Raskaus ajan diabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

melela

Piirimestaruustason postaaja
Eilen todettiin raskaus ajan diabetes :( paasto arvo oli himpun verran koholla. rajapyykkinä pidetään 5.3 ja mulla se oli 5.5
Heti tuli neuvolasta soitto... Perjantaina aika "valistukseen". Sokereita pitää alkaa mittaileen kotona päivittäin..

Vetäny mieltä aika matalaksi...

Onko muita saman kohtalon omaavia?? Kokemuksia, tuntemuksia??

Ikävää Melela! Itselläni ei ole, mutta olen seurannut kiinnostuneena Diabetes keskustelua/ hoitoa. Ennen hoidettiin ruokavaliolla nyt lääkkeillä. Miediassa on ollut keskustelua siitä kuinka hoito-ohjeet vaihtelevat ja jotkut lääkärit erimieltä lääkefirmojen kanssa. Luin Antti Heikkilän kirjan diabeteksen hoidosta, joka perustuu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Se oli tosi valaiseva. Siis itse olen ollut VHH dietillä, koska vatsani voi paremmin (ei turpoile ja ole kipeä). Olen huomannut voivani muutenkin paremmin ja olevani virkeämpi, kun syön vähemmän hiilareita (peruna, pasta, leipä..). Ja koska olen kuullut diabetikoilta paljon kiitosta ko. ruokavaliosta, voin suositella sulle tutustumista Antti Heikkilän ohjeisiin. Tämän enempää en osaa lohduttaa. Mutta paljon tsemppiä silti ja jaksamisia!

Oletko Melela joutunut ihan insuliinia pistään vai selviääkö ruokavaliolla?
Onko jotain rajotuksia ruokavaliossa?

Ruokavalio hoito. Onneksi ei tartte insuliiniä pistää. Täytyy mitata tällähetkellä onneksi vain kerran viikossa paasto ja kerran viikossa koko päivän arvot, eli paasto, aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen, päivällisen ja iltapalan jälkeen.
Rajoituksiahan on, että kaikki kovin sokerinen ja hiilihydraattinen ruoka on paha.. Mutta siihenkin piti opetella itte että mitä kärsii syödä ja mitä ei. Esim mysli on mulle ainaki se kiellettyjen ruokien listalla oleva juttu, koska nostaa heti verensokeria huimasti.

Onneksi vain kerran on menny rajan yli (paaston raja on 5,5 ja ruokailun jälkeinen raja on 7,8)

Oon syöny siis vähärasvaista ja vähä sokerista ruokaa... Rasvaton maito, vähä rasvainen juusto, vähärasvaiset jugurtit jne.. :)

Toki saa herkutellakki, mutta kunhan se pysyy kohtuullisena. Karkkipäivän saa pitää kerran viikossa.. ja pulla päivässä on sallittu :)

Aluksi olin hirveen stressaantunu ja epätietonen ton raskausdiabeteksen suhteen, mutta siihenkin on jo tottunut. Vei vain jonkin aikaa, että opetteli siihen itselle sopivaan ruokavalioon ja tarkkailemaan mitä suuhun pistää ja mitä ei. En enää niin stressaa siitä. Ja tosiaan onneksi on pysyny nuo arvot niin hyvinä, että ei tartte enää mittailla ku kerran viikossa... Ennen piti pari kolme kertaa...

neuvolakäyntejä on sen takia tiheemmin, ja myöhemmin tulee olemaan ylimääräisiä ultra-aikojaki, joissa tarkastellaan sitten, ettei vauva kasva liian isoksi. ettei tuu ns. sokerivauvaa :)

Kurja juttu melela! Onneksi selviät ruokavalion muutoksilla, varmasti paljon mukavampaa kuin piikitys. Ja onneksi viikkoja ei ole enää niin kauhean paljon jäljellä, enemmän jo takana! Onhan se hyvä juttu, että seuraavat kuitenkin tarkasti ja varmasti ihan kiva päästä kurkistelemaan sinne masuunkin vähän useammin[:)]

tinkerbell84: joo tosiaan "hyvä" puoli tässä on se et pääsee näkemään pojua enempi mitä normaalisti sais.. :)

