Raskauden jälkeinen ehkäisy.

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
-Heippa-
Synnytyksestä kulunut nyt vähän yli 3kuukautta ja ehkäisykin aloitettu Mercilon pillereillä. Mutta osaako joku kertoa mistä johtuu ainainen tiputtelu vuoto, välillä enemmän ja välillä vähemmän.. Ja alavatsaan koskee välillä vietävästi.
Eikö pillerit sovi vai eikö ne vielä ns vaikuta..?
Olen lääkärille soittanu asiasta nyt 3kertaa, koskaan hän ei vastaa ja ku jätän soittopyynnön hän ei muista soittaa :D
 
Mulla on toistaiseksi Desogestrel ( miten se nyt kirjoitetaan ) minipillerit ollut käytössä kohta 6kk. Aiheuttaa tosiaan tiputteluvuotoa, ja menkat 2 viikon välein, eli todella ärsyttävää. Vihlontaa on silloin tällöin.

Kun ehdin, vaihdan takaisin aikaisempiin yhdistelmäpillereihin... Niitä ei vain saanut imetyksen aikana käyttää.

Olisiko sinulla mahdollista saada joku toinen lääkäri, jos nykyinen ei vastaa?
 
Minipillerit aiheuttaa tiputtelu vuotoa ja menkat tulee miten sattuu.
Mulla oli 3kk jonka seurauksena vuodin koko ajan, olo kuin raskaana koko ajan, sellasta alkuraskauden nippailuja ja mahan kipristelyjä ja mitäs muuta.. Terkkari sano et minipillerit ei sopinu lainkaan. Sektion ansiosta sain hormonikierrukan jo 3kk synnytyksen jälkeen.. alatiesynnytyksen jälkeen aikasintaan 6kk.

Kuulostaa vähän siltä ettei minipillerit sovi Lirtsillekään.
 
Åke pakko korjata ettei tuo tieto pidä paikkaansa että vasta 6 kk synnytyksen jälkeen saisi hormonikierukan, ihan vaikka jälkitarkastuksessa niitä jo laitetaan ja itselle esim 3 kk päästä.
 
Kiitos korjauksesta. Tällaisen tiedon itse oon saanu. Joka tosin näytti olevan virheellistä infoa.
 
Ite oon sellasen käsityksen saanu et jos on syönyt/käyttänyt kierukan sisältämää hormonia ennenkin niin kierukan saa jo jälkitarkastuksen yhteydessä. Muuten suositellaan että hormonia syödään ensin väh se 3kk todetaan että se sopii ja sitten saa kierukan
 
^ kuulostaa aika jännältä koska esim minipillereissä ei oo samaa ainetta kuin hormonikierrukassa.
Ite siis alotin jo heti laitoksella seuraavana päivänä synnytyksellä pillerit.. en tosiaan jälkitarkastuksen yhteydessä saanu kierrukkaa, mut johtuisko siitä ettei ollu vielä 3kk sektiosta kulunu.
Kaikkein eniten harmitti kun kuulin laitoksella etten saanu omia e-pillereitä (Meliane) siksi käyttöön ennen kierrukan laittoa, oli se et 6kk on sitä riskialtista aikaa jolloin todennäköistä saada veritulppa. Ai että, kuinka otti päähän kun jouduin 3kk syödä sopimatonta ehkäisyvalmistetta..
 
Tipitii myöskään tuollaisista asioista ei ainakaan minun kohdalla kyselty. Ainoa minkä oma lääkärini sanoi oli että jos kohtu ei ole supistunut tarpeeksi voi kierukka tulla pois jolloin tuo 150 e menee hukkaan. Sen vuoksi hän ei suosittele niiden laittamista vielä jälkitarkastuksessa. Eli yhtäkkiä vetäisin johtopäätöksen että voipi olla yksilöllistä miten kroppa palautuu - kohtu supistuu = koska kannattaa h kierukka laittaa. :)
 
Mulla jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi mitä ehkäisyä olen ajatellut ja kun kerroin haluavani kierukan antoi suoraan lähetteen ehkäisyneuvolaan hormonikierukkaa varten mitään sen enempää kyselemättä, tosin mulla jo viikon jälkeen todettiin kohdun palautuneen erittäin hyvin..
 
Voi olla että olen väärässä. Itsellä ei kierukkaa ole ja tuskin tuleekaan kun ei tunnu mikään sopivan :/ jotain tuon tapaista muistelin että olisiva mulle höpötelleet kun ehkäisystä puhuttiin
 
Tiputteluvuotoa voi kestää jopa puoli vuottakin. Se on minipillereiden, kierukan ja kapselin kanssa kuulema hyvinkin yleistä :/
Ja yhdistelmäpillerit (esim.Meliane) saa kyllä käyttöön heti myöskin jos ei imetä ja ei ole rasitteena migreeniä eikä niitä tukostaipumuksia :) Näin minulle kerrottiin kun asiasta kysäisin tuossa joku aika sitten neuvolasta. Eli aikalailla tapauskohtaisestihan nämä ehkäisyasiat menee.
 
Niin se mullekin neuvolassa luvattiin (Meliane) tämä olikin terkkari. Laitoksella lääkäri oli ehdoton ei ko. pillereille. Ja en ole koskaan imettäny, ei liity siihen. Sektioon liittyvä varmastikin.. alateitse synnyttäjien puolesta tohon en osaa sanoo juuta enkä jaata.
Voi olla tapauskohtaisia juttuja, ehkä tai sit ei.
Hormonikierrukan tiputteluvuoto on aika normaalia jos pari-kolme kk vuotaa.. mulla vuoti 1,5kk. Mut kai toi puoli vuottakin voi pitää paikkansa..
 
Sektio on avainsana aika useaan juttuun :D
Minullekin se tehtiin, mutta siitäkin huolimatta imetys on se ainoa syy (minulla) joka estää niiden käytön. Ja muistaakseni lääkärikin puhui ihan samaa. Tosin mun muistiin on ihan turha luottaa :wink
Oliko sulla åke napapiikit käytössä sektion jälkeen?
 
Takaisin
Top