Raskaus ja Klexanen tarve

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Osama
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Osama

Satasella mukana keskusteluissa
Hei,

tuttavani oli taannoin jalkaleikkauksessa ja sai siitä trombin eli veritulpan jalkaan. Raskausaikoina hän on joutunut pistämään Klexanea (ohentaa verta) kun Marevan lääkitystä ei raskaana ollessa saa käyttää.

noh, itselläni oli viime helmikuussa keuhkoembolia (eli keuhkoveritulppa) jouduin aluksi pistämään klexanea ja sit syömään Marevania 7kk. Nyt siis lääkitys loppu, ja vauvan yritys on alkanut.

Sitä vaan halusin tiedustella, että onko täällä Klexanen käyttäjiä raskauden aikana?

Itse kysäsin emboliaa hoitaneelta lääkäriltä tätä asiaa että joudunko pistämään klexanee kun mahdollisesti tulen raskaaksi - hän ei osannut vastata. Ehdotti että kysyn neuvolasta sitten. Toki kysynkin kun joskus raskaus on alkanut.

Mutta mielenkiinnosta siis kysyn täälläkin

googlaa lääketietokeskus ja kato mitä ne sanoo raskaudesta ja sun lääkityksestä.

Sitte on joku tetraloginen-juttu, josta selvii yhtä sun toista lääke hommaa. Joku meidän kirjottaiista varmasti tietää k.o. laitoksen. Nyt ei ite muista ...

auttaka siskot siis!

maarinen ilmeisesti tarkoitti tuota Teratologista tietopalvelua
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Meillä on suvussa perinnöllinen veren hyytymishäiriö (laskimotukosriski on korkea) ja siksi yksi jos toinenkin meistä on käyttänyt Klexanea koko raskausajan ja yleensä puoli vuotta Marevania synnytyksen jälkeen. Plus sitten varsinainen synnytys käynnistetään noin viikkoa ennen laskettua aikaa, jotta synnytyssairaalassa on esimerkiksi varattuna tarvittavia veren hyytymistekijöitä ja prosessi sujuisi hallitusti ilman tukoksia tai toisaalta ilman suurempia vuotoja. Pk-seudulla eka neuvolakäynti sijoittuu yleensä vasta viikolle 10 eli raskauden alettua ainakin kannattaa ottaa ajoissa yhteys neuvolaan, joka konsultoi hoitavaa yksikköä ja he puolestaan erikoislääkäreitä. Klexanet aloitetaan hyvissä ajoin ja INR-arvoja seurataan melko tiuhaan. Loppuraskaudesta annosta yleensä nostetaan ja oma hankaluus onkin sitten pistopaikkojen löytyminen, kun maha on pinkeä ja mustelmat paranevat hitaammin kuin yleensä. Marevanin kanssa läträäminen on kyllä työläämpi juttu, jälkivuoto tuntuu jatkuvan loputtoman pitkään ja ekat kuukautisetkin jatkuvat kuukaudesta toiseen... Mutta Marevankaan ei ole este imetykselle tms.
Tsemppiä, toivottavasti vauvahaaveista tulee pian totta!

Tuohon Klexanen tarpeeseen taitaa vaikuttaa se, minkä takia olet trombin saanut. Selvitettiinkö asiaa keuhkoembolian toteamisen yhteydessä mitenkään?

Itselläni on todettu apc-resistenssi eli geenivirhe joka altistaa tukoksille. Selvittely lähti liikkeelle äitini saatua trombin. Häneltä otettiin verikokeesta tuo geenitesti ja suositeltiin teettämään se myös lapsilleen, koska kyseessä tosiaan geenivirhe joka siirtyy eteenpäin lapsille. Apc-resistenssiä on olemassa eri "vaikeusasteisia". Itselläni tuo tukosalttius on lievä eikä minulla itselläni tukosta ole koskaan ollut.