Mulla on huomenna aamulla se sokeri rasituskoe. ja ens viikolla lääkärin aika. Neuvolantäti viimeks sano että vois vaikka jotain sellasta olla kun kothu oli kasvanu ihan käyrien yläpuolelle, ja painoakin tullu yhtäkkiä lisää. Mutta sano että odotetaan noi testitulokset ja katotaan sit asiaa paremmin.

hei. Osaako kukaan sanoa, onko kyseessä raskausdiabetes?
Paastoarvo 3,8
1t arvo 10,8
2 t arvo 5,3

Meillä eivät neuvolassa ole ehtineet puuttua asiaan.
Labrahoitaja sanoi et näyttää normaalilta mutta öh...eikö toi 10,8 ole VÄHÄN LIIKAA???

Jos verinyte on otettu laskimoverinäytteestä, raja-arvot ovat paasto 5.3 mmol/l, 1h 10.0 mmol/l, 2h 8.6 mmol/l, sormenpäästä otetun näytteen raja-arvot paasto 5.3 mmol/l, 1h 11.0 mmol/l, 2h 9.6 mmol/l, nämä on kansalliset suositukset, toki alueellisia eroja arvoissa edelleen on vaikkei näin saisi olla...

Ja täällä olivat tosi tarkkoja, et jos pikkusenkaan meni joku raja yli, niin luokiteltiin raskausdiabeetikoksi. Esim mulla tosiaan oli paasto arvo 5,5 ja raja on tuo 5,3 !

ALKUPERÄINEN: melela

Ja täällä olivat tosi tarkkoja, et jos pikkusenkaan meni joku raja yli, niin luokiteltiin raskausdiabeetikoksi. Esim mulla tosiaan oli paasto arvo 5,5 ja raja on tuo 5,3 !

No mut sitä vartenhan ne rajat on, mitä järkeä laittaa rajoja jossei niitä sitten noudateta vaan venytetään ja vanutetaan tilanteen mukaan :)

No täällä sokerirasitusarvot ovatkin sitten ihan päinvastaisia kuin yleensä:
Paastoarvo 4.3
1h 3.8
2h 4.5
Lääkäri oli sitä mieltä, että ei haittaa vaikka arvot tippuu 1h kohdalla, kunhan itse tiedostaa sen ja muistaa varata välipalaa. Olenkin kyllä huomnnut, että sokerit tippuu välillä tosi alas ja niin on lähipiirikin![&:]

mulla oli tänään sokerirasituskoe. mulle tuli ihan hirvee olo siitä litkusta, siis tunti sen juomisesta. päätä särki ja oksetti. onko muilla ollut samanlaista??

saas nähdä neuvolassa sitten että mitkä oli arvot.

Täällä kanssa rasituksessa meni arvot rajojen yli. Paasto oli siinä rajoilla eli 5.3mmol/l ja 2 muuta arvoa pikkuisen koholla. Tiedon saadessa pisti myös mielen matalalle ja kotiin sain mittarin. Alussa tuntui että uskaltaako syödä mitään ja fundus menee yläkäyrällä alusta alkaen :(. Kotimittauksissa normaalilla ruokavaliolla ei ole ollut korkeita arvoja.. mutta edelleen mittailen 2xviikossa. Nyt kasassa rv31. ja painoa tullut raskauden alusta sellainen 14-15kg! :(

Sain lähetteen äitiyspolille, nyt ois aika varattuna sinne diabeteshoitajalle ja lääkärille. Sitä ennen sain ohjeeksi pitää ruokapäiväkirjaa 2-3:lta päivältä ja mitata sokereita 6xpäivässä eli myös ennen iltapalaa ja iltapalan jälkeen.
Onko muilla kokemuksia raskausdiabeteksen vuoksi äitiyspolilta? Mitä siellä tuleman pitää...?

Oli tarkotus vastata sulle tähän November10, mutta unohtu ku en sillon heti vastannu. Oot ymmärtääkseni käyny jo äitipolilla diabeteksen takia. Mulla ollu edelleen koholla nyt nuo paastoarvot, esim tänä aamuna oli 5,6 eli ei todellakaan paljon, mutta koholla kumminki.. Onneksi ei tarttenu inskaa alottaa kuitenkaan, viikkoja kuitenkin jo niin paljon (lääkärikäynnin aikaan oli 36+2).

Takaisin