Raskaus ja lemmikit

Livie

Kommentoinnin ninja
Syyskuiset 2021
Elokuiset 2024
Onko muilla syyskuisilla lemmikkieläimiä ja miten ne on reagoineet raskauteen? Huolettaako jokin vauva-arjessa lemmikkeihin liittyen?

Meillä on 11-vuotias koira ja 4kk ikäinen koiranpentu. Mulla on laskettu aika 11.9. ja pentu täyttää vuoden 23.9. Toivottavasti ei mee niin pitkälle, että tulis synttärikaima :confused: Vanhan koiran kanssa mennään päivä kerrallaan, on jo useampi lääkitys ja en usko, että näkee enää ensi syksyä, valitettavasti.

Mummokoira haisteli yks päivä pitkään ja hartaasti mun nännejä ja napaa, ei koskaan aiemmin oo kiinnostunut sillä tavalla ihmisistä. Että voisko vaistota.. en tiedä. Pentu ei ainakaan tiedä mistään mitään :p

Vähän tuo nuorempi koira hirvittää, on kauhea adhd ja tohottaja. Toivottavasti aikuistuu syksyyn mennessä jo jonkin verran. Varmaan hankitaan Stokken Tripp Trapp newborn setillä, et saadaan vauvalle turvallinen paikka hengailla.
 
Mä olen ihan varma, että meidän kissa aisti heti raskauden. Käytös muuttui niin erilaiseksi, kun oikein hyppäsi syliin ja kiehnäsi ja nukkui mun mahaa vasten. Normaalisti vain nukkuu sohvan selkänojalla mun takana.
 
Meiltä löytyy 2 koiraa (11v ja 8v) sekä kissa (8v). Meillä nuo molemmat koirat alkaa olla jo sen verran vanhoja etteivät kyl oo sen enempää reagoineet raskauteen. Kissastakaan en oo mitään huomannut. Toki meillä jo kaksi aiempaa lasta joten vilinää riittää. Tuskin siis kolmas tilannetta muuttaa sen enempää. Esikoisen kanssa koirat olivat innokkaita hoivaajia mut kuopusta eivät oo enää hoivanneet.
 
Meillä on kaksi kissaa. Mies siivoaa yleensä hiekkalaatikon, nyt varsinkaan en enää koske siihen.

Kuopus kun syntyi oli se kissoille uusi juttu. Odotusaikana vanhempi kissa nukkui vatsani vieressä usein päikkäreitä. :shy: Vauvan synnyttyä oli hieman kiinnostunut. Pari kertaa on löytynyt parisängystämme vauvan jalkopäästä nukkumasta. Pinnasänkyyn ei onneksi ole pyrkinyt, ovea pidetään silti usein kiinni.

Nuorempi kissa pelkäsi hurjasti rääkyvää nyyttiä. :grin Jossain kohti tottui, mutta kun vauva lähti liikkeelle pitää huolta ettei päästä lähelle itseään.

Nyt touhuava taapero saattaa käydä tukistamassa vanhempaa kissaa jos ei itse kerkeä väliin. Kissa ei välitä mitään. Hänellä on varmaan ajatus et hän on vanha ja häntä on suojeltava. En liiku senttiäkään.

Tuleva tulokas ei ole siis enää niin kova pala.
 
Koira 7 v, en ole huomannut että olisi reagoinut raskauteen. Lähinnä mietityttää sitten vauvan kanssa, tuo on nimittäin aikuisesta iästään huolimatta aika pöljä edelleen - kiltti ja tottelevainen kyllä, iso ja vauhdikas vaan. Luulen, että uudesta talosta rajataan yksi huone/vauvan huone koiravapaaksi alueeksi (ollaan muuttamassa vielä kevään/kesän aikana), siellä uskaltaa sitten laittaa lapsen lattiallekin kun alkaa olla sellainen leikkimatto-ikäinen. Myös ajattelin opettaa koiralle, että vauvan ympärille jätetään aina tilaa, eli jos vauva sylissä, niin silloin ei tulla ihan kiinni.
 
Mäkin oon miettinyt, että pitäis opettaa sitten koiralle, että jättää vauvalle tilaa. En tiedä onnistuuko, tuolla pennulla ei oo mitään käsitystä mikä on personal space :joyful: se välillä tukkii ihan suuhun asti, jos sitä kiinnostaa jokin asia. No, ehkä harjoittelun kautta..

