Raskauden alkuviikot ja alkoholi

HöpönPöpö

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mitenkäs se menee, että jos yrittää raskautta ja sit käykin niin ettei se vaikka näykkään vielä testissä ja sitten käyttää alkoholia..
Ja käykin vaikka ilmi viikon kahen päästä et onkin raskaana..
Miten vaikuttaa sikiön kehitykseen?

Mulle sanottiin neuvolassa että niinkauan kun ei plussa näytä teSti ei sikiöön vaikuta millään :) 4,5kk tyttö hyvin kehittyy ja kasvaa eikä oon mitään ongelmia ollu tietenki se on sitte oma päätös jos päättää yrittää raskautta ja normaalisti jatkaa alkoholin käyttöä, kukin tavallaan :)

Normaalilla meinasin et sillä tavalla miten oot tähänki asti juonu mut jos joka päivä juot alkoholia ni kyl se istukan kautta menee aika äkkiä lapseen ja vaikuttaa varmaa... Aivojen kehitykseen eniten varmaa. Ei sitä koskaan tiedä

Oon kuullu, ettei vaikuta mitenkään ku se ei ole samassa verenkierrossa äidin kanssa, mutta tietenki ku plussa tulee niin kannattaa korkki pitää kiinni. :)

Eiköös se ole niin, että niin kauan kun alkio saa ravinteet ym kehittymiseensä ruskuaispussista, ei äidin alkoholin käytöllä ole vielä merkitystä. Tuolloin ei siis ole vielä napanuora kehittynyt, eikä alkio saa ravinteita suoraan äidin verenkierrosta. Jos siis on ollut kännissä ennekuin on tiennyt olevansa raskaana, ei sillä pitäisi olla merkitystä lapsen kehitykselle. Näin ainakin olen ymmärtänyt..

Jos yritys päällä, niin miksi pitää juoda alkoholia :rolleyes:

Siksi, että jos yritys kestää hyvinkin kauan, ei ole hyväksi että joutuu elämään melkein-odottajan-elämää. Yrittäminenhän voi kestää jopa vuosia! On hyvä ottaa selvää asioista ja yrittää elää mahdollisimman normaalia elämää, se on myös stressittömintä. Perskännit ei toki ole hyväksi kenellekään.

Terveellistä rajaa ei tiedetä, niin Suomessa sanotaan, mutta esim. Englannissa lasta yrittävälle on suositus max. 1-2 annosta 1-2 x /vk. Itse elin odotusta yrittäessä aikalailla tuon suosituksen mukaan.

Ihmisen elimistö ei tarvitse alkoholia mihinkään. Toki on jokaisen oma asia miten tämän asian näkee.

Täällä myös tätä asiaa miettinyt ja olen myös sitä mieltä että asiaa on ihan järkevä pohtia. On ihmisiä, jotka ei alkoholia ota muutenkaan joten heille aihe on "turha". Mutta sitten taas ihmisiä jotka ottavat, toiset enemmän, toiset vähemmän, tai harvemmin/useammin. Oma ajatukseni on, että vähennän alkoholin juomisen kun yritys alkaa. Kuitenkaan ei voi tietää kauanko menee että tärppää niin en näe järkeä elää odottavan elämää jo ennen sitä vuosikausia, kun ns. omassa normiarjessa tulee kuitenkin ulkona käytyä. Mitä olen asiaa lueskellut niin ilmeisestihän tosiaan ennen plussan näkymistä niin ei sikiötä vahingoita mutta tietenkin aina parempi mikäli alkoholia ei raskauden aikana ole ollenkaan otettu. Ilmeisesti myös raskaaksi tulokin voi tapahtua nopeammin ilman alkoholia... Itsellä ystäviä, kun saaneet raskaudestaan tietää vasta 2-3kk paikkeilla ja alkuraskaudesta juoneet kyllä alkoholia ja nykyään molemmilla terveet pikkuiset. <3 kuitenkin itse kun tietoisesti ehkäisy pois jätetään niin en näe yhtälöä yrittää lasta ja juoda joka viikko alkoholia.

Ketju näyttää olevan vanha, mutta ajankohtainen. Kauhulla mietin et olen viikon aikana parikin kertaa juonut siiderin ja jos yhtäkkiä olenkin raskaana (ei ehkäisyä) niin miten se vaikuttaa mahd sikiöön. Laitan samantien stopin kaikelle juomiselle ja melkein toivon ettei vielä ole tärpännyt.

Ketju näyttää olevan vanha, mutta ajankohtainen. Kauhulla mietin et olen viikon aikana parikin kertaa juonut siiderin ja jos yhtäkkiä olenkin raskaana (ei ehkäisyä) niin miten se vaikuttaa mahd sikiöön. Laitan samantien stopin kaikelle juomiselle ja melkein toivon ettei vielä ole tärpännyt.
En itse olisi huolissaan, tein ite ovulaation jälkeen varmuudeks testin oisko dpo 6-8 ollu eikä testi näyttänyt mitään, join sitten pyöreesti pullollisen viiniä kaverin kans. Sitten tästä parin päivän päästä plussasin ja vauva kasvaa edelleen masussa hyvin eikä ole mitään ongelmaa.

Esikoisesta olin muistaakseni pikkujouluissa juonut jonkin verran just ennen plussausta, kaikki meni silti hyvin. Tästä marraskuisesta en ollut juhlimassa ennen plussausta, mutta varmasti jonkun siiderin olen juonut kun alkio on jo mahassa lillunut. Ei kannata semmosesta stressata, kunhan jätät alkoholin käytön täysin kun se plussa sieltä tulee.

Eihän kertaluontoiset alkoholinkäytöt vaikuta sikiöön, MUTTA alkoholin käyttöä kehotetaan välttämään kokonaan raskauden aikana koska turvallista määrää ei tiedetä. Näin olen ymmärtänyt.

Takaisin