Raskaudesta puhuminen lapsettomuudesta kärsivien kanssa

Yrttiteetä tekisi mieli

Näppärä viestien naputtelija
Hei kaikki,
Olen toista kertaa raskaana oleva esikoisen odottaja. Olisiko teillä antaa vinkkejä, miten viestiä raskaudesta lapsettomuudesta kärsivän ystävän kanssa? Kyseinen henkilö on mulle tosi tärkeä joten tuntuisi haljulta olla mainitsematta asiaa mitenkään mutta samalla tiedostan että 'hei sain taas raskaustestistä plussan' voi nostaa ikäviä tunteita tai vertailua pintaan ihmisessä joka on samaa pitkään toivonut. Haluaisin kunnioittaa sitä ettäaihe voi olla tosi henkilökohtainen tai kipeä ja antaa riittävästi tilaa, mutta samalla pitää yhteyttä entiseen tahtiin jos se vain on mahdollista.

Onko teillä ollut vastaavia tilanteita omien raskauksienne aikana? Oletteko selvinneet niistä ystävyyden kärsimättä vai oletteko etääntyneet lapsettomista kavereistanne?

Paras ystäväni on tahattomasti lapseton, ja heidän lapsettomuuspolimatka on ollut pitkä ja kivinen harvinaisemman syyn ollessa taustalla, jota terveydenhuollossa ei täysin ymmärretä. Tätä kestänyt yli 7 vuotta. Kummilapsia heillä on muutamia.

Itse jännitin tosi paljon, koska ystävä välillä avautui siitä kuinka pahalta muiden vauvauutiset tuntui. Menin näkemään ystävääni (asuu kauempana ja näemme livenä harvemmin), ja kerroin asiasta juuri kun olin lähdössä, tarjoten hänelle näin mahdollisuuden siihen, että sai surra asiaa omassa kodissaan puolisonsa kanssa jos siltä tuntuisi. Hän oli kuitenkin vilpittömän iloinen puolestamme, ja on nykyisin lapseni kummi ❤️ muistaakseni olin kertoessani jossain viikoilla 14tms, raskaus ei näkynyt vielä mitenkään.

Itse lapsettomuudesta kärsineenä (ensimmäinen plussa testi n. 2,5 vuoden yrityksen jälkeen IVF-hoidoilla) voin tarjota näkökulmaa toiselta puolelta.

Itse ainakin iloitsin kavereiden raskausuutisista, vaikka samalla se tuntui epäreilulta, kun pitkästä yrityksestä huolimatta ei sitä plussaa ollut tullut. Onnittelut saattavat tulla vaisusti, mutta siitä ei kannata loukkaantua, kun tietää toisen taustan. Kannustan kuitenkin kertomaan ilouutisen rohkeasti 😊 itse olisin varmaan loukkaantunut enemmän, jos joku ystävistä olisi jättänyt raskausuutiset kertomatta 😄 Kaveri voi sitten itse päättää, kuinka paljon ja milloin haluaa puhua asiasta kanssasi. Kaverille voisi myös olla kiva, jos sanot suoraan, että tiedät, että aihe voi olla vaikea ja hän saa sitten kysellä sinulta raskauden kulusta ja muista vauvajutuista silloin, kun haluaa ja niin paljon kuin haluaa.

Kaverille voisi myös olla kiva, jos sanot suoraan, että tiedät, että aihe voi olla vaikea ja hän saa sitten kysellä sinulta raskauden kulusta ja muista vauvajutuista silloin, kun haluaa ja niin paljon kuin haluaa.

Näin itsekin sanoin ja kerroin ymmärtäväni, jos uutinen tuntuu hänestä pahalta.

Suosittelen laittamaan uutisen viestillä. Ystävä saa omassa rauhassa sulatella asiaa ja olla yhteydessä sitten, kun siltä tuntuu.

Pohdin itse tosi pitkään laitanko viestiä vai kerronko kasvotusten. Sanoisin että tämä on ystävyyden ”tasosta” ja ystävästä henkilönä kiinni kumpi tapa on parempi. Oma ystäväni sanoi, että oli iloinen kun kerroin kasvotusten.

Meillä kans lapsettomuustaustaa ja tätä monesti pohditaankin myös noissa lapsettomuuskeskusteluissa. Kaikista eniten minusta ihmiset toivoo et asiaa ei peitellä, kerrotaan suoraan ja varminta on laittaa viesti asiasta. Sillo sen raskausuutisen kuulevan ei tarvi miettiä omaa reaktiota tai alkaa kannatella sitä tilannetta mitenkään. Voi olla helpompi suhtautua asiaa kun sen alkureaktion saa itekseen käytyä läpi.

Ihana kun mietit ystävää. ♥️

Meillä kans lapsettomuustaustaa ja tätä monesti pohditaankin myös noissa lapsettomuuskeskusteluissa. Kaikista eniten minusta ihmiset toivoo et asiaa ei peitellä, kerrotaan suoraan ja varminta on laittaa viesti asiasta. Sillo sen raskausuutisen kuulevan ei tarvi miettiä omaa reaktiota tai alkaa kannatella sitä tilannetta mitenkään. Voi olla helpompi suhtautua asiaa kun sen alkureaktion saa itekseen käytyä läpi.

Ihana kun mietit ystävää. ♥️

Juurikin tämä. Kyllähän sitä siinä hetkessä uutisen kasvotusten kuultuaan tsemppaa kaikkensa, jotta ei romahtaisi ja näyttäisi, miten pahalta uutinen voikaan tuntua. Ja kun kyseessä on läheinen ja tärkeä ystävä, sitä vähemmän haluaa (ainakaan itse en halunnut) näyttää niitä negatiivisia tunteita, kun toisella on edessä suuri ilo ja onni. Silti se ei poista sitä, että se uutinen useimmiten satuttaa ainakin joksikin aikaa.

Meillä siis myös takana useamman vuoden lapsettomuus (joka onneksi päättyi onnellisesti) ja sitä myöten lukuisia saatuja vauvauutisia läheisiltä ja ystäviltä.

Ihanasti aloittaja kyllä mietit toisen tunteita 😊

Samaa mieltä, että ihanaa, kun olet noin huomaavainen. 🤗

Ehdottomasti ei pidä pitkittää kertomista, mutta jos mahdollista, niin kertoisin viestitse etukäteen! Itse olin juuri neljännen epäonnistuneen IVF:n läpikäynyt, kun paras ystäväni kertoi raskaudestaan aamiaisella. Se oli niin kovin vaikea hetki, kun olin edellisellä viikolla ollut punktiossa ja sitten saanut puhelun, ettei yksikään hedelmöittynyt. Yritin olla onnellinen hänen puolestaan, vaikka pidättelin itkua ja itku tuli heti, kun tulin aamiaiselta pois. Hirveä syyllisyyden tunne iski, kun ei heti pystynyt olemaan vilpittömästi onnellinen, kun oma suru painoi päällimmäisenä. Hän tiesi meidän vuosien lapsettomuudesta ja hoidoista, mutta ymmärrettävästi, kun itse tuli raskaaksi, niin sen onnen hän halusi kasvotusten tietysti jakaa eikä luonnollisesti voinut tietää, että viestitse olisi ollut minulle parempi juuri uutisen sulattelun takia. Edelleen hävettää ne tunteet, vaikka tiedän, että ne ovat normaaleja.

Takaisin