Raskaus ja lääkkeet

Eeeeliah

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ketoprofeenihan on kiellettyä raskausaikana mutta...
osaakos kukaan sanoa lihasrelaksanttivoiteen sopivuutta niskaan ja hartioihin levitettynä joka siis sisältää ketoprofeenia? :)
 
mulle lääkäri määräsi voltaren emulgeliä (tarkoititko näitä mobilat ym juttuja..?) ja sanoi että niitä voi käyttää
 
Luulis että paikallisesti käytettävät voiteet on periaatteessa ok, tuskin niistä kamalasti imeytyy aineita verenkiertoon ja sitä kautta pääsisi istukan läpi sikiöön. Mutta aina parempi tarkistaa. Onkohan sitä olemassa jotain neuvovaa puhelinnumeroa, josta tällaisia voisi kysellä? Mulla ainakin neuvolakortissa oli joku mainos maksullisesta neuvola-puhelimesta. Tietäiskö ne tällaisia, ettei aina tarttis lääkäriin mennä kysymään? Tai voisko sitä vaan soittaa omalle neuvolatädille?
 
Lääketietokeskuksen sivuilla on paljon tietoa tästä aiheesta.

Voitte mennä sivulle http://www.laaketietokeskus.fi/page.php?page_id=33&suoritahaku=kylla&hakukriteeri=nimi&hakusana=mobilat
ja kirjoittaa hakusanaksi esim. Mobilat, jonka kohdalla hakutuloksessa mainittiin mm. että "Raskaus ja imetys:
Valmisteen käytöstä raskauden ja imetyksen aikana tulee ensin neuvotella lääkärin kanssa. Sitä ei tällöin saa käyttää suurilla ihoalueilla eikä rintojen alueella".
 
Mulle sanottiin apteekissa että ei kannata käyttää mitään muuta ku Panadolia ym. pidempinä kausina nautittuna, koska noista voiteista liukenee myös verenkiertoon vaikuttavia aineita esim. Ketoprofeenia ja sitä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Apteekin työntekijä katsoi nämä tiedot jostain "raskaus-tietokannasta".

Sain sitten lääkäriltä Paratabs 1 g, joka vastaa kahta samaanaikaan otettua Panadolia ja vaikuttava aine parasetamoli joten sitä saa käyttää...

Varmaanki aika paljon mielipide-eroja lääkäreillä ja apteekin työntekijöillä, mutta tälläiset infot minä sain... ja jäi sitten se Mobilat sinne apteekin hyllyyn :D
 
Mulle on sekä Diacorissa että neuvolassa sanottu, että särkylääkkeistä Panadol on ainoa jota suositellaan ja niitä voi ottaa enimmillään 2tbl kolmesti päivässä ihan hyvällä omallatunnolla. Ja että Mobilaattia saa käyttää jos kokee että siitä jotain hyötyä on, koska ne aineet ei kuulemma niin paljoa imeydy että niistä jotain haittaa olisi.
 
Eli tosiaan on paljon eroja lääkäreissä ja muiden asiantuntijoiden mielipiteissä :D Mulle sanottiin Mobilatista että jatkuvaa käyttöä ei suositella ja tuli nyt mieleeni, että Buranastakin sanoi apteekissa farmaseutti että muutama tabletti silloin tällöin ei pahaa tee... 
 
Joo.. mä ihmettelin myös neuvolassa ku jokapuolelta kuulee niin erilaisia ohjeita. Neuvolatätini sanoi että tuskin monistakaan lääkkeistä kauheasti haittaa on.. kyse on vaan siitä että ei olla kunnolla tutkittu niiden haittoja.. ja tämän vuoksi lääkefirmat eivät halua ottaa vastuuta asiasta ja kirjottavat ohjeisiin ettei lääkettä suositella raskaana oleville. Paras kuitenkin pysytellä parasetamolissa koska sen on todettu olevan vaaratonta oikeissa annostuksissa. 
 
Juuh, ainakin yhdelle tutulle oli toinen lääkäri määrännyt mobilatia ja toinen sitten kauhistellut että no ei, ei sitä saa raskaana käyttää. Ota näistä nyt selvää. Itse komppaan kyllä MiniMöötä tuossa edellisessä kommentissa.
 
4.6 Raskaus ja imetys
Mobilat-emulsiovoidetta voi käyttää raskauden aikana, harkitsemalla huolellisesti saavutettava hyöty
mahdollisiin haittoihin verrattuna. Sitä ei kuitenkaan tällöin pidä käyttää suurilla ihoalueilla.
Imetyksen aikana emulsiovoidetta ei pidä käyttää rintojen alueella.

http://www.tohtori.fi/laakeopas/

Itse en ole laittanut mobilaattia, en syönyt särkylääkkeitä jne. Otan vain pakollisen astmalääkkeen ja tarvittaessa närästykseen Rennien.
 
Onkos kellään mitään kokemuksia raskaudesta ja ihan jumalattomasta siitepölyallergiasta? Mulla alkaa nyt jo vaivaamaan ja mitään lääkkeitä ei saa käyttää... :S Hommasin homeopaattisia "lääkkeitä", katsotaan onko niistä apua :D
 
Moi!

Minä kans oon jo kauhuissani, kun on kuulemma ennustettu, että koivu kukkii tavallista runsaammin tänä keväänä. Voihan niiskaus ja silmien kutina!!! [:(]  Torstaina on neuvolalääkäri, niin ajattelin kyllä kysäistä, onko mitään lääkitystä mitä voi käyttää, edes silmätippoja. Kun silmät mulla ainakin reagoi aina pahimmin. Nyt jo on ollu oireita ihan pelkästä katupölystä... [X(]
 
Takaisin
Top