Raskaudesta kertominen työnantajalle

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wiivi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wiivi

Silmät suurina ihmettelijä
Hei, kaipaan vinkkejä miten kertoa raskaudesta työnantajalle. Olen töissä pienessä (alle 10 henkilöä) yrityksessä. Esimieheni on yrityksen perustaja/omistaja.

Yritys on vielä tuore ja siksi kertominen pelottaa kovasti, koska pelkään jättäväni pomoni isoon pulaan. Minulla on vakituinen työsuhde ja olen siirtynyt liikekaupan yhteydessä ns. "Vanhana työntekijänä". Silti velvollisuudentunto painaa, ja kertominen pomolle ahdistaa..

Tuntuu että olisi helpompi kirjoittaa viesti, jossa kerron asiasta. Vaikka tottakai tiedän että asiasta soittaminen olisi asiallisenpaa..

Onko teillä vinkkejä miten kertoa asiasta❤️
 
Tänään on "pakko" kertoa, koska maanantaina on seuraava neuvola. Olen nyt viikolla 16, eli äitiysloma tulisi ajankohtaiseksi tammikuun lopun/helmikuun puolenvälin tienoilla 2025.
 
Minäkin jännitin kauheasti kertomista, mutta pyysin esihenkilön kanssa kasvotusten tapaamista ja kerroin hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi, että olen raskaana ja kaiken mennessä hyvin loppuun saakka, tulen jäämään pois töistä loppuvuodesta :). Siitäpä se keskustelu lähti etenemään ja molemmilla jäi tosi hyvä fiilis. Esihenkilö kiitteli lopuksi, että kerroin jo nyt ja aikoi alkaa järjestelemään asioita tulevaa varten :) Joten tsemppiä! Ei muuta kuin kerätä rohkeus ja kertoa asia lyhyesti ja ytimekkäästi. :)
 
Rohkeutta vaan! Kyseessä on kuitenkin sinun henkilökohtaisen elämän suuri iloinen asia ja suuri osa ihmisistä (myös pomoista) osaavat iloita toisten puolesta. Kyllä sinun työsi joku tekee sinun poissaollessasi ja pomon tehtäviin kuuluu saada työlle tekijä. Menet ja kerrot rohkeasti vain. Minä menin koputtamaan ovelle ja kysyin, onko hetki aikaa jutella. Jos teillä soittaminen on luontevampaa/ logistisesti helpompaa, niin sitten niin. Niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi, pomon kannalta on hyvä, että kerrot ajoissa. 👍
 
Kiitos vastauksista!

Päivitystä tilanteeseen, tänään pomo reagoi asiaan (puhuttiin siis puhelimessa kun välimatka on niin pitkä). No sieltä tuli se mitä vähän pelkäsinkin "kyllä jätät nyt aika pahaan pulaan". 😭

Rupesi myös samalla heti tiedustelemaan miten kauan aion kotona vauvan kanssa olla, että aijonko 3 vuotta olla kotona. Sanoin kyllä (velvollisuuden tunnosta) että en aijo olla. Mutta vielähän en asiaa voi oikeasti tietää.. kun ei tiedä meneekö kaikki hyvin ja kuinka arki lähtee rullaamaan.

Aika paha maku tuli vaikka pitäisi olla iloinen asia🥺
 
Kiitos vastauksista!

Päivitystä tilanteeseen, tänään pomo reagoi asiaan (puhuttiin siis puhelimessa kun välimatka on niin pitkä). No sieltä tuli se mitä vähän pelkäsinkin "kyllä jätät nyt aika pahaan pulaan". 😭

Rupesi myös samalla heti tiedustelemaan miten kauan aion kotona vauvan kanssa olla, että aijonko 3 vuotta olla kotona. Sanoin kyllä (velvollisuuden tunnosta) että en aijo olla. Mutta vielähän en asiaa voi oikeasti tietää.. kun ei tiedä meneekö kaikki hyvin ja kuinka arki lähtee rullaamaan.

