Rannekipua?

Yumna

Puuhakas puhuja
Kellään muulla ranteet kipeänä vauvan hoitamisesta?

Mulla ei kipua levossa, mutta tietyt asennot hoitaessa tekee todella ilkeetä! Kipu alkoi vasemmasta ranteesta, tuosta peukalon tyvestä. Siitä siirtyi sit myös oikeeseen kun aloin tietysti vältellä vasemman käyttöä. Pelkään jo välillä pudottavani vauvan esim. peppua pestessä kun sattuu niin kovasti. Täysimetän, ja myönnän ettei oo aina imetysasennot olleet ihanteelliset eli nyt täytyy varmaan skarpata... Pitäis kai myös hyödyntää enemmän tuota kantoliinaakin kantamisessa, mutta kun ei sitä nyt joka välissä jaksa laittaa ja kun siinä tulee usein niin hemmetin kuumakin. Täytyy varmaan käydä ostamassa rannetuet.

Löysin netistäkin jotain tietoa aiheesta, eli ilmeisesti yleisempääkin, mut löytyykö täältä kohtalotovereita?

http://www.kellymom.com/bf/concerns/mom/carpal-tunnel-bf.html
 
Mun ranteet vaan paukkuu kun otan iisan syliin ja välillä ne menee jumiinkin :/ Tosi inhottavaa..
 
Mulla oli ranteet kipeät kuukauden verran. Päivällä olivat ok, mutta voi jestas kun yöllä heräs ja koetti vauvaa nostaa sängystä [:(] nyt on viikon ollu kivut poissa, tiijä sit miks.  
 
Mulla ei onnex oo ollu mitää (koputan puuta) ranteissa.. On varmaa vahvistunu niin paljo ku oon jo viitisen vuotta käynny aktiivisesti salilla[;)]..
 
ei tunnu ranteissa, mutta mun selkä on alkanu vaivaamaan. tosin selkähän vaivais jo ennen raskautta, että en nyt tiedä onko vauvan kantelu huonontanu sitä kuitenkaan [8|]
 
Sama juttu Inxun kanssa.
Varsinkin aamuisin on selkä tosi kipee ja jumissa ja Nellin nostaminen pinniksestä tekee välillä tiukkaa.
Mut sit se vertyy eikä yleensä vaivaa kuin aamuisin.
 
Ei ranteet, mutta olkapää [&:]. Vasemmalla kyljellä nukkuminen on kohta mahdotonta, kun olkapäähän pistää heti kun sille kyljelle käännähtää. Vauvankanniskelusta tullut ihan varmana, onhan tuo varmaan jo yli 7,5kg [8|].
 
Rauha: niin mullakin yleensä on vertynyt kun koirien kanssa käyny aamulenkin, mutta nyt pari päivää menny että illallakin kipeä. yöllä piti pyytää että ukko nostaa vauvan sängystä mun viereen, koska selkä niin kipeä että en tiedä oisko noussu mun nostamana [8|]
 
Miulla on ollut nyt 2kk jännetupentulehdukset molemmissa ranteissa, alkoi vasemmasta. Ihan pirun kipee. Ja varsinkin yöllä nostelut tekee tosi pahaa [:(]
 
Sympatiat on teidän puolella! Mulla ei ole nyt ollut mitään mutta töissä ollessa oli parin kk välein jännetuppitulehdus ranteissa ja oli kipee [:'(] Leikkaustakin jo väläyttelivät kun näytti siltä et menee krooniseksi mut onneks helpotti ja nyt tosiaan säästynyt kyseiseltä kiusalta. 
 
Mulla oli oikeassa käessä jännetupintulehus. Kävin sitte kipsauttamassa sen, kipsi on semmonen, jonka saa pois tarvittaessa eli käytin yleensä vain öisin. Nyt ei ole sitte tarttenu ennää, ko ranne on taas ihan ok, moneen kuukauteen! Toinen vaihtoehto (ja ehkä parempi) ois ollu joku hierontajuttu (jonka täälä vanhempien kotipaikkakunnalla tekee yks nainen), mutta en päässy sille. Meni sitte onneks ohitte sen kipsin kanssa. Kannattaa hakea, jos ei meinaa loppua kipu. 
 
