Raskasta hengittää! Muita joilla hengitysvaikeuksia puolivälissä?

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Mulla on nyt muutaman päivän ollut vähän tukala olo, kun tuntuu että pitää koko ajan tietoisesti hengittää ja on tarve hengittää syvään useammin kun normaalisti. Ikään kuin henki ei riittäisi? Siis ihan levossakin ja istuessa, liikkuessa ei tunnu mitenkään erityisen hengästyneeltä, vaikka ei kuntokaan mikään ihmeellinen ole. :D Vatsa ei ole vielä niin iso että voisi juuri mitään suonia painaa, niin mietin että mistä voi johtua?

Soittelen kyllä huomenna neuvolaan, mutta ajattelin että jos jollain on vastaavaa ollut tai on niin mieluusti jakakaa kokemuksia!

Sofi + papu 18+0
 
On mullakin ollut puolesta välistä eteenpäin välillä tommosta. Nyt tosin vähempi kun maha laskeutunut. Mutta kuulostaa tutulle. En tiedä mistä se johtuu että ainakin pidemmilla viikoilla kun maha on niin korkealla että se ottaa noihin keuhkoihin niin hengitys on vähän "hankalampaa" mutta muistaakseen mullakin oli noita jo ennne kuin kohtu keuhkoihin yletti. Ja välillä saattaa vauva "oikaista" ittensä sillei että keuhkoilla on vähempi tilaa. Pääsääntösestihän sisäelimet joutuu vähän antamaan kohdulle tilaa joten siellä on ylipäätään ahtaanpaa kaikilla elimillä ja suonilla jne. Yleensä pitäis asennon vaihto auttaa ja muutenkin jos ihan rytyssä esim ite istuu niin oikasta välillä sitä omaa kehoaan niin autto ainakin mua. Kannattaa soittaa kuitenkin neuvolaan varuulta mutta uskoisin sen olevan ihan normaalia..Mullakin kunto huononi toisella kolmanneksella radikaalisti että ei jaksa ylämäkeäkään kävellä hengästymättä vaikka maha ei hirmu suuri vielä ollutkaan.
 
Minulla myös ollut hengenahdistusta. Täytyy välillä haukkoa happea kun tuntuu ettei muuten kulje. Ja tätä tulee enemmän istuessa/nukkuessa kuin liikkeellä ollessa. Mainitsin asiasta neuvolassa, mutta ei taida olla mitään vakavaa. Kyseli onko astmaa, mutta kun sellaista ei ole (ainakaan todettu) niin sanoi että eiköhän ole normaalia.
 
Mullakin alkoivat hengenahdistukset rv 18..nyt on jo hiukan parempi paitsi että nyt hengästyy taas nopeammin:-) rv 27 menossa.Ei huolta..
 
No hemoglobiini oli vielä ihan ok 124, mutta laskusuunnassa ja joku hematokriitti (?) on alhainen mikä viittaa lievään anemiaan, joten määrättiin rautaa syömään. Siitä se kai johtuu... Katotaan josko auttais. Ja eiköhän tässä joulunaikaan rautavarannot kartu kun laittaa kinkkua napaan. :)
 
Juu, mulla on kanssa tuota hengitysongelmaa ollut. Ensinnäkin hengästyn tosi helposti ja toisekseen tuntuu, että ei saa oikein vedettyä keuhkoihin niin paljon ilmaa kun tahtoisi. Eli hengitys on tosiaan vähän työlästä välillä.

Nyt rv28 siinä alkaa tietysti olla jo tuota kasvan vatsan tuomaa ahtautta mukana, mutta tämä tunne on ollut jo jostain tuolta puolivälistä lähtien.
Usein tuntuu, että pitäisi saada selkäranka taaksepäin kaarelle ja nostaa leukaa kohti kattoa, että sais kunnolla tilaa keuhkoille.
Tosin tunne korostuu esim. työpäivän jälkeen kun on koko päivän istunut (lysyssä, kun ei ryhtiä muistajaksa pitää yllä).
Sitten kun tekee illalla kotona edes muutaman pilatesliikkeen ja venyttää rankaa sopivasti, niin se "ahtaus" hellittää.