Aika paha maku tuli vaikka pitäisi olla iloinen asia🥺
Höh, onpa tökerösti sanottu pomolta, kyllä ihmisillä on oikeus elää elämäänsä työstä huolimatta.. Ehkä jatkossa kommunikoisin aiheesta sähköpostilla, niin jää tarvittaessa dokumentit ylös, jos pomo heittäytyy "hankalaksi" tai koet tulevasi raskauden vuoksi syrjityksi..
 
Kiitos vastauksista!

Päivitystä tilanteeseen, tänään pomo reagoi asiaan (puhuttiin siis puhelimessa kun välimatka on niin pitkä). No sieltä tuli se mitä vähän pelkäsinkin "kyllä jätät nyt aika pahaan pulaan". 😭

Rupesi myös samalla heti tiedustelemaan miten kauan aion kotona vauvan kanssa olla, että aijonko 3 vuotta olla kotona. Sanoin kyllä (velvollisuuden tunnosta) että en aijo olla. Mutta vielähän en asiaa voi oikeasti tietää.. kun ei tiedä meneekö kaikki hyvin ja kuinka arki lähtee rullaamaan.

Aika paha maku tuli vaikka pitäisi olla iloinen asia🥺
Aika mulkku vastaus! Työnantajalla ei oo kyllä nyt yhtään elämäntajua jos tollattii alkaa möläyttelemään🙄
 
Kiitos vastauksista!

Päivitystä tilanteeseen, tänään pomo reagoi asiaan (puhuttiin siis puhelimessa kun välimatka on niin pitkä). No sieltä tuli se mitä vähän pelkäsinkin "kyllä jätät nyt aika pahaan pulaan". 😭

Rupesi myös samalla heti tiedustelemaan miten kauan aion kotona vauvan kanssa olla, että aijonko 3 vuotta olla kotona. Sanoin kyllä (velvollisuuden tunnosta) että en aijo olla. Mutta vielähän en asiaa voi oikeasti tietää.. kun ei tiedä meneekö kaikki hyvin ja kuinka arki lähtee rullaamaan.

Aika paha maku tuli vaikka pitäisi olla iloinen asia🥺
No ei kyllä pomo ole osannut asiallisesti reagoida. Yritä jättää sanat omaan arvoonsa. Ja sinulla on oikeus olla kotona juuri se aika, joka tuntuu hyvältä, kunhan ilmoitat työnantajalle siitä silloin kun pitää ilmoittaa.
Toivottavasti työyhteisössäsi saat myös lämmintä vastaanottoa uutisellesi!
 
Kiitos vastauksista!

Päivitystä tilanteeseen, tänään pomo reagoi asiaan (puhuttiin siis puhelimessa kun välimatka on niin pitkä). No sieltä tuli se mitä vähän pelkäsinkin "kyllä jätät nyt aika pahaan pulaan". 😭

Rupesi myös samalla heti tiedustelemaan miten kauan aion kotona vauvan kanssa olla, että aijonko 3 vuotta olla kotona. Sanoin kyllä (velvollisuuden tunnosta) että en aijo olla. Mutta vielähän en asiaa voi oikeasti tietää.. kun ei tiedä meneekö kaikki hyvin ja kuinka arki lähtee rullaamaan.

Aika paha maku tuli vaikka pitäisi olla iloinen asia🥺
On kyllä todella tökerö vastaanotto 😔 Muista kuitenkin, että sulla on täysoikeus tähän kaikkeen, eikä sun pidä potea yhtään huonoa omatuntoa.💖 Pomon kyllä pitäisi katsoa vähän peiliin ja pahoitella reaktiotansa.🙄
 
Minulla on sen verran ihana tilanne, että esimiesten kanssa voi puhua kaikesta avoimesti. Itsekin esimiestyötä tekevänä olen vain iloinen jos joku työntekijöistä on saamassa perheenlisäystä. Työ on vain työtä, henkilökohtainen elämä on se tärkein - kaikilla.
Olen kertonut jo lapsettomuushoidoista esimiehille ja kerron kyllä pian plussaamisestakin. 😊 Tiedän että "jätän heidät pulaan", mutta tietävät miten tärkeä asia tämä lapsihaave on minulle ja tukevat minua täysillä. 💗
 
Takaisin
Top