Raskaus ja allerginen nuha/astma/atopia

Vesimeloni

Näppärä viestien naputtelija
Moi.

Kyselisin täällä kohtalotovereilta, mitenkä olette pärjänneet allergian kanssa raskausaikana.

Itse siis olen melkein läpivuotisesta allergisesta nuhasta kärsivä ihminen ja olen siihen apteekista saatavia reseptittömiä allergialääkkeitä syönyt.

Kun alettiin yrittämään vauvvaa, niin lopetin saman tein niiden lääkkeiden napsimisen. Raskautumisen tunsin jo yli viikko ennen kuukautisten oletettua alkamista, sillä nenä oli ihan harvinaisen tukossa öisin...
Noin rv6 mulla sitten paukahti poskiontelotulehdus kunnon kuumeella. Kuumetta oli 6 päivää. Sain amoxin kuurin ja nasonex-nenäsuihketta.

Lääkäri sanoi nenääni ja nieluuni katsoessaan että hän kirjoittaa mulle viikon sairaslomaa ja soita sitten jos olet vielä puolikuntoinen, niin laittaa lisää. Nieluni oli siis varmaan aika kamalan näköinen. Paksua veristä räkää siellä kuulemma valui, itsehän en tuosta verisyydestä tiennyt  koska en ollut viikkoon saanut mitään ulos niistämällä vaan kaikki jumittui sisälle.

Noh, olen nyt siis toipunut tosta poskarista (melkeen kolme viikkoo kokonaisuudessaan meni) ja eilen aloin sitten aivasteleen, oli kipeeksi tuleva olo ja nenäliina tuli kauttaaltaan kirkkaan punaseksi kun siihen aivastin, joten vuodan taas verta jostain tuolta nenästä/nielusta.

En ole nasonexia käyttänyt säännöllisesti "parantumisen" jälkeen, koska mun nenän limakalvot ärtyy siitä ja ne on muutenkin ärtyneet... Miten voisin siis välttää ettei toi poskiontelontulehdus uusisi taas...
Nänehuuhtelukannustahan ei poskionteloiden kannalta ole mitään hyötyä, ennen kuin poskiontelot on leikattu niin että se vesi pääsisi sinne asti virtaamaan... Ja huuhtelun jälkeen limakalvoille jäävä kosteus on omiaan lisäämään bakteerien kasvua, joten ton sarvikuonon kanssa oon jättänyt rauhaan.

Onko ketään muuta jolla ois raskausaikana ollut tällaista tukkoisuusvaivaa ja poskiontelotulehduksia ja mitään mikä niihin ois ollut hyvä apu?

Mullahan toi poskari laukaisi myös melkoisen obstruktion ja hakkaavan yskän öisin, mutta astmatutkimuksiin en hakeutunut, koska eihän niitä rasitustestejä voi raskaana tehdä. Astmaattiset oireet helpottivat noin puolessatoista viikossa, säikähdin kyllä silloin kun pari kertaa esim portaiden nousun jälkeen en hetkeen meinannut saada hengitystä tasaantumaan millään, kun uloshengitys oli niin vaikeaa...

Hei vesimeloni!

Minä kärsin raskausaikana allergisesta nuhasta, jonka aiheuttajana oli siitepölyt. Lääkärini määräsi minulle Heinix-nimistä lääkettä allergiaoireisiin ja söinkin sitä koko toissa kesän eli loppuraskauden ajan. Heinixin vaikuttava aine on setiritsiini, mikä on tutkituin allergialääkkeistä. Vaikkakin tuoteselosteesta käy ilmi ettei sitä suositella raskaana oleville niin lääke on kuitenkin pienempi paha kuin elimistölle aiheutuva stressi allergiaoireista. Terveen pienokaisen olen synnyttänyt vaikka käytinkin raskausaikana allergialääkkeitä. Suosittelenkin ottamaan lääkäriin yhteyttä ja pyytämään reseptiä allergialääkkeeseen.

Ahaa, hyvä kuulla ja kiitos vastauksestasi Maajo. [:)]

Muistaakseni Heinixiä ja Cetiriziniä saa ilman reseptiä, mutta ehkä kuitenkin kysäsen seuraavan kerran kun lääkärissä käyn. Mielelläni en mitään lääkityksiä alkaisi edes vaikka lääkäri määräis, vaan haluaisin kokeilla ensin "luomumpia" keinoja jos kellään on kokemusta semmoisista. [:)]

Mielenkiintoista lukea näistä allergiajutuista, kun itselleni on käynyt ihan päinvastoin emoticon

Ensimmäisen raskauden alettua olin ihan paniikissa varaamassa aikaa lääkäriin allergialääkityksen kuntoon saamiseksi kevättä ajatellen.Olin kuullut, että oikein mitään elääkitystä ( antihistamiini/ kortisoni) ei voisi ottaa raskauden aikana.Normaalisti kevät on minulle yhtä h****ttiä, ja pelkäsin tulevaa ihan tosissani. Olen allerginen koivulle, lepälle ja heinille.
Juurikin tukkoisuus on pahin ongelma. Ihan kuin asuisi pullossa, on korvatkin nuhan takia niin lukossa.
Kevät tuli ja meni ja yhden yhtään allergiaoiretta ei ilmaantunut koko kesän aikana.  Niin uskomatonta kuin se onkin. Ilmeisesti elimistön omat kortisonitasot oli niin korkealla että ehkäisi allergiaakin.

Toivottavasti tässä raskuaudessa kävisi yhtä onnekkaasti emoticon

Tsemppiä allergioiden kanssa!!

Mulle kävi ihan samalla tavalla kuin sulla, Sanna: raskaana ollessa en saanut allergiaoireita ollenkaan! Olen siis oikeasti pahasti allerginen puiden (monen eri puun) siitepölylle, ja yhden yhtä allergialääkettä en joutunut silloin keväällä tai kesällä ottamaan, vaikka sainkin lääkäriltä varmuuden vuoksi reseptin lääkkeitä varten. 

Toisin on nyt: täällä missä asun on hädin tuskin kevät alkanut, ja sen kun vuotaa, ja silmiä kutittaa... 

Takaisin