Kun tulin raskaaksi, neuvolasta tehtiin lähete sisätautilääkärille joka arvioi antikoagulanttitarpeen. Minun kohdallani Klexanea ei tarvitse aloittaa raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen ja sitä käytetään 6 viikon ajan. Osalla Klexane kuitenkin aloitetaan jo raskausaikana. Käsittääkseni jokaisen kohdalla tuo Klexanen tarve arvioidaan yksilöllisesti, mutta jos villin veikkauksen heitän niin luultavasti joudut Klexanea käyttämään jo raskausaikana, koska itselläsi on trombi jo ollut.

Menestystä vauvan yritykseen!

Mä olin noin kuukautta aikaisemmin sydämenjohtorata poltossa. Ja siitä ilmeisesti syntynyt hyytymä joka lähtenyt liikkeelle. Tutkittiin tämä perinnöllisyys ja sitä ei ollut.
No joka tapauksessa kun joskus odotan lasta niin otan asian esille neuvolassa.

No niin eli olen raskautunut jo 9.12. 2010 ja Klexane aloitettiin tammikuussa -11. Sitä sitten pistellään päivittäin aina 6vko synnytyksen jälkeen.

Hei Osama,

olisi kiva kuulla miten Klexanen käyttöäsi on seurattu näin raskauden aikana? Verikokeet ja onko ollut ylimääräisiä ultria tms?

Itselläni on ollut keuhkoembolia e-pillereistä johtuen nuoruudessani. Tulin raskaaksi tämän vuoden tammikuussa ja sain piikkireseptin, mutta keskenmeno tuli ennen piikityksen aloittamista. Lääkärin kanssa sovittiin että alan seuraavassa raskaudessa heti plussasta piikittämään ku reseptikin oli valmiina. Näin olen nyt tehnyt ja olen pian kaksi viikkoa piikittänyt. Ilmeisesti tätä piikittämistä ei seurata mitenkään, mutta käsittääkseni tämä pistäminen ei sinänsä ole vaarallista. Mutta mukava olisi tietää miten muilla on sitä seurattu.

Mulla myös todettiin raskauden alussa APC-resistenssi.. Mulla ei raskausaikana alotettu lääkitystä ollenkaan mutta synnytyksen jälkeen 6vko Klexanea jouduin pistämään..
Mulla tuo tutkittiin siks kun äitillä oli keuhkoveritulppa ja sillä todettiin tuo APC.resistenssi. Se oli sit lekurissa maininnu et oon raskaana ja lääkäri oli käskeny mun mennä testeihin mahdollisimman nopeesti jotta saadaan selville onko mulla myös tuo geenivirhe.
Mut oon myös kuullu et joillain alotetaan jo joko alkuraskaudessa tai loppuraskaudessa tuo piikitys.. Mulle ne sano eka et viikolla 30-34, sit sanottiin et vasta synnytyksen jälkeen ja sit sanottiin et ei ollenkaan ja sit muuttukin taas et synnytyksen jälkeen..et ilmeisesti se on vähän lääkäristäkin kiinni, koska mulla vaihtu melkein joka kerta lääkäri kun kävin ultrassa..

Heippa,
oikeastaan mulla ei ole seurattu sitä mitenkään. Ajattelin, että INR arvoja taas aletaan mittaamaan mutta ei. Ainostaan kävin silloin heti alussa lääkärillä jossa kirjoitettiin resepti, samlla sain lähetteen jalkojen uä kuvaukseen (varmistetiin ettei tukoksia jaloissa ole).  Lääkäri soittelee mulle tossa loppuraskaudesta ja antaa ohjeita miten synnytyksen käynnistyessä menetellään. Ilmeisesti siis jätetään pistämättä kun tuntuu että lähtö lähellä (luulisin)
Ajattelin kysäistä samalla kun lääkäri soittaa että onko ne varautuneet siihen että mahdollisesti vuodan enemmän.
Mulla hoito ja synnytys tapahtuu kätilöopistolla.

Takaisin