Raskaaksi imettäessä

0402581

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!
Meidän perheessä on nyt 4kk ikäinen vauva ja kovasti olisi jo vauvakuumetta ilmassa. Olisi ihana saada toinen lapsi pian, jotta lasten ikäero ei olisi suuri ja pian heistä olisi seuraa ja iloa toisilleen. Onko kokemuksia, miten nopeasti voi tulla raskaaksi synnytyksen jälkeen? Minulla ei ole vielä alkanut kuukautiset, eli pitääkö niiden ensin alkaa? Olen kuullut huhuja, että jotkut ovat tulleet raskaaksi ennen ensimmäisiä kuukautisiakin! Imetän edelleen ja haluan jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään asti, mukana on nyt jo kyllä vellit ja yö imetys on loppunut. Eli vinkkejä kaivataan, onko jotain mikä edesauttaa uudelleen raskaaksi tulemiseen ja onko jokin joka estää tai vähentää mahdollisuutta tulla raskaaksi! Kiitos auttajille![:D]
 
Täys imetys estää, ainakin jossain määrin raskaaksi tulon. Mutta jos lapsi saa vähänkin korviketta tai muuta ruokaa, ehkäisyteho kärsii.

Ymmärrän, että vauva ja pieni ikäero ovat varmasti ihana ajatus! Mutta voitko harkita vielä hetken?? Äidin syli on suuri, muttei voi revetä kahteen suuntaan jakamaan huomiota kahdelle sitä jatkuvasti janoavalle... Uusi vauva vaatii aikaa, jota myös esikoisesi vielä pienenä kaipaa!
Kaksi pientä tekee arjesta myös vähintään tuplaten raskaan... Et voi tietää saako toinen esim koliikin.

Haluat kai myös nauttia molemmista lapsistasi pieninä!? Anna heillekin mahdollisuus nauttia siitä kuitenkin lyhyestä, vain teidän yhteisestä ajasta.
Voimia päätöksellesi ja arkeen, oli päätös kumpi vain.
 
Hei!
Täällä semmonen historia takana, että lasten ikäeroiksi tuli n.puoltoista vuotta. Kolme siihen ekaan sarjaan. Kun esikoinen täytti 3v. keskimmäinen 1,5 v. tuli uus vauva taloon! Ja OH LA LAA, mikä meno ja meininki!
En kokenut että kukaan olisi jäänyt äidinrakkauden varjoon, päin vastoin. Siinä oli kainalo tulvillaan iloa kun kömmittiin päiväunille saman viltin alle. Vauva tissillä, toinen kainalossa ja kolmas kääntää satukirjan sivua!

Myöhemmin tämä poppoo jakoi keskenään elämän iloja ja suruja. Ja vähän myöhemmin SALAISUUKSIA. Eipä tullu ees murrosiän myrskyt tälle mammalle epätoivoiseksi tappelun ajaksi. Siinä ne lauman kasvoivat ja hyvillä mielin muistelen niitä "helppoja" vauva ja varhais-lapsuuden aikoja.

Nyt tämä iltatähti tässä tuhisee ja toiveissa on että pikkupikku-pikkunen heti perään, mikäli annetaan!

Jokainen omalla tyylillään. Jos sille tuntuu, että lisää, niin mitä sitä empii! Lapset tehdää sydämellä.
Ja kerta imetät, niin et varmaankan raskaudu enne kesää. Se on sun omalle kropallekin helpotus. Jaksat kantaa uuden vauvan paremmin tähän maailmaan!

ILOJA!
 
Toiset tulee nopsaan raskaaksi vaikka imettäisivätkin... Varsinkin osittainen imetys ei kauheasti ehkäise enää. Itselläni alkoi menkat kolmisen viikkoa jälkivuodon loputtua vaikka täysimetin, kaiketi olisin voinut siinä kohtaa siis raskautuakin (en kylläkään halunnut).

