Raskaana oleville sopivat käsikauppalääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Geysira
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Geysira

Vauhtiin päässyt keskustelija
Itse tuskailin alkavan flunssan kanssa lääkkeiden viidakossa ja ajattelin, että voisi helpottaa ehkä jonkun muunkin eloa jos listattaisiin tiedossa olevat, raskaana oleville edes jollain tasolla sopivat käsikauppalääkkeet eri vaivoihin. Kävin nyt apteekissa ja sain sieltä seuraaville lääkkeille ainakin vihreää valoa:

- panadol tilapäisiin kiputiloihin, tietysti mahdollisimman pieni annostus ja vain tarpeeseen.
- thealoz duo kosteuttavat silmätipat
- nisita, voide kuiville nenän limakalvoille
- bepanthen voi kuulemma myös käyttää em. tarpeeseen, vaikka pakkauksessa kehoitetaan keskustelemaan ensin lääkärin kanssa
- nasolin flustopper, nenäsuihke flunssan ensioireisiin

Jäin kaipaamaan vielä jotain puuduttavaa / bakteereja ainakin häiritsevää imeskelytablettia kurkkukipuun, mutta täysin ei uskaltanut farmaseutti suositella hyllystä mitään. Strepsils on ehkä eniten sinne päin, mutta siinäkin luki vähän että ei ole tutkittu riittävästi jne. Perus mynttonit eivät ehkä auta muuhun kuin hatutukseen.

Eikö Bafucin käy? Mulle sitä tyrkättii apteekista tosikkoa odottaessa.

Muoks. Googlasin ja luki että käy raskauteen ja imetykseen. Puuduttaa, estää bakteerien toimintaa.

Tai no tonkin pakkausselosteessa käsketään kysymään ensin apteekkarilta tai lääkäriltä, mut esim. yliopiston apteekin verkkosivuilla tuotteen kohdalla lukee suoraan että voi käyttää.

Mulle Bafusinia ei suositeltu kesällä edes pelkän imetyksen aikana. Farmaseutti suositteli Fluacute Zinc-suihketta kurkkukipuun imetyksen aikana. Raskauden aikaisen käytön varmistaisin vielä erikseen farmaseutilta.

Kyllä jännä miten toikin vaihtelee apteekista ja farmaseutista riippuen :eek:

Tuo Panadolin mahdollisimman pieni annostus ja lyhin käyttöaika ei toisaalta päde jos kärsii esim. migreenistä. Tai kaikki on suhteellista. Mulle on ohjeistettu nappaamaan suosiolla 1g kolme kertaa päivässä ja vielä jokunen kerta vielä migreenioireiden huvetessa. Lisäksi neuvolassa sanottiin että 1-2 kolmanneksella voi ottaa migreeniin myös ibuprofeiinia pienen annoksen, jollei panadolilla lähde. Samanlaista ohjeistusta ovat myös monet migreenistä körsivät tutut saaneet raskausaikana.

Allergialääkkeenä sopii loratadiini ja desloratadiini. Muista ei vielä tarpeeksi tutkimustuloksia.

Teratologisesta tietopalvelusta saa aina ajantasaisimman tiedon eri lääkkeiden yms valmisteiden soveltuvuudesta raskaana / imettäessä.

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx

Tonne voi aina ottaa yhteyttä ja kysyä jos ei ole varma tietyn lääkkeen sopivuudesta tai saa ristiriitaista tietoa.

Tää on kyllä hyvä, mutta itse kaipasin nimenomaan toisesta suunnasta tietoa niin päin, että ongelma on tämä, mitä voin ottaa. Käsittääkseni tuonne pitäisi olla lääkkeen nimi tiedossa ja kysyä että voiko tätä ottaa. Puhelinajatkin sattuu työpäivien ajaksi kun useimmin menen apteekkiin ihmettelemään vasta illemmalla.

Apteekeissa joskus ilta-aikaan varsinkin farmaseutit on varattuja ja minua ainakin meinasi alkaa tuskastuttaa pelkän flunssa -hyllyn edessä, että pitääkö joka paketti erikseen läpi käydä... melkein jokaisessa minkä ennestään tiesin nimeltä, sanottiin vähintään että kysy lääkäriltä tai apteekista. Siksi ajattelin että olisi kiva jos muilla kokeneemmilla olisi valmiiksi vinkata ja listata että minkä purkin voit vaan mennä ja napata mukaan kuin kuka tahansa kuluttaja, että se on turvalliseksi jo jollekin kerrottu.

Ja tuota bafucinia ei minullekaan tosiaan suositeltu suoraan täällä. Petyin kyllä, koska olen sitä käyttänyt aiemmin ja todennut hyväksi, mutta jos jokin varmasti turvallinen vaihtoehto löytyy niin en lähde täsaä kohtaa urheilemaan. Hunajaa lusikalla suuhun -menetelmällä olen tämän viikkoa pärjäillyt jotenkin.

Joo hyvä idea siis tämä lista :) Toi oli vain lisäinfona että jos joku ei tiedä et on tommonen kätevä paikka kysyä noista. Sinne on chattikin, en tosiaan oo varma voiko sieltä kysyä niin päin että mitkä sopii nyt tukkoiseen nenään/ kipeään kurkkuun tms.

Takaisin