Raskaus diapetes

Samakata

Jostain jotain jo tietävä
Tänään oli äitipolilla lääkäri käynti....ja ja ... aterianjälkeiset verensokeri arvot oli koholla ja paastot ovat normaalit... läheteen kirjotti sitte isoon sairaalaan insuliinihoidon alotusta varten.... ens viikolla pitäs sitte lähtä sinne ajelemaan...ÄRSYTTÄÄ!!! Kiva vaan ku ei tidä et joutuuko sinne jäämään yöksi vai onko se pelkkä käynti...matkaa sinne 250km. Kyllä se nyt alko ressi noitten mittausten ja pistämisien kanssa...ÄRSYTTÄÄ!!! Tottakait hoidan itteni ihan jo vauvan takia...mut olis ollut paljon kivempi ku olis saanut loppu raskauden olla kunnossa. Vauvan koko oli 1447g eli vastasi viikkoja hyvin,et ei ainakaan ole vielä kovin iso "sokerivauva". Synnytyssairaala on nyt sitte pakosta OYS ei saa enään valita....sekin ÄRSYTTÄÄ!!! Tämä on elämää....ei vaan oikeen nyt osaa enään nauttia tästä raskaudesta...toivottavsti aika menee nopiasti ja saa äkkiä sen pienen rakkauspakkauksen omaan syliin ja elimistö päsee normalisoitumaan. Tässäpäs oli sit tänpäiväinen tilitys!
 
Eipä kuulosta kivalta. :/ Voisiko sinne sairaalalle soittaa ja kysyä ainakin, että joudutko jäämään nyt yöksi, vai riittääkö käväisy..? Aina helpottaa kun tietää jotain, vaikkakin vain pientä. :)
Kerrohan sitten käynnin jälkeen, mitä sanoivat.
Jaksamista! =)
 
Kelläs muulla on nakki napsahtanut? Mulla tänään... Paastoarvo oli 5,3 kun normaaliraja olis ollut 5,2 että likeltä yli. Ne toiset (litkun juomista seuraavat arvot) oli normaalit. Joudun kuitenkin mittailemaan verensokereita nyt, minkä näen kyllä ihan hyvänä asiana muutenkin. Mulla ei ole mitään erityisiä riskitekijöitä, täti sanoi, että joillakin vaan on herkkyys "saada" raskaudiabetes. Ettei sitä syömällä itselleen saa. Se helpotti... Mutta nyt skarpattava ettei tule jättivauvaa.
 
Mulla ei nyt edes mitattu, kun viime raskaudessa mitattiin ja todettiin normaaliksi. Silloinhan ohjeena mulla oli, että klo 22 jälkeen illalla ei saanut syödä eikä juoda. Testi oli vissiin klo 8 maissa aamulla. Jotenkin onnistuin unohtamaan koko sokerirasituksen, joten mässäsin sitten klo 21-22 välissä hampurilaisaterian sekä karkkia. En siis syönyt mitään klo 22 jälkeen, muttei tuo ehkä ollut suositeltavin tapa valmistautua rasitustestiin... Jäin onneksi kuitenkin rajojen alle (5,1/7,2/5,3), ensimmäinen oli lähellä, mutta muut reilusti alle.
 
Siis mä olen nyt kyllä hiukan epäilevällä kannalla kun äsken mittasin paastoarvon ennen aamupalaa ja nythän se oli 4,9 vaikka eilen tein sen mitä ei varmaan sais tehdä mutta mielenkiinnosta halusin nähdä mitä mässääminen tekee, eli söin sipsejä, munkin ja muffinssin iltapalaksi. :D Eikä silti paastoarvo yli raja-arvon, tai no lähelläkään kun kotona mitattaessa raja on 5,5 paastolle. Ei tajuu! No mä mittailen ja syön terveellisesti, ei se nyt niin ihmeellistä ole ja kuten sanottu parempi niin... Mut ei tää nyt varsinaisesti ruokaremontin motivaattorina toimi.
 
Heissan,
Mullahan todettiin sokerirasituksessa selvä raskausdiabetes. Paastoarvo oli ok 4.7 mutta tunnin arvo 11.8 ja 2 tunnin 10.8. Juuri nämä aterian jälkeiset on merkittäviä raskauden aikana.....

Nyt olen sit seurannut säännöllisesti kotona 3 päivänä viikossa 4x päivässä sokeriarvoja; aamupaasto, tunti aamupalan jäleen, ja tunti päivällisen ja välipalan jälkeen. Tiukalla ruokavaliolla ovat pysyneet aisoissa, tunnin jälkeinen arvo pitää olla alle 7.8. Muutama korkeampi arvo on tullut heti kun jotain pientä herkkua syönyt. Jotenkin tosi rasittavaa, välillä kun tekis jotain hyvääkin mieli. Sairaalakassiin taitaa kyllä tulla pakattua Fazerin sininen suklaalevy jonka syön vauvan synnyttyä ;)

Ensi viikolla oli äippäpolille aika diabeteshoitajalle ja lääkäri. Toivottavasti nyt arvot pysyvät kurissa niin ei tarvi insuliinia alkaa pistelee. Jos tässä jotain positiivista niin paino ei ole noussut 2 kuukauteen yhtään, pikemmnkin laskenut. Maha sen sijaan kasvaa kyllä eli vauvelilla pitäis kaikki olla ok, ja onhan painoa kuitenkin mulle 10kg kertynyt.
 
Dodiin...nyt on käyty Lekurilla ja Insuliininhän ne aloitti. Onneksi pistämine loppuu synnytykseen et ei tartte edes kovin pitkään pistellä. Rutiinien luoinen ruokailujen ja mittausten ja pistämisien kans on kyl mulle hankalaa...mut ei auta...pakko!!!
Ruokavaliota ajattelin noudattaa mahdollisimman hyvin ettei tarttis niin paljoa pistää insuliiniä...Turhautti vaan ku tarkkaan mietin tänä aamuna mitä syön ja pistin insuliinin niin aterian jälkeinen arvo ei ollut laskenut yhtään aikaisempiin arvoihin verattuna...Et ku elimistön oma insuliini ei enään riitä niin ei vissiin olis edes pärjänny ilman pistoksia. Ruokavalio on vain apuna. Ihania ihmisiä oli Oys:n äiti polilla ja ymmärtäväisiä.

Et tällästä tänään.
 
Tsemppiä Samakata... Voin kuvitella millaista lisähaastetta insuliinin lisääminen tähän mittaushärdelliin ja syömisten miettimiseen. Aamullakin join desin kahvia ennen kuin muistin et ainiin, piti mitata se sokeri.
Mulla taas tänään paastoarvo, normaali ja aamupalan jälkeinen arvo, normaali. Et motivoidu siitä katsomaan syömisiä. Parempi kyl tietty näin, ei siinä mitään... Taidan soitella neuvolaan tänään ja kysyä että miten kauan mun pitää rei'ittää itseäni. 
 
Takaisin
Top