Ruokavalio hoito. Onneksi ei tartte insuliiniä pistää. Täytyy mitata tällähetkellä onneksi vain kerran viikossa paasto ja kerran viikossa koko päivän arvot, eli paasto, aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen, päivällisen ja iltapalan jälkeen.
Rajoituksiahan on, että kaikki kovin sokerinen ja hiilihydraattinen ruoka on paha.. Mutta siihenkin piti opetella itte että mitä kärsii syödä ja mitä ei. Esim mysli on mulle ainaki se kiellettyjen ruokien listalla oleva juttu, koska nostaa heti verensokeria huimasti.
Onneksi vain kerran on menny rajan yli (paaston raja on 5,5 ja ruokailun jälkeinen raja on 7,8)
Oon syöny siis vähärasvaista ja vähä sokerista ruokaa... Rasvaton maito, vähä rasvainen juusto, vähärasvaiset jugurtit jne.. :)
Toki saa herkutellakki, mutta kunhan se pysyy kohtuullisena. Karkkipäivän saa pitää kerran viikossa.. ja pulla päivässä on sallittu :)
Aluksi olin hirveen stressaantunu ja epätietonen ton raskausdiabeteksen suhteen, mutta siihenkin on jo tottunut. Vei vain jonkin aikaa, että opetteli siihen itselle sopivaan ruokavalioon ja tarkkailemaan mitä suuhun pistää ja mitä ei. En enää niin stressaa siitä. Ja tosiaan onneksi on pysyny nuo arvot niin hyvinä, että ei tartte enää mittailla ku kerran viikossa... Ennen piti pari kolme kertaa...
neuvolakäyntejä on sen takia tiheemmin, ja myöhemmin tulee olemaan ylimääräisiä ultra-aikojaki, joissa tarkastellaan sitten, ettei vauva kasva liian isoksi. ettei tuu ns. sokerivauvaa :)