Mä olen sitä mieltä et anna mennä vaan jos siltä tuntuu. Ei voi sanoa ettei äidin sylistä riittäis kahdelle, anteeksi vaan mutta kyllä mulla ainakin riitti kaksosille... Ja kaiketi kolmostenkin äidit pärjää eikä lapset jää heitteille tai ilman syliä. Kuulostaa aika ikävältä tuo, kaikki ei nyt vaan voi valita montako lasta sieltä sattuu tulemaan (eikä kaikki sitä ikäeroakaan päätä itse, toivoa toki voi mut joskushan vahinkojakin sattuu).

Toiset kokee helpommaksi pienen ikäeron ja toiset ison. Itse jaksoin vallan mainiosti kolmevuotiaan ja kaksoset eikä syliä puuttunut keltään. Kuopuksesta nautin ihan eri tavalla kun kaksoset oli jo seitsemänvuotiaita hänen -iltatähden- syntyessään. Nyt tämä tuleva uusperheemme vauva on 17 vuotta nuorempi kuin esikoinen ja kuopukseen ero on sen kuusi ja puoli vuotta. Taas nautin, toivottavasti myös jaksan hyvin kun tuota ikää on itsellä jo vähän turhan paljon.
 
Kiitos kaikille ihanille vastaajille. Ihmeellistä miten tälle sivustolle on kertynyt niin fiksuja ihmisiä vastaamaan. Ihana saada erilaisia mielipiteitä, jotta itse voi saada uutta perspektiiviä asiaan. Kukaan ei mollaa tai arvostele, siitä suuri kiitos! Vastauksia lukiessa tuli ihan kyyneleet silmiin, niin ihania ja aitoja vastauksia. Teidän mielipiteistä on paljon apua minulle. Ja olen myös sitä samaa mieltä, että ei sitä voi tietää voiko edes saada toista lasta ja milloin sen voisi saada. Meidän perheelle lapset on lahjoja!
 
Täytyy vielä lisätä tällainenkin näkökanta. Itse olen viisi henkisen perheen keskimmäinen lapsi. Vanhempiin sisarruksiin ikäeroa on 8 ja 6vuotta, nuorempaan siskoon 1v ja veljeen 3vuotta. Olen kokenut saavani huomion lapsena vaikka pienemmällä siskolla oli koliikki ja veli oli se perheen pienin, äidin ja isän rakkaus silti riitti ja vielä vanhemmilta sisarruksiltakin lisäksi. Oli sitten helmpompi jakaa ilot ja surut sisarruksien kanssa ja olihan meistä seuraa toisille pieninä mutta myös nyt aikuisina. Ja on ihanaa,kun meitä on monta!
Itselläni on 2v,8kk tyttö ja toinen tyttö 3vkoa vanha, kolmas saa tulla heti perään. Ehkäisyä emme huoli ja imettää aion niin kauaa kun maitoa riittää, toki ehkäisy teho heikkenee ajan myötä, mutta lapsi saa sitten tulla kun on tullakseen.
Lapset on lahja ja otan ne lahjat vastaan jos niitä vielä suodaan :)
Toivottavasti pian tärppää siellä kuin myös täällä :)
 
Mun paras ystävä tuli imetysaikana raskaaksi, ja vauva oli siis vielä täysimetyksessä. Mutta sillä onkin ihan superhedelmällinen mies ;) Vahinkovauvoja miehen perhe (sisaruksilla siis) täysi, rakastettuja silti tietenkin. Ja ystäväni tuli molemmilla kerroilla heti ekasta kierrosta raskaaksi, ihan tuosta vaan. Onnekas pirulainen ;)
 
Itselläni ei ole mitään kokemuksia, esikoista kun odotan. Mutta ystäväni halusi kovasti toisen lapsen, vaikka imetti vielä ensimmäistä. Hän plussasi kyllä useammankin kerran, mutta kiinnittymistä ei tapahtunut ennen kuin ensimmäisellä kierrolla sen jälkeen, kun hän oli lopettanut esikoisen imetyksen kokonaan. Mutta jokainenhan meistä on yksilöitä.
 
