Raskaus & eläimet

taskumari

Jostain jotain jo tietävä
Moikka!

Eli mä ihan semmosta mietin, että vaistoavatkohan eläimet jotenkin raskauden?
Tuossa pari päivää takaperin mietin oman kissani käytöstä, se kun on mm. ruvennut kiehnäämään entistä enemmän, ja nimen omaan vatsan lähettyvillä (olettaen, että olen siis istuallani / maaten), se "suojelee" vatsaani muilta ja jopa pesee sitä melkein joka päivä, kun saa vain tilaisuuden. Ennen tuo nukkui selän takana tai nenä kaulaani vasten, nyt nukutaan vain vatsan vieressä.
Ennen raskautta ei mitään näistä, ja nämäkin pikkuhiljaa ilmenneet. Muutama kuukaus takaperi muistan miettineeni mikähän kissaa vaivaa, kun tuo käyttäytyi vihaisen oloisesti mua kohtaan, jälkeen päin mietin olisko kyse raskaudesta ollut ja tuo vain suhtautui silloin miten suhtautui.

Eli mitä mieltä te olette, voivatko eläimet vaistota raskauden? Jos voivat, onko omia kokemuksia?
 
Mulla ei oo kissoista kokemusta, mutta koirissa kuulemma on jotain tommosta "vaistoa".
Etenkin vartio- ja paimennustehtäviin jalostetut rodut alkavat kuulemma vahtia tulevaa mammaa jotenkin tarkemmin. Yhden tuttuni koira heittäytyi todella ylisuojelevaksi, eikä meinannut päästää lapsen isää emäntänsä luo... Mutta se koira olikin vähän ääritapaus.
Eli en tiiä onko asiaa tutkittu, mutta ei välttämättä mikään mahdottomuus. Vaistoaahan, tai tietäähän, esim susilaumakin, että onko alfanaaras tiineenä, samoin vissiin apinoiden keskuudessa. Eli jos eläimet omassa laumassaan jostain vain tietävät nämä asiat, niin miksei lemmikki voisi vaistota sitä omasta laumastaan, eli perheestään. [:)]
 
Meillä ei ainakaan vielä ole havaittu mitään muutosta. Edelleen yrittävät pikku fifit pomppia mahan päältä kuten ennenkin.
Kaverin koirat tosin vauvan syntymän jälkeen tajusi olla hiljaa esim ovikellon soidessa. Sitten se kumminkin jonkin ajan päästä loppui. Olisko tuossakin ollut jotain järkeä, että ne tiesivät että nyt muuten täytyy olla hiljaa..
 
Meidän kissa on samanlainen höntti kuin aiemminkin, mutta toisaalta se on niin tuore meidän perheessä, ettei se itsekään ole sukukypsä vielä.. :)

Koitin eilen saada toimintaa maha-asukkaaseen kaivamalla viulun esiin.. Soitan siis aikast tosi harvoin, lähinnä tässä joulun tienoilla.. Noh, mahassa ei tuntunut mitään toimintaa, mutta kissa tuijotti mua silmät suurina koko ajan. Puolen tunnin jälkeen se tuli istumaan mun jalkojen juureen ja alkoi miukua tuijottaen suoraan silmiin. Kai se oli merkki, et voiksä hei lopettaa jo [:D][:D][:D]

Ainakin mun koira (joka jäi äidin luo kun lähdin opiskelemaan..) tunnistaa heti, jos on surullinen tai huolissaan, ja tulee "lohduttamaan". Esimerkiksi kun mä olin eronnut aiemmasta suhteestani ja muutin vähäksi aikaa vanhempieni luo, niin koira seurasi mua monta viikkoa eron jälkeen ihan erilailla kuin muuten. Nyt en ole huomannut mitään eroa. Tosin ei asutakaan samassa taloudessa. Ehkä sekin vaikuttaa, että koira on jo pian 13-vuotias ja sillä alkaa olla kaikki aistit vähän heikonlaiset..
 
Mä en ole vielä huomannut muutosta meidän koirissa. Tykkäävät kyllä molemmat seurakoirina olla niin kyljessä kiinni kuin vaan pystyy ja nuorempi välillä makaa päälläkin. Varovaisuutta ei ole tullut ainakaan mua kohtaan vaan tallovat mahaa sohvalla maatessani, jos olen niiden kulkureitillä....
 
Meillä on 3 koiraa ja 3 kissaa, eikä kukaan tunnu huomanneen vauvan oloa masussa. :D
Tai no ehkäpä tuo uros sakemanni, sen verran että ennen aina hyppi mua vasten kun oli niin innoissaan kun tulin kotiin. Mutta nyt hyppii vain ilmaan ei enään ollenkaan vasten :)
Ja tuo narttu sakemanni kokeneena mammana tuntuu huomanneen että jotain siellä nyt kasvaa kun on aina niin rauhallinen mun lähellä vaikka muuten on aivan vauhko :D
Tuo tanskandoggi ei tunnu huomanneen ainakaan vielä, toki on meille vasta hiljan tullut ja muutenkin luonteeltaan perus rauhallinen.

