Raskaana, keskeytys näillä perusteilla?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Juupeli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

Juupeli

Vieras
Oon 19-vuotias ja tänään kauhukseni tein raskaustestin jossa näkyy haamuviiva ilman mitään tihrustamisia. Teen toki näitä lisää täs päivien aikana, mut pahoin pelkään, että tää eka anto jo oikean tuloksen..

Kerron hieman taustoja, että te voitte auttaa mua:

Oon syöny vuoden e-pillereitä, mutta lopetin käytön heinäkuun lopulla, koska en mä enää sit halunnukkaa mitään turhaa mun elimistöön. Tämän jälkeen kortsulla ollaan pelailtu avopuolison kanssa. Välillä on jäänyt tää kortsu sitten ottamatta, kun on yhtäkkiä tullut fiilis ettei just nyt halua sitä ja haluais vaan paljaalla. Ja joinakin kertoina avopuoliso on sitten sisälle lauennut. Ohitin asiat vain olankohautuksella, kun typerästi ajattelin "että enhä mä nyt voi raskaaks tulla, ei se niin helposti käy".

Joten, jos rehellisesti sanon noi sille jonka kanssa ikinä joudunki keskusteleen, niin saanko mitään raskaudenkeskeytystä, kun on noi ajattelemattomasti toiminu?

Ja perusteluina toki olisi, että en halua mitään lasta, en halua hoitaa sitä, taloudelliset asiat ei olisi kunnossa lata varten ja yksinkertaisesti en vain olisi valmis äidiksi.

Vai alanko valehtelemaan niille? Tuomitteekohan ne tosta? Onko töykeitä oman huolimattomuuden takia?

Ja toivon vielä että haamuviivat nyt ois omiaan, mutta mutta.

Ois ihanaa, jos te ette viittis tuomita mua nyt tollasen takia, ku oon ihan hätää kärsimässä :/ kyllä todellakin laitto takaraivoon tän päivän tulokset et ei pelleilyä eikä turhia odotuksia etten voi tulla raskaaksi.

Asiaan perehtyneet korjatkoon jos olen väärässä. Mutta minun käsityksen mukaan Suomessa saa raskauden keskeytyksen ihan noilla perustein mitä sanoit. Ja mikäli hoitohenkilökunta on asiantuntevaa, eiköhän hekin jätä tuomitsematta. Ota vaikka avopuolisosi tueksi mukaan. Varmasti kehoittamattakkin olet kuitenkin miettinyt ratkaisusi loppuun asti. On se kuitenkin iso päätös. Voimia!

Aikaisessa vaiheessa saat abortin eikä tarvitse valehdella. Soita heti lääkäriin aika ja kerro, että aiot tehdä abortin. Aika järjestyy todella nopeasti. Ole kuitenkin varma päätöksestäsi ja kova läksyhän tämä oli opittavaksi mut olen itsekin monissa asioissa kiivennyt perse eellä puuhun, joten en tuomitse missään nimessä. Hoitohenkilökunnallakaan ei ole oikeutta tuomita. Soittoa vaan tohtorille niin lähtee asiat selviämään ja mitä nopeammin niin sen parempi. Tsemppiä!

Jos oikeesti oot varma asiasta, niin saat sen keskeytyksen kyllä. Tosin saattaa olla, että passittaa sut kotio vielä miettimään ja antaa uuden ajan sitten jonkin ajan päähän.

Mun käsittääkseni ei saa passittaa kotiin miettimään. Tai mistä mä varmaks tietäsin mut ainakin ois typerää. Keskeytyksestä jutellaan lääkärin kanssa ja myös vielä kun keskeytystä aletaan tekemään. Asiasta tulee tietenkin olla varma mutta mitä aiemmin sen tekee, niin sen parempi. Aika kyl varataan ja siinä ehtii kyllä vielä pohtia asiaa sillä ei sitä keskeytystä vielä heti tehdä. Kokemusta nimittäin on. :/

Muokattu viimeksi:
Mun mielestä abortin voi ennen 12. raskausviikkoa saada periaatteessa millä perusteella vaan. Eikä sitä edes välttämättä tarvitse perustella muuten kuin että "kävi vahinko emmekä ole vielä valmiita henkisesti emmekä taloudellisesti vanhemmiksi". Ei tarvii sen enempää alkaa selittämään miten vahinko on käynyt.

Mutta teidän pitää nyt vaan tosissaan miettiä, onko se oikea ratkaisu teille. Ettei myöhemmin sitten ala kaduttaan kun asialle ei enää mitään voi.

Kiitos kaikille paljon!

Toista haamuviivaa näytti tänään, tummempana kuin eilen.

Kyllä tää raskaudenkeskeytys on varma päätös ja olen aivan varma ettei myöhemmin tule kaduttamaan. Ei musta tulis nyt hyvää äitiä, en jaksais leikkiä tai hoitaa sitä. Parempi sitten kun lapsi on toivottu ja haluttu perheeseen ja kaikki on tasapainoisesti.

Maanantaina tosiaan soittelen kun pääsen kotikaupunkiin. Onpahan siihen asti nyt aikaa miettiä vielä vaikkei sitä miettimistä tarvi. Mut eihän sitä koskaan tiedä, jos ja kun pystyn oikeesti sisäistämään et oon tosiaan tullu raskaaks.

Itse päädyin raskaudenkeskeytykseen vuonna 2012. Ihan "vahinko" raskaus. Otin välittömästi yhteyttä terv. keskukseen josta asiat hoidettiin eteenpäin nopeasti. Itse keskeytykseen pääsin vasta myöhemmin. Piti kuulemma ultralla todeta raskaus/ elävä sikiö ja syke, jotta voitiin tehdä tuo lääkkeellinen keskeytys.

Mun muutama kaveri on lähetetty kotiin miettimään, kun olivat kovin alussa raskautta vielä. :eek: Ilmeisesti eivät ole olleet kovinkaan varmoja, mut sit kumminkin saaneet ajan keskeytykseen seuraavalla käynnillä.

Typerää toimintaa lääkäreiltä. Heidänkin luulis tietävän, et mahdollisimman alussa se keskeytys on tehtävä. Minä sain ajan yli viikon päähän silloin aikoinaan ja kyl siinä ehtii vielä miettiä asioita. Ehkä jos epäröivät kovasti nii sit kai lähettävät mut outoa mun mielestä siltikin...

Meillä pk -seudulla isossa kaupungissa annetaan aika samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle ja sitten lähete keskeytykseen. Perusteluina riittää sosiaaliset ja taloudelliset syyt (esim ei ole hyvä aika lapselle tai opiskelut kesken) , suomeksi - ei toivottu lapsi. Se riittää eikä tartte selitellä. Toki varmaan selvitetään ehkäisyä jatkoon ettei näin pääse käymään uudelleen. Abortti on kuitenkin keholle rasite ja useampi abortti voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista sitten kun haluat lapsen...

Tsemppiä!

Aikaisessa vaiheessa ei kai ihmeempiä perusteluita tarvitse? Tai siis... Pitäisi käydä tuolla perusteella, vahinko, ei suunniteltu, elämäntilane ei ehkä anna myöden. viikkojen 12 jälkeen tarvitsee erikoisluvan, esim. lapsi tulee olemaan kehitysvammainen.

Takaisin