Raskaus ja lihaskuntotreeni

Tähtimieli

Silmät suurina ihmettelijä
Aktiiviset punttaajat ja jumppaajat, miten raskaus on vaikuttanut treenaamiseen? Missä vaiheessa aloitte vähentää painoja ja/tai jättää tiettyjä liikkeitä väliin?

Itselläni painot olisivat viime viikkoina pienentyneet muutenkin, kun salilla ei viitsi käydä koronan vuoksi, mutta positiivisen raskaustestin jälkeen olen vältellyt nk. loppuun asti treenaamista ja pidentänyt sarjoja 15-20 toistoon. Kyykyt, maastavedot ja punnerrukset hieman mietityttävät, missä vaiheessa ne kannattaisi jättää kokonaan pois. Samoin suorien vatsalihasten treenaamista kehotettiin neuvolassa välttämään, mutta mukaan annetun lappusen mukaan se tulisi lopettaa noin raskauden puolessavälissä :confused004 Entä oletteko lankuttaneet raskauden alussa?

En ole aktiivinen punttaaja, ehkä korkeintaan jumppaaja, mutta olen miettinyt saman suuntaisia asioita ja etsinyt niistä tietoa. Tuntuu olevan vähän ristiriitaista infoa tarjolla. Osa on sitä mieltä, että alkuraskauden voi mennä oman voinnin mukaan ihan niinkuin ennenkin, mutta jotkut taas sitä mieltä, että mm. lankutukset olisi hyvä jättää jo heti pois.

Olen yrittänyt kahlata läpi ammattilaisten kommentteja ja tullut itse siihen tulokseen, että jätän/jätin mm. lankut, vatsarutistukset ja erilaiset kierrot pois jo heti. Ehkä niitä voisi vielä alussa tehdä, mutta päätin ottaa varman päälle.

Itse en juurikaan tee kuin kehon painolla muuteenkaan niin kyykyt on ainakin olleet ihan suositeltuja ja tuntuneet hyviltä. Niitä olen tehnyt. Selkää olen vetristänyt selällään tai kontallaan, mutta vatsa makuulla tehtävät liikkeet tuntuivatkin jo niin ikäviltä heti alkuun, että nekin jäivät. Välillä vähän vaikea kyllä keksiä miten pitäisi esimerkiksi coresta huolta, kun tuntuu ettei mitään sinne käyviä liikkeitä nyt viitsisi tehdä..

Mäkään en ole aktiivinen punttaaja, mutta oon nähny jossain ohjelmassa, kuinka loppuraskaudessa oleva nainen teki maastavetoja. Riippuu varmaan ihan voinnista. Kyllä se keho kertoo mihin ei enää pysty. Vatsalihaksista luki yhdellä sivustolla näin: Aiemmin odottavalle äidille suositeltiin keskivartalo- ja vatsalihasharjoitteita raskausajalle kevennetysti, mutta nykykäsityksen valossa näillä ei ole todettu olevan hyötyä esimerkiksi synnytyksen jälkeiseen keskivartalon palautumiseen. Vastaavasti liian rankoilla keskivartaloharjoitteilla voidaan saada harmia aikaan vatsalihasten toiminnassa ja palautumisessa. Kyykkyjä itse tein ihan loppuraskauteen asti aina mahdollisuuden tullen, liittyi vahvasti myös mun työhön. Toki vain oman kehon painolla. :happy:

Olen ja olin ennen raskautta erittäin aktiivinen pumppaaja. Sanoisin yleisohjeena, että keho kyllä kertoo erittäin selvästi miten kauan ja minkälaista treeniä pystyy raskaana tekemään. Käytännössä jos jokin liike eivät tunnu pahalta, voi sitä tehdä.

Toki raskauden viimeisellä kolmanneksella kova treenaaminen ei ole suotavaa kohdun repeämän riskin vuoksi ja nivelten löystymisen vuoksi, mutta tässäkin kyllä keho varoittaa. Veikkaan, että moni ei pysty tuossa vaiheessa enää edes treenaamaan ja joka pystyy, se on juuri hänelle ok.

