Raskaus, öljykasvien siemenet ja leipä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nykyisin ei suositella minkään öljykasvien siementen syömistä raskaana. Mutta leivässä kuin leivässä tuntuu olevan jotain niistä. (Täältä löytyy kootusti mitä raskaana pitäisi välttää. Öljykasveista kerrotaan alhaalla "Vältä myös näitä" otsikon alla.)

Kuinka tarkkaan noudatatte suositusta? Mitä leipiä syötte? Mitä leipiä ehkä ette syö suosituksen vuoksi?

Kappas, kun vielä saa hanavettä juoda ja ulkoilmaa hengittää. En ole juuri nyt raskaana, mutta ymmärtäisin tuon maalaisjärjellä niin, että tuotteita on terveellistä käyttää esim leivässä, mutta jättäisin lisäämättä kyseisiä tuotteita esim smoothieen tai jugurtin päälle. Yrttejäkään ei saa käyttää, mutta mausteena ne ovat ok. Eli kohtuus kaikessa.

Listeria on ainoa, minkä voi saada pienestäkin murusta esim vakuumiin pakattua kalaa, mutta kaikki muu on määrästä riippuvaista. Suomessa on tunnetusti totaalikielletty kaikki, mistä ei ole tutkittua tietoa, eikä näin ollen voida antaa mitään suositusta turvallisista määristä.

Itse söisin leipiä ihan normaalisti, enkä välittäisi siemenistä niissä. Siemenet kuitenkin sisältävät myös terveellisiä rasvoja paljon, joten hyöty ja haitta täytyy punnita.

Olen tehnyt itse leipää, mihin laitoin pellavansiemeniä. Kyllä sitä tuli raskausaikana syötyä, en jotenkaan näe että ne nyt niin haitallisia ovat paistetussa leivässä. Lisäksi pajalanpuuroa olen syönyt ja siihenkin tulee pellavaa.

Noistahan on thl:n sivuilla, että esimerkiksi leivässä saa pieniä määriä syödä raskauden aikana harvakseltaan. Ei siis ihan överiksi ole kieltoa tehty, mutta kannattaa välttää kuitenkin.

Koitin välttää raskaana ja nyt myös imettäessä. Harvemmin leipää, jossa on siemeniä. Pellavansiemenpuuro vaihtui toiseen. Ekassa raskaudessa käytin alussa paljon auringonkukansiemeniä, kunnes suositus tuli.

Ihan normaalisti olen siemeniä syönyt ruoan ja leivän seassa. Erikseen en niitä ripottele mihinkään lisää, mutta en ala nyppimäänkään, jos jossain näen siemeniä sisällä.

Siemenistähän on ihan ilman raskauttakin suositus, ettei niitä syötäisi kuin pari rkl päivässä. Ite olin aika tarkka ton suhteen raskausaikana (silloin tällöin saatoin syödä jonkun siemenleipäviipaleen), koska ne raskasmetallit vaikuttaa solujen jakautumiseen. Hyviä rasvoja saa muualtakin kuin siemenistä...

Luulenpa että jos toinen saadaan välttäisin syömästä leipiä, joissa niitä on selvästi enemmän. Siis tyyliin auringonkukansiemenleipää en söisi, mutta perussekaleipää söisin. En niitä myöskään itse ruokaan lisäisi tai söisi pellavansiemenpuuroa.

Takaisin