Meidän piti laittaa talo myyntiin keväällä, mut ehkä pitää vielä lykätä. Tässä on iso aidattu takapiha, helpottaa jos on vauvan ja koiran kanssa yksin, saa päästää takapihalle eikä tarvi heti pukea päälle ja lähteä lenkille.

Meillä on jo mun työhuone pentuvapaa alue, ovessa on portti, jotta vanha koira saa lepäillä siellä mun työpäivän ajan. Siitä tulee jossain välissä vauvan huone, luontevasti sitten jatkuu koohotin vapaana alueena :angelic:
 
Meillä selkeästi synnyttäneet nartut ovat huomanneet raskauden. Ne näyttävät ihan siltä, että ”mä niin tiedän tuon vaiheen”. Nuoremmat ovat muutenkin niin urpoja että eivät huomaa mitään.
Meillä on yläkerta koiravapaa alue, alakerrassa saavat viettää aikaa kaikkialla. Olen kyllä miettinyt pitäisikö alakerrasta rauhoittaa yksi huone koiravapaaksi. Näitä kun on lauma, niin aika koirien ehdoilla on tätä taloutta pyöritetty tähän asti.
 
Meillä on koira, mutta asustaa 99% ulkona. Ei ole ilmeisimmin tajunnut mitään, samanlainen touhottaja kun ennenkin :grin kissa sen sijaan on varmaan jotain hoksannut koska on alusta asti viihtynyt lähellä ja mahan päällä. Etsii myös missä olen jos olen kotona mutten samassa huoneessa :grin
 
Meillä edellisessä odotuksessa kissat 'vahti' mua ja kiehnäsivät enemmän, koira lopetti mua vasten hyppimisen.

Nyt kissat taas kiehnänneet enemmän, mutta koirasta en oo huomannut muutosta.
 
Kissat eivät ole kyllä tajunneet mitään. Normaalistikin saattavat tulla tallomaan päälle jos makoilen sängyssä, nyt tekee kyllä julmetun kipeää kun iso kissa painaa tassulla vahingossa aran rinnan päälle:wtf:

Meillä on lisäksi kilpikonna. Sen terraariota pitää jossain vaiheessa ruveta tekemään lapsiturvallisemmaksi (korkeammat seinät ja kansi), sillä konna voi tartuttaa salmonellan jos ei pese käsiä käsittelyn jälkeen. Matelija ei muutenkaan ole yhtään sylieläin, eikä sitä saa kiusata sitäkään vähää mitä kissoja.
 
Meidän rakas koira piti valitettavasti lopettaa viime vuonna :sorry: Oli jo vanha ja monisairas. Toivoin niin hartaasti, että meille ehtisi syntyä lapsi sen koiran aikana, mutta niin ei oltu tarkoitettu.

En tiedä ollaanko ihan hulluja, mutta suunnitellaan pennun ottamista sitten, kun olisin kotona lapsen kanssa. Tällä hetkellä koiran ottaminen mahdotonta, sillä pennulle tulisi niin pitkiä päiviä yksin.

Mielenkiinnolla odotan, että osoittaako hevoset mitään mielenkiinnon merkkejä, kun menen viikonloppuna katsomaan pitkästä aikaa :happy:
 
En oo huomannu, että meidän koira olisi mitenkään reagoinut raskauteen. Mielenkiintoista nähä miten koiran käytös muuttuu raskauden edetessä. :)

Meillä on sen verran pieni koira, ettei oo tarvetta rajata koiravapaata aluetta kotiin. Ei pääse esim. sänkyyn hyppäämään.
 
Meillä koira alkanut pitää päätä mun vatsan päällä ajoittain. Teki viime raskaudessa samaa. Normaalisti ei päätä laita mun mahan päälle :)
 
Mä olen ihan varma, että meidän kissa aisti heti raskauden. Käytös muuttui niin erilaiseksi, kun oikein hyppäsi syliin ja kiehnäsi ja nukkui mun mahaa vasten. Normaalisti vain nukkuu sohvan selkänojalla mun takana.
Olisin voinu kirjottaa saman meidän vanhemmasta kissasta, joka ei yleensä ole mikkään sylimyyrä. Toinenkin kissa on alkanut tupata useammin syliin viime aikoina.
 
Takaisin
Top