiken kuntoisille odottajille.
 
Hypin tammikuulta vierailulle... Itsellä ainakin tuntuu että liikunta on vähintäänkin tuplaantunut raskaana ollessa, ja koko ajan olis into liikkua enemmän! Suuri syy on varmaan polttamisen lopettaminen mikä paransi liikuntasuorituksia, ja sitten kammo muuttuvasta kropasta ja pelko synnytyksen jälkeisistä kiloista, ja varmaan on muka jotenkin enemmän aikaa kun ei käy viihteellä (viikonloppuisinkin voi siis urheilla, hyvä minä!). Eli siis x-bikingia, pyöräilyä, joogaa, uimista. X-bikingissa on ollut pakko jättää nousut tosi minimiin ja kauaa ei pysty liian raskaalla vastuksella tekemään ettei syke nouse liikaa, mikä vähän turhauttaa (onko se raja 150? Luin jostain että 140 ja olen sen alla koittanut pitää, kerran sykemittari oli testauksessa). Salille pitäisi mennä huomenna, olen käynyt ennenkin mutta siitä on aikaa... Eli siis kevyillä painoilla! Ja vielä kun voi niin liikun pyörällä työmatkoja yms, ajattelin että kävellä ehtii sitten talvella ja vaunujen kanssa! Toivottavasti voi mahdollisimman kauan liikkua monipuolisesti, ei huvittaisi noita eri pyöräilyitä jättää pois (niissä kun pääsee hikoon kunnolla ja tuntuu että on tehnytkin jotain). Noh, luultavasti ainakin uimista ja kävelyä voi harrastaa loppuun asti ellei muuta!! On varmasti kaikille lihaksille käyttöä sitten h-hetkellä!
 
Tuohan kuulostaa Yohanna hyvältä, että olet intoutunut liikkumaan ja vieläpä niitä lajeja, joita suositellaan raskaana oleville!! 150 on yleisesti se raja, jota suositellaan, mutta eipä mullakaan koko ajan syke ole lähellä 150, joskus pyöräilen niin, että syke on 100-120. Riippuu niin päivästä, miten paljon jaksaa riehua [:D] Mulla myös turhauttaa välillä, varsinkin Combatissa, kun ei voi täysillä tempoa, mutta se nyt on muutenkin sellainen laji, että pitää kohta luopua siitä.

Toivotaan, että saadaan kaikki nauttia liikkumisesta ainakin jossain muodossa ihan loppuun asti!! [:)]
 
Joo, ihmettelin itekkin että mistä moinen innostus! Pelkäsin alussa että ei voi/jaksa liikkua paljon yhtään ja kunto heikkenee ja lihakset surkastuu ja sitten synnytys on vaikeempi kun on ihan rapakunnossa ja sitten vauvastakin tulee laiska kun se ei totu liikkeeseen jne, tämä on ollu tosi positiivinen ylläri! X-bikingissa nousee todella helpolla syke sinne yli 140 ja siinä kohtaa pakotan itteni himmaileen (tai mulla nousee se muutenkin tosi nopeesti, mutta laskeekin nopeesti), ärsyttää kun ei voi tehdä niin paljon kun jaksais. Mutta toisaalta nyt ekaa kertaa kunnolla joutuu kuunteleen kehoaan. Oppii senkin taidon! Ja nyt on ekaa kertaa tullut oikein hirveä hinku ja vierotusoireet ellei pääse liikkumaan tarpeeksi usein, ihanaa!! Toivottavasti kaikki pystyis nauttiin loppuun asti liikkumisesta!
 
 
 
Moi!
 
Raskausdiabeteksen takia oon yrittäny liikkua, ja on ollu kiva huomata että liikkuminen oikeesti vaikuttaa alentavasti verensokereihin. Mä kävin elokuun alkuun saakka ratsastamassa kerran viikossa. Se oli mulle ennen raskauttakin jo kaikista paras nollauskeino ja kaikista mieluisin liikuntamuoto. Lopetin sitte ku alko jännittää liikaa et jos putoan. Joskus tulee ihan hirvee hinku hevosen selkään ja ratsastuksesta luopuminen on tuntunu tähän asti suurimmalta "uhraukselta" jonka on joutunu raskauden vuoksi tekee. Mut onneks sen voi alottaa uudelleen heti ku paikat kestää :). Oon käyny myös salilla. Varasin omaohjaajalta ajan, ja tehtiin mulle sellanen raskauden ajaksi sopiva ohjelma. Vatsalihakset ja kaikki prässit sieltä jäi pois, sellaset liikkeet ylipäätään missä pitäis kauheesti ponnistaa. Mun saliharjotteluni keskittyy pääasiassa aerobiseen alle 150 sykkeellä ja käsien, selän, hartioiden vahvistamiseen/ylläpitoon. Vatsoja teen vaan ylläpitävästi eli kevyillä painoilla sellasia pitoja missä ei tuu liikaa revittyä. "Soutulaite" on mainio ku hartiat jämähtää istumatyössä ja luulenpa että vauvaa kanniskellessa ja imettäessä (toivottavasti) hartiat on myös kovilla. Suosittelen! Yllättävän vaikeeta on ollu saada syke pysymään alle 150ssä. Mun syke on tavallisessa treenissä hirveen helposti 150-180, on aina ollu, ni nyt tuntuu ihan "löntystelyltä" ku yrittää stepperillä saada pidettyy sykkeen kurissa. Mut eipä silti, siinä ku löntystelee puoli tuntia, ni tulee silläkin tahdilla hiki. Käyn myös hathajoogassa rentoutuskeinoja oppiakseni, mut siinä on alaselkä ja iskiashermo tehneet sellasia vihlasuja silloin tällöin, että en oo pystyny kaikkia asanoja tekee kokonaan. Huomaan et ihan perus rentoutusasana selälleen maaten jalat ja kädet suorana ei onnistu ku selästä vetää. Harmi... Mut joogan jälkeen iskias on parempi, eli aion jatkaa. Sit nää kuulaat syyspäivät on aivan mahtavia kävelypäiviä. Kävelyllä yritän täydentää viikottaista liikkumista niin et liikkuisin vähintään kolme kertaa viikossa. Päivittäinhän se hyvä olisi mutta aina ei vaan jaksa ja meillä on raksakin jonne pitää keritä. Toisaalta rakennusprojekti kyllä pitää huolen siitä että hyötyliikuntaa tulee. Vaikkei siellä enää ihan kaikkea voikaan nostella mitä ennen, niin ainakin siellä tulee käveltyä ja nosteltua jalkojaan, eikä tuu vaan löhöttyä sohvalla ja miettittyä mitä sit laittas suuhunsa :) Iskiaskin voi paremmin ku pysyy pystyasennossa ja liikkeessä.
 
Takaisin
Top