Kissat taas eivät ovat huomanneet mitään!
yksi kissa juoksi viimeyönä mun mahan päältä.
Yksi kissa hyppäsi kaapin päältä mun päälle.
ja muutenkin aina nukkuu mahan päällä :)
 
Nyt kun talvi tuli onneksi tänne eteläänkin niin taidan laittaa ostoslistalle kenkiin laitettavat liukuesteet. Eilisellä lenkillä koirien kanssa meinasin kaatua varmaan viisi kertaa...
 
En huomaa minäkään mitään käytöseroa meidän kissoissa. Poika tykkää edelleen tulla köllimään pitkin pituuttaan mahan päälle ja tyttö änkee ittensä kiepille melkein suuhun! [:D]
 
Helmikuisista heippa! Olen kuullut noista tapauksista, mutta meillä ei kissa eikä koira ole kumpikaan muuttunut. Eläimet kyllä haistavat hormonit ja niiden muutokset aivan varmasti, mutta eri asia on, kuinka "tajuavat" reagoida. Miehellä on diabetes ja kissa kerran herätteli hänet kun verensokerit menivät matalalle. Ja onhan koiria koulutettu haistamaan kaikenlaista huumeista rahaan ja jopa syöpään.
Eläimet on ihania, onneksi meidän karvapallot vielä pitävät lapsista, niin tietää, että esikoisella tulee olemaan pörröisiä kavereita. [:D]
 
En ole kyllä huomannut meidän koirista mitään eroa. Nuorempi koira on kyllä aika hökelö kun vertaa vanhempaan, mutta se on kyllä aina ollut. [:D] Nuoremmalla on kyllä paha tapa, että se joskus hyppii vasten, tämä pitäisi saada nyt opetettua pois. Noh, toisaalta ei se kyllä hypi minua vasten koska olen suurempi auktoriteetti mitä mies. [;)]
 
Itseasiassa nyt kun aloin asiaa enemmän miettimään, niin muistan, että mun veljen koira kyllä käyttäytyi vähän hassusti mun kanssa esikkoa odottaessa. Näin koirua sillon aika paljon ja siinä vaiheessa kun vatsa alkoi olla ihan selvä ja vauvan liikkeet näkyä uloskinpäin, se tuijotteli mun vatsaa aina toisinaan.
Välillä laittoi kuononsa kiinni mun mahaan ja vaan tuijotteli.
Ei se sitä hirmu pitkiä aikoja tehnyt ja nuori koira kun oli (ja verrattain nuori vieläkin), ni ei se pitkään malttanut paikallaan olla. Mutta ilmeisesti se käsitti, että jotain jännää on tapahtumassa. Ei se muiden mahoja sillä tavalla tuijotellut ja vahtinut, ei edes pysyvämmän vatsakummun kasvattaneen perheenjäsenen mahaa (joka oli silloin vielä isompi kuin minun [:D]).
Nyt en tässä raskaudessa oo koirua nähnyt, kun veli muutti toiselle paikkakunnalle, että en tiiä miten se nyt reagoi. Ja tää masukin on vasta alkanut näkymään ja liikkeet ei vielä näy ja tunnu ulospäin.
 
Meillä 2 kultsua, tyttö 10 v ja poika 6 v.

Tyttö on varsinainen haistelija, haistelee kadullakin aina ohikulkeneet koirat tai ihmiset ilmaa pitkään nuuhkien. Kotona se tykkää aina parkkeerata vessassa viereen istumaan ja nyt olen huomannut, että kovin kiinnostuneena haistelee ilmaa kun olen siinä toimiani suorittamassa. Se on niin hauska kun se silleen kaukaa kuono pitkällä nuuhkii kiinnostuneena. Olen sitä mieltä, että se haistaa mussa jotkut hormonien muutokset ja omalla tavallaan tietää mikä on homman nimi [:D]

Kerran se oli niin hauska kun sanoin sille, että mamman masussa on vauva. Ilmeisesti vauva sana muistutti jotain tuttua, koska sen korvat pohgahti samantien ylös [:D] Muutoinpa se ei tiedä vauvoista mitään kun ei ole mitään kokemusta. Poikakoira sen sijaan ei ole osoittanut mitään kiinnostusta tai muutakaan. Onneksi eivät hypi päälle kumpikaan, niin ei tarvi opettaa tuollaisia juttuja [:)]
 
Mun koirat on ihan niinkuin ennenkin, heppa en enemmän "hellyydenkipeä" mutta sekin voi johtua mistä vain [:D]
 
Takaisin
Top