Jep, mullakin oli käytössä lastallinen rannetuki aina öisin. Päivisin myös jos oli tosi kovat kivut.
 
Just, että löytyy muitakin... Täytynee varmaan mennä lekurille jos vaiva tästä pahenee. Vaikka pitäis kai tuota jonkin verran itsekin osata hoitaa kuntoutusalan ihmisenä... ehhh [8|]
 
Joo, jonkun verran, varsinkin vasen ranne. Sylissä pitämisestä, kun yleensä pidän vasemmalla kädellä sylissä niin se ranne siinä sitten helposti tulee kipeäksi. Niinkuin kaikki muutkin paikat [:D] Selkä varsinkin...
 
Tulin tuolta syyskuisista kommentoimaan, kun tämä oli mulla liiankin tuttu vaiva esikoisen kanssa. Ranteet kipeytyi niin pahasti, että jouduin vuoden käyttämään rannetukia, jouduin jäämään sairauslomalle ja mies vanhempainlomalle. Jännetuppitulehdusta oli molemmissa käsissä mahdollisimman monessa paikassa, sekä hermo-oireita jotka oli esim. sellaisia että käsiä kuumotti ja kiristi. Vasta n. vuoden verran kädet ovat olleet normaalit, eli aika kauan kesti... Yksi tärkeimmistä syistä, miksi hankittiin toinen lapsi näin isolla ikäerolla. Nyt toivon, että selviän vähemmällä tällä kertaa.

En halua pelotella, koska uskon että useammat äidit selviävät huomattavasti lievemmillä oireilla. Multa kuitenkin saa vinkkejä siitä, miten ranteita voi hoitaa/ehkäistä ennalta. Tässä muutama juttu:

- imetysasennot kuntoon! Mulla alkoi oireet niskasta, joka kipeytyi imettämisestä, joten kaikki niskakivut pitäisi otta vakavasti, venytellä, jumpata...
- rannetuet käyttöön ennen kuin ranteet ovat tosi pahat. Välillä kannattaa kuitenkin kokeilla ilmankin tukia, niitä ei kannata käyttää varmuuden vuoksi, koska surkastuttavat lihaksia. Yöllä tuet käteen, koska nukkuessa ranteet saattavat olla kippuralla ja kipeytyä. Hyvät tuet on Rehbandin lastalliset tuet. Tukia kannattaa käyttää myös aina kun on tietokoneella.
- kipeisiin ranteisiin auttaa kylmähoito (esim. kylmäkalle ja pyyhe suojana) mahdollisimman usein.
- ranteita kannatta venytellä monta kertaa päivässä
- vauvan "turhaa" kanniskelua kannatta välttää, esim. ottaa kehiin kosteuspyyhkeet peppupesun sijaan ym. Vaunujen työntäminen kipeyttää myös, joten turhat vaunulenkit pois
 
Hyviä vinkkejä varmaankin. Mulla ei ole ranteet olleet kipeinä, mutta näitä vinkkejä kun luki, niin huomasin, että pidän lasta aika paljon liinassa, emme  kulje kärryillä kauheasti ja meillä käytetään (aika paljon) kosteuspyyhkeitä (ei kovin ympäristöteko). Lisäksi mä luulen, että mä olen ratsastamisen takia saanut pidettyä kroppaa suorassa, nii selkäkivutkin on vähäisiä.

Kantoliinan kanssa pitää kyllä erityisesti pitää huolta, ettei kulje raskaustyylisesti selkä notkolla. Ja notkoselän poistaminen vaatii sekä selkä että vatsalihaksia, joten huoltaa koko kroppaa. Kantoliinailussa on kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Kärryttelystä tuli mieleleen, että sitä on varmaankin syytä tarkkailla, ettei paina sitä aisaa käsillään, vaan pitää ranteet levollisesti suorassa sopivan korkuisen aisan päällä (ei liian alas eikä ylös) ja ottaa kropasta tukea työntämiseen. Eli ei työnnä vain käsillä. Hyvä kärryhän rullaa kyllä. Jos kärryjen kanssa joutuu kauheasti mutkittelemaan, niin sittenhän se on ranteille raskaampaa. Kauppakeskuksissa sateenvarjorattaat ja kantoliina on varmasti parempia tähän tarkoitukseen.
 
Takaisin
Top