Raskaus ja lentäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja *kittie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

*kittie

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei!

Onko teillä minkälaisia kokemuksia alkuraskauden (miksei myös myöhemmänkin) aikana lentämisestä? Meidän olisi tarkoitus lähteä viikon päästä lomailemaan etelän lämpöön, ja nyt on alkanut mietityttämään :) Eli, oletteko kokeneet jotain hassuja oloja, lisääntyvää pahoinvointia tjs lennon aikana? Entä nousut ja laskut?
Itellä on luultavasti rv6-7(ei vielä tiedetä varmuudella, koska keskenmenon jälkeen tärppäsi heti uudelleen, eli ekaa ultraa odotellessa:)) silloin meneillään, ja tiedän, että lentäminen ei ole "vaarallista" ennen loppuraskautta, mutta olisi kiva tietää, että tuntuuko se jotenkin erilaiselta....?

Toivottavasti jaksatte kertoa kokemuksistanne :)

Mä lensin HKI-Inari-HKI joskus rv 10 tienoilla, eikä se tuntunut mitenkään erilaiselta. Muutamat kyllä kauhistelivat, että kuinka uskallan lentää tollon. En siis tiedä onko se jotenkin vaarallista vai onko se vain ihmisten yleinen käsitys, että raskaus on sairaus ja silloin ei saa tehdä mitään...

Lensin myös rv 20 tienoilla Sveitsiin ja takaisin, eikä sekään tuntunut mitenkään erilaiselta. Sveitsissä oltiin 2,5 viikkoa lomalla.

Moikka,

mä olen lentänyt kotimaan- ja ulkomaanlentoja tän raskauden aikana jo neljä: viimeisin viikolla 28, eikä ole kyllä tuntunut yhtikäs missään. Jos sulla on taipumusta muutenkin turvotukseen, niin tukisukat jeesaa lentokoneessa, ja se, että muistaa juoda riittävästi vettä, koska koneessa tulee helposti nestevajausta ihan tavallisessa olotilassakin oleville. Kaikki lennot ainakin mun tietoni mukaan lennettään nykyän sellaisilla koneilla, joissa paineentasaus matkustamossa tapahtuu automaattisesti, joten ei tarvi pelätä yhtään mitään (jostain nimittäin luin, että se voi vaikuttaa, jos paineentasausta ei ole, mutta lentäjämieheni sanoi, että sellaisilla koneilla on lennetty matkustajalentoja viimeksi 70-luvulla).

Mitään oireita en siis kyllä ole huomannut, joten siitä vaan yläilmoihin! [:D]

Minä kanssa lensin joskus 10 rv 2 kertaa ja sitten ihan suomessa Oulu-Helsinki-Oulu rv 20 ja ei kyllä tuntunu yhtään erilaiselta. Vähän tuntuu että jotkut ihmiset tuppaa hiukan liiottelemaan noita juttuja, ja sen takia eivät uskalla mitään tehdä raskauden aikana.[:)]

Itse olen lentänyt sekä alkuraskaudesta, noin viikolla 10, että kun raskautta on ollut takana jo 22 viikkoa. Molemmilla kerroilla Etelä-Euroopan lämpöön. Mitään "outoja" tuntemuksia ei ollut kummallakaan kerralla.

Todellakin tuntuu, että kaikenmaailman peloilla raskaana olevia pelotellaan.  Itsellä on suunnitelmissa lähteä Thaimaahan 10 viikon päästä, jolloin viikkoja n. 20. Siis, jos tämä järjetön pahoinvointi helpottaisi...

Heip,

mä oon myös ihmetelly kauhistelua raskaana olevana lentämisestä. Lensin Ruotsiin jotain rv 11 ja nyt kesällä oli kahden viikon reissu Kiinaan rv 24-26. Ei kerrassaan mitään ongelmia. Nykytiedon mukaan lentäminen ei aiheuta sikiölle vaaraa. Normaalistikin käyttäisin pitkillä lennoilla lentosukkia ja vessaankin pääsi ramppaamaan riittävästi [:D] Jos vaan vointi on ok, niin ehdottomasti eikun reissuun vain! Finnairin paluulennolla minulle tarjottiin jopa omaa riviä, kun koneessa oli tilaa, jotta sain oikaistua jalat hyvin!

Kannattaa myös etukäteen tarkistaa kattaako matkustajavakuutus vauvaan liittyviä hoitoja/synnytystä, mikäli sellainen tulis eteen. Itsellä olis korvannu vko 22 asti, mutta sen jälkeen matkustaminen omalla vastuulla. Itsehoitolääkkeitä ei mukaan otettavaks ollu kuin Osmosal ripuli-nesteytys ja normi särkylääkkeet. Eli jos joku pöpö iskee niin se on vaan kärsittävä, mut normi hygieniasäännöillä ei pitäis tulla ongelmia sen enempää kuin muutenkaan (käsidesifiointiaine!). Järvissä uimista ei välttämättä suositella ulkomailla, kun ei tiedä kuinka puhdasta on vesi, mutta merivesi on kai suht puhdasta, itse ainakin uin.

vastailen tänne nyt vähän jäkijunassa, mutta ihan siinä mielessä, kun matkustan itse paljon lentäen ja halusin asiaa selvitellä...mitään kovin suurta syytä lentomatkustamisen kokonaan poisjättämiseen ainakaan ei tietääkseni ole. Jos kärsii matkapahoinvoinnista, kannattaa tarkistaa voiko matkapahoinvointilääkkeitä käyttää raskaana ollessa. Paineenvaihtelut koneessa ovat hyvin vähäisiä, joten sillä ei liene merkitystä raskaudedn kannalta. Kosminen säteily (avaruudesta tuleva ionisoivaa säteilyä) on sitten pari-kolmekymmentäkertaineen maan kamaralla olemiseen verrattuna, toisaalta maaperästä peräisin oleva taustasäteily vastaavasti vähän vähäisempää, mutta kokonais säteilyannos on käsittääkseni hieman suurempi ilmassa, kilometrien korkeudessa. Tilastollisesti katsottuna sikiöannos pysyy kuitenkin reilusti alle suositusannosrajojen, vaikka lentelisi useita kertoja raskakusaikana. Ihan loppuraskaudesta ei lentämistä suositella sitten muista syistä. Itse uskon, että ihan hyvin voi lentää myös raskaanakin.

Takaisin