Meillä oli vähän samansuuntaisia ajatuksia kuin alkuperäisellä kirjoittajalla on. Esikoisemme täytti juuri vuoden ja edelleen imetän n. 1-2 krt päivässä. Nyt olen raskaana viikoilla 5+5. Minulla ehti olla kolmet kuukautiset edellisen synnytyksen jälkeen (palasivat kun esikko täytti 9 kk). Emme ole käyttäneet ehkäisyä siitä lähtien kun esikoisemme täytti 6kk, vaan annoimme luonnolle mahdollisuuden, jos olisi seuraava tullakseen.
Sitten kun kuukatiset alkoivat, kolme yrityskiertoa, ja tulin raskaaksi. Eli todennäköisyys raskautua ennen kuukautisia on melko pieni, mutta siis täysin mahdollinen. Koskaanhan ei tiedä koska ensimmäinen ovulaatio synnytyksen jälkeen tapahtuu. Kuukautisethan ovat hedelmöittymättömän munasolun ulostulomarssi. Silloin kun siis alkavat, on ensimmäinen ovulaatiokin tapahtunut.
Näin meillä.
 
Kiva kun täällä on tullut tällainen keskustelu [:)] Olenkin aikonut kysellä, josko täällä olisi pienellä ikäerolla omaavia äitejä..

elikkäs meillä esikoinen on vajaa 7kk ja uusi on tuloillaan (toivottavasti) 7+1 viikoilla, joten ikäero tulee olemaan pieni..

 näin me halusimmekin, silläkin uhalla että rankaa tulee ehkä olemaan..

 Esikoista odottaessa kesti n. vuoden raskautuminen ja sitä ennen keskenmeno ja en halunnut jäädä odottelemaan, jos 2 kanssa käy samoin, ettei meinaa kuulua... Iso syy tähän pieneen ikäeroon on myös se, että asumme aivan maalla, jossa ei ole lähelläkään pieniä lapsia, joten lapset saavat seuraa toisistaan ja olen aina halunnut saada lapset pienellä ikäerolla..

Minäkään en jaksa tuohon uskoa, että rakkautta ja syliä ei kaikille riitä!

Meillä on esimerkki juuri siitä, että mikään ei ole mennyt oppikirjojen mukaan, ei yhtään mikään ja moni on sanonutkin, ettei uskaltaisi lähtee uudestaan yrittämään lasta, jos kokemukset kaikesta on ollut hiukan huonoja, mutta puhuimme mieheni kanssa siitä, että näin jo kauan aikaa sitten haaveilimme, miksi haaveita "huonojen" kokemuksien takia pitäisi muuttaa..

Toivotaan että tämä tuleva lapsi pysyy mukana ja tulee terveenä maailmaan täyttämään isolla sylillä varustettua perhettä [:)]

Onnellinen pienen neitokaisen äiti <3
 
Apua..miten ihania vastauksia...joka kerta kun luen uusia niin kyllä aika herkkää tekee..niiskis niiskis [:)] Jenna09 toivon kaikkea hyvää sinun odotukseen ja Mamix2 Toivotaan, että pian tärppää. Kerrohan sitten kun tiedät jotain!! Uskon, että myös minun sylistäni riittää rakkautta kahdelle lapselle ja eihän sitä tiedä vaikka tulisi kaksoset, kun niitäkin kummankin suvuista löytyy [;)] .

[&:]Onko joillakin kokemuksia vielä hedelmöittymisestä ennen ensimmäisiäkään kuukautisia? Minulle neuvolassa eilen kerrottiin, että sekin on ihan mahdollista?!
 