Minä treenasin ensimmäisen kolmanneksen normaalisti, mutta sitten viikoilla 12-13 alkoi niin kauheana pahoinvointi, että elämä oli yhtä oksentamista. Jos oli olo muuten hyvä ja aloitin treenin, niin oksennus tuli. Eli hyvin luonnollisesti se treeni jäi tuossa vaiheessa pois. Pahoinvointia minulla kesti monta kuukautta. Sitten kun se helpotti, oli ongelmana julmat liitoskivut, joiden vuoksi seisominen oli tukalaa, ja sitten vielä myöhemmin liikkeessä supisteleva (kivuton) kohtu. Eli yksinkertaisesti ei ollut mitään mahdollisuutta treenata, makuulleen piti olla lähes koko ajan.

Uudessa raskaudessa pyrin treenaamaan normaalisti ja jos käy kuten esikoista odottaessa, niin kyllä kroppa kertoo milloin pitää lopettaa (: siihen asti täysin normaalit treenit päällä.

Pitkälti samalla kannalla kuin Aiarana, paitsi niiden vatsalihasten suhteen. Se erkauma ei ole oikeasti mikään leikin asia. Mutta niin kauan kunnes masu kasvaa niin voi kaiketi tehdä suorakin. Kannattaa muistaa myös muissa liikkeissä vatsalle kohdistuva paine. Mä tein loppuun asti kyykkyjä, mutta puoli välin jälkeen vaihdoin hackiin. Maven taisin lopettaa kanssa siinä puolivälin hujakoissa. Penkin vaihdoin laitteisiin ja vinopenkkiin. Muuten jatkoin ihan alusta loppuun saakka, painot toki pieneni ja selällään tehtävät liikkeet jäi pois.

Täällä yksi pumppailija! Itse oon myös mennyt tosi fiiliksellä. Tarkoituksena oli aluksi reenata normaalisti raskaana, mut ensin pahoinvointi löi mattoon ja sitten pian tulikin tää korona niin punttisalit on kyl jääny vähemmälle :p En lähtenyt alkuraskaudessa oikeestaan muuttamaan reenejä mitenkään, mutta toki suorien vatsalihasten vahvistamisessa en nähnyt hirveästi hyötyä vaan lähdin jo alussa etsimään core-liikkeitä, jotka toimis myös pidemmällä raskaudessa. Aika pian kuitenkin huomasin että kunnolla itsensä piippuun vetäminen ja tosi isot painot ei enää tuntuneet hyvältä ja nosti sykettä hulluna. Myöskään rankka aerobinen ei tuntunut kivalta. Niinpä myös mulla painot vähän pieneni ja sarjat piteni. Vatsan kasvaessa tekniikkaa oon kytännyt myös extra tarkasti lantion lisääntyvän liikkuvaisuuden vuoksi ja kaikki hypyt oon jättänyt veks. Kyykyt on liike, joka on sujunut entiseen malliin, mut askel kyykyistä liitokset ei jostain syystä tykkää yhtään :stop:

Mulla oli muuten ihan sama askelkyykkyjen kanssa! Tuntui että koko häpyluu repeää ja selkäänkin sattui!

Kokemusta ei tietysti ole muuta kuin läpi raskauden treenaamisesta, mutta uskon sillä olleen suuri vaikutus siihen, että olin 2 viikkoa synnytyksestä jo uudelleen salilla :)

Joo, ehkä tosiaan kroppa useimmiten kertoo, missä vaiheessa kannattaa lopettaa. Itse huomasin jo tänään hölkkälenkillä, että syke nousi jotenkin hirveän herkästi ja välillä piti vaihtaa kävelyyn.

Olisiko jollakulla hyviä vinkkejä core-treeniin ja etenkin syviin vatsalihaksiin? Ilmeisesti ainakin monet kylkiasennossa tehtävät liikkeet sopii aika pitkällekin raskauteen.

Vatsankasvaessa se linea alba venyy ja vatsalihakset ihaan kuin siirtyy sinne kylkiä kohti, suorat vatsarutistukset siis päästää vaan tavaraa painumaan sitä rustoa vasten venyttäen sitä turhaan.
Vatsoja niitä kuuluisia syviä voi tehdä monella muullakin tapaa kuin perinteisillä rutistuksilla. Lantiokorin hallinta on ehkä se tärkein tekijä nyt..

Takaisin