Eli voi olla myös ihan lihaksista kiinni, ainakin mulla.
 
Vanhempiketju, mutta mulle ajankohtainen. Mulla on ollut koko toisen raskauskolmanneksen ajan hengenahdistusta ja nyt menossa 24.raskausviikko. Kunto myös romahtanut, on päiviä jolloin en jaksa kävellä koiran kanssa edes pientä lenkkiä. Pyörrytystä myös ollut rasituksessa. Neuvolassa suhtauduttu asiaan ihan ok, sillä ferritiini oli vain 13. Nyt tänään päivystyksessä otettu ferritiini oli 28, joka tarkoittaisi, että ferritiini on noussut 15 yksikköä kahdessa viikossa!

Olen syönyt kaksi viikkoa 100-200 mg rautaa per päivä. Käytössä ollut Ferrodan 1-2 tablettia / vrk ja Iron Vital F 20-40 ml /vrk. Olen ottanut suosituksia suuremmat annokset tuota Iron Vital F -valmistetta. Ferrodanin olen ottanut Puhdistamon c-vitamiini valmisteen kanssa yöaikaan.

Onko muilla ollut todella heikko rasituksen sietokyky toisella raskauskolmanneksella ja alhainen ferritiini? Entä korvien suhinaa tai pyörryttävää oloa rasituksessa?
 
Minulla oli hengenahdistusta ensimmäisessä raskaudessa ihan alussa, se raskaus meni kuitenkin kesken melko aikaisessa vaiheessa. Saatoin yöllä herätä haukkomaan henkeäni, se tuntui aika kauhealta. Koskaan aiemmin ei ollut sellaisia ollut, joten kyllä se johtui siitä raskaudesta.

Toisessa keskenmenneessä ei tainnut kovin useasti hengenahdistusta olla, ja kolmannessa (onnistuneessa) raskaudessa taisi olla koko raskausajan enemmän ja vähemmän tällaisia "kohtauksia" varsinkin rasituksessa. Heräilin edelleen joskus öisin haukkomaan henkeäni, kun tuntui, että hukun enkä saa happea. Liikkua en jaksanut yhtään niin hyvin kuin normaalisti. Kävelin kyllä jonkin verran, mutta muuta liikuntaa en sitten harrastanut raskaana ollessa. Puuskutus tuli aika nopeasti, jos rasitin liikaa itseäni. Tosin kuntoni ei ollut huippuluokkaa ennen raskauttakaan, mutta kohtuullinen kuitenkin, joten tuskin oli kyse äkillisestä kunnon romahduksestakaan :) Ihan pyörrytykseen asti ei tainnut mennä koskaan rasituksessakaan.
 
Juuri kipusin portaat kolmanteen kerrokseen vain kahdella pysähdyksellä ja kotiin päästyäni jo korvissa sumisi.

Portaita noustessa tuntuu että ihan kuin olisi keuhkoissa jokin pöpö tms, että ei vaan saa riittävästi happea rasituksen aikana..

Onko jollain tämän kaltaiset oireet menneet ohi synnytyksen jälkeen?
 
Juuri kipusin portaat kolmanteen kerrokseen vain kahdella pysähdyksellä ja kotiin päästyäni jo korvissa sumisi.

Portaita noustessa tuntuu että ihan kuin olisi keuhkoissa jokin pöpö tms, että ei vaan saa riittävästi happea rasituksen aikana..

Onko jollain tämän kaltaiset oireet menneet ohi synnytyksen jälkeen?
 
Olen nyt syönyt rautaa reilu 3 viikkoa 100-200 mg per vuorokausi vaihdellen kolmea eri valmistetta (Viimeisen viikon 200 mg per vuorokausi) sekä käyttänyt magnesiumia ulkoisesti ja sisäisesti 90 mg per vuorokausi (Puhdistamon Tripla Magnesium).

Nyt menossa 26. rv ja levossa esiintynyt hengenahdistus on helpottanut. Rasituksessa siis ihan kävellessä esiintyvä puuskutus jatkuu, mutta ihana kun yöllä ei enää ahdista henkeen niin paljon kuin aiemmin keskiraskauden aikana.
 
Takaisin
Top