Totta kai on mahdollista raskautua ennen ensimmäisiä kuukautisia, sillä ovulaationhan se vaatii, kuukautiset ovat sitten vain hedelmöittymättömän munasolun poistamisvuotoa. Sitä tosin on sitten vaikea ennustaa milloin se ensimmäinen ovulaatio raskauden jälkeen tulee, mutta mahdollista raskautuminen joka tapauksessa on heti silloin. [:)]

Tsemppiä kaikille, jotka haaveilevat pikku kakkosesta heti raskauden jälkeen tai jo odottavat toista, meillä tehokkaana ehkäisykeinona toimii sitten opiskelujen saattaminen loppuun, mikä on pakko hoitaa ennen kuin seuraavasta voidaan sitten edes haaveilla. [:D]
 
Minunkaan ei ollut tarkoitus olla niin kärkäs "kieltämään".
Onhan pienessä ikäerossa puolensa hyvin suureen verrattuna!
Mummoni vain muistaa aina kertoa kuinka hänen sydäntään särki, kun äitini yritti tuuppia pikkuveljeään pois että olisi saanut paremmin huomiota... Isossa sisarusparvessa toiseksi nuorin "jäi jalkoihin" siinä määrin, että isovanhemmat veivät hänet kesiksi mummolaan. Siitä tosin jäi ne isommat traumat... Ajat ja olot olivat tietysti vähän toiset.
 
Niin ajattelinkin Multatassu, en ottanut kommenttiasi mitenkään negatiivisena. Ja sitähän varten nämä keskustelupalstata ovat, että saa erilaisia mielipiteitä..oma näkökantani on laajentunut ja nyt voin ajatella asiaa taas monipuolisemmin. Kiitos sinullekin vastaamisesta! Ja jos kaikki menee hyvin ja saan vielä joskus nostaa rinnallesi pienistä pienimmän nyytin, niin pidän hyvää huolta siitä, ettei kumpikaan lapsistani jää ilman rakkautta ja syliä...silloin voi kotityöt hieman odottaa![;)]
 
Heips! yritämme neljättä ja imetysaikana se ei ole onnistunut vähensin imetyksen puoleen kun palailin hiljattain työelämään. menkat alkoivat heti poika tulee 11kk ja vasta ekat menkat takana....saas nähdä miten tärppää?
joillain on tosiaan tärpännyt myös imetysaikana mutta meillä ei. tyttö 5v,poika 3v, pikku poju 11kk ovat tosiaan iloksi toisileen ja meille vanhemille! syliin mahtuu kaikki kolme tarvittaessa, joillekin sopii pieni ikäero toisille taas ei.
itse olen ollut jokaisen murun välissä töissä jotta talous pysyisi kasassa nyt tarkoitus jäädä kokonaan kotiäidiksi ja jospa neljäskin liityisisi joukoomme?
 
Oli ihan pakko liittyä keskusteluun vaikka jo vähän tyrehtynyt onkin..

Pikkuveljeni on minua vain 1v5kk nuorempi, ja saanut alkunsa kun olen itse ollut ainoastaan rintaruokinnalla. Äidilläni ei ollut kuukautiset vielä alkaneet kun veljeni sai jo alkunsa.
Meitä sisaruksia on tästä avioliitosta 4 ja kyllä meille kaikille riitti rakkautta ja syliä vaikka pienilläkin ikäeroilla maailmaan putkahdettiin. Ja leikkikavereita oli ihan omasta takaa.. En tunne, että olisin koskaan jäänyt mistään paitsi muiden takia. Päinvastoin, sisarukset ovat suuri rikkaus ja minulle todella tärkeitä! [:)]

Ja on siinä suuressakin ikäerossa puolensa. Äidin uudesta avioliitosta minulla on nimittäin vielä 2 sisarusta, joiden kanssa lähes 20v ikäeroa. Ja tämäkin näkökanta sisaruksiin on aivan ihana![:)]

Itse toivoisin kesäkuussa syntyvälle vauvallemme sisaruksia melko pienillä ikäeroilla.
 
Takaisin
Top